Uusimaa-palkinto Tuusulan ja Nurmijärven yhteiselle Minä elän! -merkkivuodelle

Uusimaa-palkinnon vastaanottajat Jaana Hopeakoski ja Teemu Siltanen.

Kuvassa kulttuurituottaja Jaana Hopeakoski Tuusulasta ja viestintäpäällikkö Teemu Siltanen Nurmijärveltä.

Tuusulan ja Nurmijärven kuntien merkkivuosi kulki Aleksis Kiven jalanjäljissä, nivoen kulttuurin ja mielenterveyden teemat yhteen. Kuntalaisille merkkivuosi näyttäytyi laadukkaina tapahtumina läpi vuoden. Tämä ainutlaatuinen työ toi Kivi-kunnille Uusimaa-palkinnon 2024. Valinta julkistettiin tiistaina 12. joulukuuta maakuntavaltuuston kokouksessa Helsingissä.

Uusimaa-palkinnon teemana oli tällä kertaa kulttuuriperintö ja kestävä kehitys. Raadin mukaan merkkivuodessa yhdistyy hienosti elävä kulttuuriperintö, kestävyyden teemat ja mielen hyvinvointi.

Aleksis Kivi innoittajana

Kuntien yhteinen merkkivuosi julkistettiin vuonna 2021, Aleksis Kiven syntymäpäivänä 10. lokakuuta. Mottona kulki kansalliskirjailijan viimeisiksi sanoiksi mainittu lausahdus ”Minä elän”. Vuosi huipentui uudenvuodenaattona 2022, jolloin Kiven kuolemasta tuli kuluneeksi 150 vuotta.

− Halusimme merkkivuonna nostaa esille sitä hyvinvointia, jota taide ja kulttuuri voivat tuottaa. Koronan jälkimainingeissa oli tarpeen rohkaista ihmisiä palaamaan kulttuurin ja osallistumisen pariin, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja Ulla Kinnunen Tuusulan kunnasta kertoo.

Merkkivuoden tavoitteena oli korostaa kulttuurin merkitystä hyvän elämän lähteenä sekä tarjota tapahtumien kautta rakennusaineita mielen hyvinvoinnille. Samalla haluttiin kirkastaa Kiven kirjailijakuvaa.

− Kutsuimme kaikki mukaan tekemään tekoja hyvinvoinnin edistämiseksi. Tätä työtä olemme jatkaneet myös merkkivuoden päätyttyä, sanoo Nurmijärven kunnan viestintäpäällikkö Teemu Siltanen.

Elämänmakuista sisältöä kuntalaisille

Merkkivuosi tarjosi kuntalaisille elämänmakuista sisältöä rankkojen koronavuosien jälkeen. Samaistuttava slogan heräsi eloon laadukkaissa konserteissa, esityksissä, näyttelyissä, luennoilla ja muissa tapahtumissa läpi vuoden.

Yksi merkkivuoden kohokohdista oli vaellus, jolla käveltiin Aleksis Kiven syntymäkodilta Nurmijärveltä yli kymmenen kilometrin matkan Kiven kuolin mökille Tuusulaan. Mietiskelevän kävelyn aikana osallistujat kuuntelivat Juha Hurmeen merkkivuotta varten kirjoittaman ja lukeman Aleksis Kivi -podcastin. Perillä kävelijöitä odotti tunnelmallinen konsertti.

− Loimme yhdessä myös mielen hyvinvoinnin kuntokortin, joka mainosti merkkivuotta ja sen tapahtumia, mutta teki samalla näkyväksi niitä arkisia tekoja, joita meistä jokaisen tulisi tehdä fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin eteen joka ikinen päivä, kertoo kulttuurituottaja Jaana Hopeakoski Tuusulan kunnasta.

Molemmat kunnat kohdensivat kulttuuriavustuksensa merkkivuoden tapahtumiin, ja saivat näin yhdistykset ja taiteilijat joukolla mukaan. Myös kuntien omat toimijat päiväkodeista kouluihin osallistuivat vuoteen aktiivisesti.

− Uusimaa-palkinto on huikea tunnustus kulttuurin ja taiteen hyvää tekevälle voimalle sekä tietysti onnistuneelle yhteistyölle, jota teimme naapurikunnan ja paikallisten toimijoiden kanssa, Hopeakoski tiivistää.

Merkkivuosi ei suinkaan päättynyt vuoden loppuessa, vaan siitä jäivät elämään Minä elän! -luennot Nurmijärvelle ja Minä elän! -klubit Tuusulaan.

Uusimaa-palkinnolla on pitkät perinteet

Uudenmaan liitto edeltäjineen on valinnut Uusimaa-palkinnon saajan vuosittain jo yli 40 vuotta. Palkinnon edellytyksenä on, että sen saaja on omalla toiminnallaan tai innovaatiollaan edesauttanut Uudenmaan kehittymistä, parantanut uusmaalaisten elämänlaatua tai rikastuttanut paikallista identiteettiä. Palkittu voi olla henkilö tai taho. Palkinnon teema vaihtuu vuosittain.

Asiantuntijaraati valitsee voittajan uusimaalaisten ehdotusten pohjalta. Raadissa ovat mukana Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry, Taiteen edistämiskeskus, Helsingin yliopisto, Ylen Uudenmaan aluetoimitus, Museovirasto, sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE ry, Helsingin seudun kauppakamari sekä Uudenmaan liitto.

Katso videoesittely Uusimaa-palkinnon voittajasta

Katriina Rosavaara