Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

Tervetuloa luovien alojen ekologisen kestävyys­murroksen toimen­pide­ohjelman julkaisu­tilaisuuteen 12.2.

Monimuotoiset luovat alat kestävyyttä rakentamassa – Luovien alojen ekologisen kestävyysmurroksen toimenpideohjelmaa esitellään maanantaina 12.2.2024 klo 10–12 Sitran Juhla-tilassa (Itämerenkatu 11–13, Helsinki). Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etänä. Ohjelmassa on inspiroivia esityksiä ja kommenttipuheenvuoroja.

Toimenpideohjelma viitoittaa luovien alojen siirtymää ekologisesti kestävään tulevaisuuteen, jossa toiminta sovitetaan planetaarisiin rajoihin ilmastonmuutoksen ja luontokadon hidastamiseksi. Luovilla aloilla on jo käynnissä useita merkittäviä kestävyyshankkeita, ja toimenpideohjelma kokoaa ensimmäisenä luovien alojen kestävyystyön yksiin kansiin. LuoTo-hankkeessa tehtyä työtä on rahoittanut ympäristöministeriö, Sitra ja opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tilaisuus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Julkaisutilaisuuteen mahtuu paikan päälle 60 osallistujaa. Kerrothan ilmoittautuessasi, osallistutko tilaisuuteen läsnä vai etänä.

Tilaisuuden ohjelma:

10.00 Tilaisuuden avaus
Emma Harju, kulttuuriasianneuvos, opetus- ja kulttuuriministeriö

10.10 Tulevaisuus tehdään yhdessä
Anu Mänty, johtava asiantuntija, kestävyysratkaisut, Sitra

10.15 Toimenpideohjelman keskeiset tulokset
Jaana Eskola, Uudenmaan liitto, Kati Nuora, Creasus ry ja Jyri Sucksdorff, MyStash

10.50 Luovien alojen ajankohtaiset rahoitushaut
EAKR-haun esittely, Hanna Laaksonen, erityisasiantuntija, Uudenmaan liitto

11.00 The price for hope is action how municipalities play a key role in the sustainable transition
Jacob Teglgaard, Founder, Bæredygtigt Kulturliv NU, Tanska

11.25 Radikaalin luovasti eteenpäin kestävyysasioissa
Riikka Mäkikoskela, Head of Radical Creativity, Aalto-yliopisto

11.40 Choirs for Ecocide Law – kuorolaulu maailmanlaajuisena kansalaisvaikuttamisen taiteellisena välineenä
Merzi Rajala, projektin taiteellinen johtaja, taiteilija, kuoronjohtaja, lehtori, Global Music, Taideyliopiston Sibelius Akatemia ja Kirsi Kaunismäki-Suhonen, projektin taiteellinen tuottaja, kuoronjohtaja, rehtori, integratiivinen muutosvalmentaja

11.55 Loppusanat ja seuraavat askeleet
Jaana Eskola, projektipäällikkö, Luoto-hanke, Uudenmaan liitto

Tervetuloa mukaan Kestävyyden kehittäjät -verkostoon

Saman päivän iltapäivällä starttaamme Sitran tiloissa Kestävyyden kehittäjät -verkoston, jonne kutsumme kaikkia luovilla aloilla kestävyyden parissa työskenteleviä hankekehittäjiä.

Fasilitoimme kuukausittaisia tapaamisia ja hallinnoimme digitaalista työtilaa, jossa hankekehittäjät voivat pitää yhteyttä toisiinsa, jakaa tuloksia ja resursseja, pyytää apua sekä kehittää ja innovoida yhdessä. Tervetuloa mukaan verkoston ensimmäiseen tapaamiseen maanantaina 12.2. klo 13–15!

Kestävyyden Kehittäjät – verkostoa rakentaa ja ylläpitää Creasus ry. LuoTo-hankkeen jatkoa vuosina 2024-2025 rahoittaa Euroopan unioni – Next Generation EU.

Luoto-logo, EU-lippu ja tekstit Euroopan unionin rahoittama, NextGenerationEU.

Lisätietoja:

Jaana Eskola

Projektipäällikkö

Luovat alat, ilmastonmuutos, LuoTo-hanke

Kestävyyden kehittäjät -verkosto: Kati Nuora, toiminnanjohtaja, Creasus ry, katinuora@gmail.com

Uutista muokattu 5.2.: Lisätty ohjelma.