Työllisyyden tiekartan valmistelu on käynnistynyt

Olemme käynnistäneet Uudenmaan työllisyyden tiekartan laadintatyön. Tiekartan tavoitevuosi on 2030. Se tulee sisältämään työllisyyden nostamiseen ja parempaan työelämään tähtääviä toimenpiteitä Uudenmaan erityispiirteet huomioiden. Työtä ohjaa Uusimaa-ohjelman strateginen tavoite 80 prosentin työllisyysasteesta vuonna 2030.

Työllisyyden tiekartta laaditaan Uudenmaan liiton sekä alueen kuntien ja sidosryhmien käyttöön. Siinä ratkotaan esimerkiksi työllisyyden hoitoa, maahanmuuttajien työllistymistä ja kansainvälisten osaajien houkuttelua alueelle, koulutustarpeiden ennakointia, yrittäjyyden edistämistä sekä työelämän muutosvoimia. Laadinta tehdään kevään ja kesän aikana, ja hanke kestää elokuun loppuun asti.

Osana tiekartan laadintaa toteutetaan laaja asiantuntijoiden haastattelukierros, kyselytutkimus ja dokumenttianalyysi sekä järjestetään kaksi keskustelutilaisuutta.

– Kun tavoittelemme entistä elinvoimaisempaa maakuntaa, ovat työllisyysasteen nostamiseen ja parempaan työelämään tähtäävien toimenpiteiden onnistuminen aivan keskeisessä asemassa, toteaa suunnittelupäällikkö Ulla-Mari Karhu.

Uusimaa-ohjelman kahdesta muusta strategisesta tavoitteesta on jo laadittu omat tiekartat: Uudenmaan EU-tasoisen TKI-toiminnan tiekartta ja Hiilineutraali Uusimaa -tiekartta. Tiekarttojen avulla kuvataan keinot, joilla Uusimaa-ohjelman tavoitteisiin on mahdollista päästä.

Hankkeen toteuttaa Uudenmaan liiton tilauksesta Owal Group Oy. Tukena on liiton asiantuntijoista koostuva sparrausryhmä.

Outi Ervasti

Kehittämispäällikkö

Uusimaa-ohjelma, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, Uudenmaan edunvalvonta, AKKE-rahoitus sekä Uudenmaan yrityspalkinto. Aluekehittämisen johtaja Eero Venäläisen varahenkilö.

Ulla-Mari Karhu

Suunnittelupäällikkö

Maakunnan yhteistyöryhmä ja ryhmän sihteeristö, työllisyys-, hyvinvointi- ja maahanmuuttoasiat, maaseudun kehittäminen

Minna Mayer, Manager, Owal Group Oy, minna@owalgroup.com, puh. 040 709 6898