Uusi julkaisu esittelee Etelä-Suomen EAKR-hankkeiden onnistumiset kaudelta 2014–2020

Satoa Etelä-Suomesta – Onnistumisia aluekehittämisessä 2014–2020 -julkaisu kokoaa yhteen rakennerahastokauden 2014–2020 tulokset. Etelä-Suomessa on ahkeroitu Euroopan aluekehittämisrahaston (EAKR) tuella kaikkiaan 333 maakuntien liittojen rahoittamassa hankkeessa.

Ohjelmakauden hankkeita ja niiden hyviä tuloksia esitellään kuuden maakunnan alueelta. Helppolukuisuutta ja mielenkiintoa tuovat tiedon visualisoinnit ja avainhenkilöiden haastattelut. Kolmekymmentäseitsemän menetystarinaa on avattu yksityiskohtaisemmin. Lisäksi julkaisu sisältää tuhdin tietopaketin aluekehittämisrahaston toimintaperiaatteista.

– Voimme todella iloita kuluneen ohjelmakauden onnistumisista. Rahoitusta on suunnattu terävästi alueiden omia vahvuuksia tukeviin hankkeisiin. Myös muuta rahoitusta on saatu liikkeelle, joten olemme verrattain pienillä resursseillamme yltäneet todella vaikuttaviin tuloksiin, kertoo ohjelmajohtaja Tiina Huotari Uudenmaan liitosta.

EU:n ja valtion yhteenlaskettu rahoitus on tähän mennessä ollut 81,7 miljoonaa euroa. Hankkeiden kokonaisrahoitus on ollut lähes 120 miljoonaa euroa.

– Kauden kuluessa meiltä kysytään usein, mitä EU-rahoituksella saadaan aikaiseksi. Tässä meillä on nyt yksien kansien välissä tuloksia, joita on ilo esitellä, Huotari sanoo.

Hankkeiden teemoina ilmasto, älykkyys ja elinvoima

Maakunnissa laaditut älykkään erikoistumisen strategiat ovat olleet vahva, kehitystyötä ohjaava kehys, joka on ohjelmakaudella kirkastunut aluekehitystyön suunnannäyttäjäksi. Ajatuksena on, että alueet erikoistuvat omiin vahvuuksiinsa, ja että rahoitusta ohjataan vahvistamaan niitä edelleen.

Etelä-Suomen ykkösasioita ovat olleet uutta kasvua luova tutkimus- ja kehitystoiminta, uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden ratkaisut sekä yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen. Yli 80 prosenttia hankkeista uurasti näiden teemojen parissa. Lähes sata hanketta oli vähähiilisyyden asialla.

– Suomessa ohjelmakauden tavoitteeksi asetettiin, että vähähiiliseen talouteen siirtymistä tuetaan vähintään neljänneksellä jaettavasta EAKR-rahoituksesta. Pysyimme hyvin tavoitteessa, ja ilmastotavoitteisiin tähtääviä hankkeita onkin edistetty lähes 20 miljoonan euron tuella, Huotari kertoo.

Älykkään erikoistumisen edelläkävijöinä ammattikorkeakoulut, yliopistot, alueelliset kehittämisyhtiöt ja kunnat ovat saaneet suurimman osan aluekehitysrahaston rahoituksesta Etelä-Suomessa. Kehityshankkeet ovat olleet parhaimmillaan usean tahon hedelmällistä yhteistyötä.

EU-hankkeiden kilpailu tuonut tähtisadetta

Eteläsuomalaiset EAKR-hankkeet ovat pärjänneet hienosti Euroopan komission RegioStars-kilpailuissa. Komissio palkitsee vuosittain onnistuneita rakennerahastohankkeita sekä syntyneitä hyviä käytäntöjä useassa eri kilpailusarjassa.

Etelä-Suomen hankkeita on ollut monena vuonna finalistien joukossa. Vuonna 2018 VTT:n ja Aalto-yliopiston yhteishanke TeKiDe nappasi voiton hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävässä sarjassa. Hankkeessa kehitettiin innovatiivinen menetelmä, jolla tekstiilijätteestä voidaan valmistaa uutta kangaskuitua. Espoon Kivenlahteen rakennettiin tekstiilijätteen hyödyntämiseen perustuva tuotantoalusta, jolta on jo ponnistanut uutta liiketoimintaa.

Toinen esimerkki menestystarinasta on vuoden 2017 finalisti, älykkään liikenteen haasteita ratkonut SOHJOA-hanke. Hankkeen vanavedessä syntynyt Sensible 4 -yritys lähti kehittämään haastavissa sääolosuhteissa liikennöivää robottibussia. Maaliskuussa 2019 yritys esitteli kehittämäänsä ohjelmistoon perustuvan GACHA-bussin. Robottibussikokeilut ovat luovineet tiensä aina kansainvälisiin medioihin.

Rahastokausien taitekohta lähestymässä

Kuluvan kauden loppuhuipennus Etelä-Suomessa on 27. huhtikuuta pidettävä verkkotilaisuus, jossa EAKR-hankkeiden onnistumiset pääsevät vielä valokeilaan. Katse suunnataan jo myös tulevalle EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmakaudelle 2021–2027­.

– Kansalliset ohjelmasisällöt ovat aivan viimeistelyssä. Hiilineutraalius, digitaalisuus ja muuttuva työelämä tulevat korostumaan läpileikkaavina teemoina. EAKR-rahoituksella jatkamme joustavaa aluekehitystyötä tulevallakin kaudella, joka käytännössä pääsee vauhtiin syksyllä, sanoo Huotari.

Tutustu e-julkaisuun: Satoa Etelä-Suomesta – Onnistumisia aluekehittämisessä 2014–2020(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Julkaisun pdf-versio

Julkaisun on tuottanut Uudenmaan liitto yhteistyössä muiden Etelä-Suomen maakuntien liittojen kanssa. Etelä-Suomen maakuntia ovat Uusimaa, Varsinais-Suomi, Häme, Päijät-Häme, Kymenlaakso ja Etelä-Karjala.

Tiina Huotari

Ohjelmajohtaja

Alue- ja rakennepolitiikan EU-rahoitus, Interreg-ohjelmien valvonta ja kansallinen vastinrahoitus

HankkeetRahoitus