Uusi liikenteen EU-asetus avaa mahdollisuuksia Uudellemaalle

Kesällä 2024 voimaan tullut TEN-T-asetus vauhdittaa saumatonta ja kestävää liikkumista Euroopassa. Uudellemaalle asetus tuo muun muassa yhden uuden liikennekäytävän sekä kiinteän yhteyden Helsingin ja Tallinnan välille uutena mahdollisena selvityskohteena.
Uudella asetuksella tavoitellaan tavaroiden ja henkilöiden kestävää, saumatonta ja turvallista liikkumista kaikkialla Euroopassa. Samalla asetus edistää unionin talouskasvua ja kilpailukykyä sekä vahvistaa taloudellista, sosiaalista ja alueellista yhteenkuuluvuutta.
TEN-T-verkko kattaa kaikki liikennemuodot: maantie-, rautatie-, ilma-, sisävesi- ja meriliikenteen sekä liikenteen tieto- ja viestintätekniset järjestelmät. Lisäksi liikenneverkkoon kuuluvat olennaisena osana yli neljänsadan kaupungin sekä keskeisten lentoasemien, satamien ja logistiikkaterminaalien muodostamat solmukohdat.
Tärkein tavoitevuosi on 2050, jolloin koko liikenneverkon tulisi olla valmiina. Tarkemmin verkko koostuu kolmesta tasosta ja tavoitevuodesta: 2030 mennessä rakennettavasta ydinverkosta, 2040 mennessä rakennettavasta laajennetusta ydinverkosta ja 2050 mennessä rakennettavasta kattavasta verkosta.
Kolmen eurooppalaisen liikennekäytävän risteyksessä
Ydinverkkoon ja laajennettuun ydinverkkoon kuuluu yhdeksän eurooppalaista liikennekäytävää, jotka muodostavat TEN-T-verkon strategisesti tärkeimmät osat. Liikennekäytävien alueilla parannetaan esimerkiksi rajat ylittäviä yhteyksiä, täydennetään puuttuvia yhteyksiä ja poistetaan liikenteen pullonkauloja koordinoidusti yhdessä.

Suomeen ulottuu kolme eurooppalaista liikennekäytävää: Skandinavia-Välimeri, Pohjanmeri-Itämeri sekä uusi Itämeri–Mustameri–Egeanmeri.
Kaikki kolme Suomeen ulottuvaa eurooppalaista liikennekäytävää risteävät Helsingissä, mikä tekee pääkaupunkiseudusta ja Uudenmaan alueesta merkittävän eurooppalaisten liikennekäytävien solmukohdan.
Eurooppalaisten liikennekäytävien lisäksi TEN-T-verkkoon kuuluu kaksi horisontaalista painopistettä, joilla edistetään yleiseurooppalaista raideliikenteen hallintajärjestelmää sekä meriliikenteen infrastruktuurin ja palvelujen integrointia osaksi liikenneverkkoa.
Uusia laatuvaatimuksia ja rahoitusmahdollisuuksia
Uudessa asetuksessa kaikkien väylämuotojen ja solmukohtien laatuvaatimuksia on tiukennettu aiempaan nähden, mikä vaikuttaa merkittävästi liikenneverkkojen kehittämiseen Suomessa. Väylävirasto arvioi parhaillaan, kuinka hyvin vaatimukset täyttyvät Suomen tie- ja rataverkossa, ja millaisia investointeja tulevina vuosina ja vuosikymmeninä tarvitaan.
TEN-T-verkon kehittämisen keskeinen rahoitusväline on Verkkojen Eurooppa -ohjelma (CEF, Connecting Europe Facility), jonka seuraavan rahoitusohjelmakauden sisältöä ja budjettia valmistellaan parhaillaan. CEF-rahoituksella rahoitetaan energia-, liikenne- ja digiyhteyksiä, lisäksi infrahankkeet edellyttävät aina myös kansallista rahoitusta.
Suomen ja Uudenmaan kannalta on merkittävää, että uusi asetus sisältää kiinteän yhteyden Helsingin ja Tallinnan välille uutena mahdollisena selvityskohteena. Tämän odotetaan avaavan uusia mahdollisuuksia EU-rahoituksen saamiselle kiinteän yhteyden edistämiseen seuraavalla rahoitusohjelmakaudella.
Kaupunkisolmujen merkitys kasvaa
Uusi asetus tunnistaa aiempaa selvemmin kaupunkisolmujen ja kaupunkiseutujen merkityksen kestävän liikenteen ja koko TEN-T-verkon edistämisessä. Helsinki on yksi Suomen seitsemästä TEN-T-verkon kaupunkisolmukohdasta yhdessä Turun, Jyväskylän, Kuopion, Lahden, Oulun ja Tampereen kanssa.
Kaupunkisolmukohtien on vuoteen 2027 mennessä täytettävä kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmien (SUMP) vaatimukset. Suomen suurimmilla kaupunkiseuduilla vaatimuksiin vastataan maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-työssä.
Lisäksi asetuksessa on määritelty esimerkiksi vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuuriin, digitaalisiin palveluihin ja multimodaalisiin rahtiliikenneterminaaleihin liittyviä vaatimuksia. Näiden täyttymistä kaupunkisolmukohdissa edistävät kansalliset ja alueelliset toimet sekä markkinat.
Uudenmaan kannalta on oleellista, että kaupunkisolmukohtien uusi määritelmä kattaa keskuskaupungin ohella myös laajemman toiminnallisen kaupunkiseudun. Näin koko kaupunkisolmukohdan vaikutusalue saadaan samojen kehitystavoitteiden piiriin.
Lisätietoja:

Sakari Saarinen
Erityisasiantuntija
sakari.saarinen@uudenmaanliitto.fi
Kansainväliset liikenneasiat, liikenteen ympäristövaikutukset, hankehallinnointi ja rahoitusohjelmat, Scandria Alliance, dronet
Tutustu myös näihin

18.6.2025
Kymmenen nostoa alueidenkäyttölaista
Uusi alueidenkäyttölaki tulee ohjaamaan aluesuunnittelua eri kaavatasoilla. Lakiluonnos on lausunnoilla 11. heinäkuuta asti. Uudenmaan liitto ottaa kantaa erityisesti maakuntakaavan tulevaan rooliin ja nostaa esille myös kuntien näkökulmia.

13.6.2025
Metsät ja maakuntakaavoitus -tilaisuuden materiaalit julkaistu
Uudenmaan liitto järjesti VISIO-kaavan metsäaiheisen esittely- ja keskustelutilaisuuden kesäkuuussa. Kaikille avoimessa tilaisuudessa pohdittiin metsien roolia maakuntakaavoituksessa.

10.6.2025
Östersundomin alue mukaan VISIO-kaavaan
Vihreän siirtymän teemoihin keskittyvän VISIO-maakuntakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) oli kommentoitavana maalis-huhtikuussa. Eniten palautetta saatiin energia- ja luontoaiheista sekä Östersundomin alueesta.

9.6.2025
VISIO-kaavan kuuluttaminen uudelleen vireille
Uudenmaan 5. vaihemaakuntakaava kuulutetaan uudelleen vireille muuttuneen kaava-alueen takia. Kaavan päivittyneestä osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta voi jättää kommentteja 1.8.2025 mennessä.