Uusimaa-päivää vietetään tänään ympäri Uuttamaata, suora juhlalähetys illalla Yle Areenassa

Värikäs maalaus, jossa täytekakku kynttilöillä. Uusimaa-päivä -logo.

Kaikkien aikojen ensimmäistä Uusimaa-päivää vietetään tiistaina 21. toukokuuta. Päivän aikana järjestetään kymmeniä tapahtumia ympäri Uuttamaata. Suora juhlalähetys Lohjalta alkaa kello 19 Yle Areenassa.

− Kutsumme kaikki mukaan Uusimaa-päivän viettoon. Tiistaina minkä tahansa kahvittelun, kulttuurielämyksen, ulkoilun tai tapaamisen voi yhdistää Uusimaa-päivään. Tyyli on vapaa ja hauskuus sallittua, kannustaa kulttuuriasiantuntija Katriina Rosavaara Uudenmaan liitosta.

Yhteinen kevätjuhla tänä vuonna Lohjalla

Uusimaa-päivän kevätjuhlan avaa räväkkä lohjalaisbändi Safetybox. Amorphiksen musiikki kajahtaa ilmoille yhtyeen solistin Tomi Joutsenen ja Lohjan kaupunginorkesterin yhteisenä tulkintana, jota elävöittää viittomakielinen artisti Miguel Peltomaa. Luvassa on tunnin mittainen kattaus uusimaalaista musiikkia ja kulttuuria.

Juhlalähetystä voi seurata suorana eri puolilla Uuttamaata Yle Areenan kautta kello 19 alkaen. Tallenne on katsottavissa kuukauden ajan. Paikan päälle Lohjan Laurentius-saliin mahtuu juhlimaan noin 500 ensin ilmoittautunutta, tilaisuus alkaa kakkukahveilla kello 18. Ohjelma ja lisätiedot löytyvät Uusimaa-päivän verkkosivuilta.

Kymmeniä tapahtumia ympäri Uuttamaata

Uusimaa-päivä kannustaa tänä vuonna kevätretkille lähiluontoon, yhteisille kevätkahveille, valokuvaamaan Uuttamaata ja poikkeamaan kirjastoon. Tapahtumien järjestäjiksi on ennakkoon kutsuttu esimerkiksi uusimaalaisia päiväkoteja, kouluja, yhdistyksiä ja kirjastoja.

Alle on koottu muutamia poimintoja tapahtumista Uudellamaalla 21.5. Etsi lähimmät tapahtumat oman kuntasi viestintäkanavista!

Uusimaa-päivä

Uusimaa-päivä kutsuu uusimaalaiset nauttimaan kulttuurista, kohtaamisista ja lähiluonnosta yhdessä. Keväistä juhlapäivää vietetään Uudenmaan kunnissa ensimmäistä kertaa tiistaina 21.5.2024.

• Seuraa Instagramissa @uusimaapaiva
  • Tutustu verkkosivuihin uusimaapaiva.fi