Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Artikkeli

Uudenmaan yrityspalkinnon voittanut Delipap tuo vastuullisuutta kertakäyttökulttuuriin

Sanna Karhu ja Oskari Nuortie palkintoseremonioissa.

Palkitut toimitusjohtaja Sanna Karhu ja varatoimitusjohtaja Oskari Nuortie Uudenmaan Maakuntaparlamentissa.

Uudenmaan yrityspalkinnon 2023 PK-yrityksen sarjassa pokannut Delipap on tuonut vastuullisuutta kertakäyttöisten tuotteiden maailmaan. Delipap valmistaa muun muassa vaippoja ja kuukautissuojia Kirkkonummen ja Tammisaaren tehtaillaan, ja työllistää noin 65 henkilöä.

Tuotannon energia tulee kokonaisuudessaan uusiutuvista vesi- ja aurinkoenergialähteistä. Yrityksen valmistamat, kotimaiset Muumi Baby -vaipat sekä naisten hygieniatuotesarja Vuokkoset ovat jo täysin hiilineutraaleja. Lisäksi Vuokkosista on biohajoava tuotesarja, Vuokkoset Bio.

Perheyritys syntyi pienen ihmisen tarpeista.

Kertakäyttöisen kulutustavaran valmistajaa ei välttämättä heti mielletä ympäristöviisaaksi tai edelläkävijäksi. Delipapilla ympäristövastuullisuus on kuitenkin alusta asti ollut koko liiketoiminnan keskiössä. Yritys haluaa aktiivisesti edistää luonnon ja ihmisten hyvinvointia.

Perheyritys syntyi pienen ihmisen tarpeista. Delipapin tarina lähti liikkeelle vuonna 1979, kun yrityksen perustaja Raimo Nuortie halusi kehittää vauvoille ihoystävällisemmän tuotteen kuin sen aikaiset harsovaipat. Ihoystävällisyys on edelleen yrityksen ytimessä, eivätkä tuotteet sisällä hajusteita, rasvoja tai mitään muitakaan ylimääräisiä aineita.

Perheyrityksen johdossa ovat tänä päivänä Raimo Nuortien lapset; Sanna Karhu toimitusjohtajana, Oskari Nuortie varatoimitusjohtajana ja Riikka Nuortie Veikkolan tehtaan tuotantopäällikkönä. Vihreä yrittäjyys ja kuluttajan hyvinvointi ovat tänä päivänäkin yrityksen johtotähdet.

Kuluttajan valinnat mahdollisimman helpoiksi

Moni kertakäyttöisiä tuotteita käyttävä kuluttaja on huolissaan tuotteiden aiheuttamasta ympäristökuormasta. Kestotuotteet puolestaan eivät välttämättä tunnu parhaalta ratkaisulta kaikkiin tarkoituksiin. Esimerkiksi kestovaippojen käyttäminen kävisi monessa perheessä liian työlääksi.

Delipap vastaa haasteeseen tekemällä vastuulliset valinnat kuluttajille mahdollisimman helpoiksi.

– Haluamme Delipapilla tuoda arkijärkeä kertakäyttöisten tuotteiden maailmaan. Kaikkeen ei tarvita kertakäyttötuotteita, mutta monessa tilanteessa ne helpottavat elämää todella merkittävästi. Me valmistamme kertakäyttöisiä hygieniatuotteita niin vastuullisesti kuin se suinkin on mahdollista, sanoo Delipapin toimitusjohtaja Sanna Karhu.

Toimitusjohtaja Karhu kertoo, että vaikka moni yrityksen tavoite on jo saavutettu, työn kehittäminen ei silti lopu siihen.

– Haluamme kehittyä jatkuvasti, ja esimerkiksi pienentää hiilijalanjälkeämme edelleen. Tällä hetkellä se vähäinen hiilijalanjälki, joka meillä vielä on, kompensoidaan YK:n Climate Neutral Now -ohjelman avulla. Mutta hiilijalanjäljessä on edelleen pienentämisen varaa, kertoo Karhu.

Ympäristövastuullisuus tuo lisäarvoa

Kuluttaja tekee valintansa ensisijaisesti sillä perusteella, että hän haluaa hyvän tuotteen. Ympäristöteot yksinään eivät ole kilpailuetu.

– Ympäristövastuullisuus tukee monen kuluttajan ostopäätöstä, ja se tuo yritykselle lisäarvoa kilpailukykyyn. Hyvä tuote on kuitenkin kaiken lähtökohta. Surkeaa käyttökokemusta emme voisi kompensoida ympäristövastuullisuudella, selventää Delipapin kasvujohtaja Tomi Sirén.

Sirén lisää, että kun yrityksen liiketoimintaa halutaan kehittää ympäristövastuullisemmaksi, sen tulee olla kaiken tekemisen ytimessä ja ohjata jokaista päätöstä. Vain siten voimme saada aikaan todellisia muutoksia.

Ympäristövastuullisuus tukee kuluttajien ostopäätöksiä, ja se tuo yritykselle lisäarvoa kilpailukykyyn.

Missiomme on rakentaa yhdessä parempaa huomista pienillä arkisilla teoilla.

– Missio antaa meillekin reunaehdot, jotka ovat kaiken lähtökohta. Missiolähtöisyys myös motivoi jokaista työntekijäämme. Emme halua pelkästään valmistaa vaippoja ilman sen syvällisempää ajatusta, Karhu sanoo.

Ympäristön lisäksi Delipap haluaa luoda myös sosiaalista vaikuttavuutta. Yritys on tänä vuonna tehnyt uusia aluevaltauksia tuottamalla podcastin Suoraa puhetta menkoista, ja tehnyt myös muuta nuorten terveyskasvatusta sosiaalisessa mediassa.

– Olemme saaneet paljon hyvää palautetta. Monelle nuorelle some on ainoa kanava, jossa mikään aihe ei ole tabu, sanoo Sirén.

Kulutustuotteille tilaa Suomen markkinoilla ja viennissä

Kulutustuotteiden valmistajia on Suomessa erittäin vähän, ja etenkin kansainvälisillä markkinoilla toimivia. Delipapin liikevaihdosta noin neljännes koostuu viennistä, ja suurin vientimarkkina on Etelä-Korea.

Delipapin liikevaihdosta noin neljännes koostuu viennistä.

– Kaipaisimme enemmän kilpailijoita alalle. Esimerkiksi kansainvälistymiseen meidän on ollut hankala löytää hyviä viennin edistämisen esimerkkejä. Kansainvälistyminen on haastavaa, kun joudumme operoimaan tuntemattomilla markkinoilla, kertoo Karhu.

Karhu jatkaa, että Suomessa olisi hyvät edellytykset valmistaa ja viedä enemmän kulutustuotteita – meillä on korkea koulutus ja erittäin hyvä infra. Lisätuotanto parantaisi myös maamme huoltovarmuutta ja vähentäisi riippuvuutta muista maista.

Uudenmaan yrityspalkinto 2023 jaettiin kolmessa sarjassa

Uudenmaan liitto kumppaneineen palkitsi Uudenmaan yrityspalkinnon 2023 saajat kolmessa sarjassa.

Delipap Oy palkittiin PK-yrityksen sarjassa. Muut palkinnon saajat olivat IOTOI Oy startup-yrityksen sarjassa ja Lamor Corporation Oyj kiertotalousyrityksen sarjassa.

Palkinnon teemat olivat vihreä ja digitaalinen yrittäjyys sekä kiertotalous.

Valinnat julkistettiin Uudenmaan liiton vuosittaisessa Maakuntaparlamentissa, jonka yleisössä oli noin 250 uusimaalaista vaikuttajaa. Tällä kertaa palkinnon teemat olivat vihreä ja digitaalinen yrittäjyys sekä kiertotalous. Teemat kumpusivat Euroopan yrittäjyysalue 2022 -tunnustuksesta, jonka Euroopan alueiden komitea on myöntänyt Uudellemaalle.

Katso Delipapin esittelyvideo:

Heräsikö kysymyksiä, ota yhteyttä:

Toimitusjohtaja Sanna Karhu, Delipap Oy, sanna.karhu@delipap.fi

Lisätietoja:

Outi Ervasti

Kehittämispäällikkö

+358 40 721 2131

Uusimaa-ohjelma, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, Uudenmaan edunvalvonta, AKKE-rahoitus sekä Uudenmaan yrityspalkinto. Aluekehittämisen johtaja Eero Venäläisen varahenkilö.

Avainsanat:

Palkinnot