Valtionosuusuudistus vaikuttaa voimakkaasti kuntiin – Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien kokouksessa käytiin vilkasta keskustelua

Ihmisiä ryhmäkuvassa.

Kuntien peruspalvelujen valtionosuusjärjestelmää uudistetaan vastaamaan kuntien uutta roolia sekä sote-uudistuksen voimaantulon ja TE-palvelujen uudistuksen jälkeistä tilannetta. Helsingin ja Uudenmaan vaalipiirien kansanedustajat kokoontuivat keskustelemaan aiheesta eduskunnassa 5. syyskuuta.

Kansanedustajien neuvottelukunnan kokoukseen osallistui laajasti kansanedustajia eri puolueryhmistä sekä Uudenmaan ja Helsingin vaalipiirien kaupunkien ja kuntien nimetyt edustajat. Neuvottelukunnan sihteerinä toimii Uudenmaan liitto.

Kokouksen aiheena oli ajankohtainen ja kunnille merkittävä valtionosuusuudistus. Valtionosuusuudistuksen valmistelun tilanteesta alusti Eero Laesterä valtiovarainministeriöstä sekä Sanna Lehtonen Kuntaliitosta.

Aiheesta käytiin vilkasta keskustelua kansanedustajien sekä Helsingin, Vantaan, Itä-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan ja Keski-Uudenmaan edustajien kesken. Maakuntajohtaja Tuija Telén kertoi myös maakunnan ajankohtaisia kuulumisia.

Hallitus valmistelee esitystä valtionosuusuudistusta. Sen lausuntoaikaan varaudutaan lokakuussa. Hallituksen esitys etenee eduskuntaan arvion mukaan maaliskuussa 2025.

Kokouksen puheenjohtajana toimi Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Tiina Elo (vihr.).

Johanna Juselius

Johtava asiantuntija