Tervetuloa Missä mennään Uudenmaan ilmastotyössä? -verkkotilaisuuteen 17.6.

Taloja ja puistomaista ympäristöä. Logoja, jossa tekstit Canemure, hiilineutraalisuomi.fi, Life-IP Canemure. EU-lippulogo.

Kevään 2024 aikana Uudenmaan ilmastotoimien tilannekuvaan on koottu maakunnassa jo tehtävä ja lähivuosien ilmastotyö sekä arvioitu niiden vaikuttavuutta suhteessa asetettuun hiilineutraaliustavoitteeseen.

Tervetuloa kuulemaan selvityksen tuloksia Missä mennään Uudenmaan ilmastotyössä? -verkkotilaisuuteen maanantaina 17. kesäkuuta klo 12.30–14.30 (Teams).

Tilaisuus koostuu Uudenmaan ilmastotyön ja tilannekuvan esittelystä sekä pienryhmäkeskusteluista. Pienryhmissä osallistujat pääsevät jakamaan ajatuksia selvityksen tuloksista ja keskustelemaan ilmastonmuutoksen hillinnän jatkotoimista alueella. Keskustelujen tavoitteena on vahvistaa yhteinen näkemys Uudenmaan ilmastotyön tilasta ja painotuksista jatkossa sekä antaa syötteitä tilannekuvan pohjalta valmisteltavaan Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan toimenpideohjelmaan.

Ilmoittautuneille osallistujille lähetetään tilannekuvaan liittyviä materiaaleja etukäteen tutustuttavaksi. Tilaisuudessa voi osallistua myös pelkkään tilannekuvan esittelyyn, joka päättyy klo 13.30.

Ohjelma:

Tilaisuus on Uudenmaan liiton Kohti hiilineutraaleja kuntia ja maakuntia (Canemure)-hankkeen vuosiseminaari.

Tilannekuva Uudenmaan alueen ilmastotyöstä

Tilannekuva Uudenmaan alueen ilmastotyöstä havainnollistaa alueella toteutuvaa ja suunniteltua ilmastotyötä. Lisäksi työssä määritetään vaikuttavimpien lisätoimenpiteiden tarve. Työssä käsitellään Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan mukaisesti kuutta painopistettä, jotka ovat maankäyttö ja rakentaminen, liikkuminen, energia, kiertotalous, kulutus ja tuotanto sekä hiilensidonta ja kompensaatiot.

Selvityksen toteuttaa Sitowise Oy ja se perustuu kirjallisiin lähteisiin, tietopyyntöihin, liiton sisäisten ilmastotyön työryhmien haastatteluihin sekä valikoitujen teemojen ympärille järjestettyihin sidosryhmä- ja asiantuntijatyöpajoihin. Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan toimenpideohjelman päivitys tehdään selvityksen pohjalta. Tuloksia hyödynnetään myös tulevan maakuntaohjelman valmistelussa.

Salla Lahtinen

Projektipäällikkö