Artikkeli

Vetovoimaiset kulttuuriympäristöt ja arkkitehtuuri ovat upea osa Uudenmaan kulttuurimatkailua

Nuori mies ja nainen maskit kasvoilla studioympäristössä.

Keskiviikkona 8.9. järjestettiin Kulmilta kulmalle – Uudenmaan arkkitehtuuri kaikille näkyväksi -webinaari, jossa arkkitehtuuri, kulttuuriympäristöt ja kulttuurimatkailu olivat esillä monista eri näkökulmista. Uudenmaan liiton järjestämä webinaari oli avoin kaikille aiheista kiinnostuneille.

Uudellamaalla on monia kulttuurihistoriallisesti ja arkkitehtuurisesti vaikuttavia kohteita. Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä kertoi webinaarissa, että kunta on halunnut nostaa voimakkaasti esiin alueella sijaitsevaa arkkitehtuuria ja rakennettua ympäristöä. Hän korosti kunnan tärkeää roolia siinä, että yleisö tietää kohteista.

Kohteet kiinnostavat paikan päällä ja digitaalisesti

Aalto-yliopistosta professori Pekka Heikkinen pohti puheenvuorossaan, voiko puuarkkitehtuuri olla matkailuvaltti. Hän nosti esiin esimerkiksi Helsingin keskustakirjasto Oodin, Kerimäellä sijaitsevan maailman suurimman puukirkon sekä Kuhmossa ja Pudasjärvellä sijaitsevat puusta rakennetut koulut. Kyseiset kohteet kiinnostavat matkailijoita ja erityisesti puukoulut ovat lisänneet ammattilaismatkailua.

– Uudellamaalla on paljon puukohteita. Erityisesti vanhoja rakennuksia on paljon, Heikkinen kertoi webinaarissa.

Open House Helsinki on arkkitehtuuritapahtuma, joka koronapandemian vuoksi keksi uusia ratkaisuja tapahtuman toteuttamiseksi. Tapahtuma saatiin järjestettyä viime toukokuussa digitaalisten sisältöjen ja kävelykierrosten avulla.

– Digitaalisten sisältöjen avulla pystyimme esittelemään kohteita, joihin ei voi viedä ihmisiä normaalivuotena tai ryhmät ovat hyvin rajatun kokoisia. Videot tavoittivat laajemman yleisön kuin kierrokset voisivat tavoittaa. Ne saivat myös kansainvälistä näkyvyyttä, kertoo tuottaja Moona Tikka.

Videot ja audiokierrokset vaativat lisäresursseja ennen tapahtumaa ja myös viestintään täytyi panostaa uudella tavalla, jotta yleisö löysi sisältöjen pariin. Tikka näkee tärkeimmäksi hyödyksi sen, että he löysivät keinoja esitellä helsinkiläistä arkkitehtuuria myös pandemian aikana.

Arkkitehtuuria on kaikkialla – Elämyksien avulla löytää kulmien ainutlaatuisuuden

Kaikki matkat ovat arkkitehtuurimatkailua tilaisuuden moderaattorina toimineen kansanedustaja, arkkitehti Anders Adlercreutzin mukaan. Arkkitehtuuria on joka puolella.

– Arkkitehtuurilla tehdään parempaa, kestävämpää yhteiskuntaa, totesi Adlercreutz webinaarin lopussa olleessa puheenvuorossa.

Tilaisuuden toisena moderoijana toiminut kirjailija ja historioitsija Kirsti Manninen korosti tarinoiden tärkeyttä erilaisissa kohteissa. Tarinat kiinnostavat ihmisiä. Eläytyminen kohteen tarinaan luo ainutlaatuisuutta. Jos kävijä pääsee esimerkiksi istumaan vanhan tuberkuloosiparantolan parvekkeelle, kuten potilaat aiemmin tekivät, jää hetkestä erityinen muistijälki.

– Itse kunkin toimijan tulisi pohtia, miten voimme avata kohteemme niin, että kävijä voi kokea, mikä tässä kohteessa on ainutlaatuista, Manninen kuvasi.

Webinaarin materiaalit

Webinaari oli täynnä mielenkiintoisia puheenvuoroja ja esimerkkejä kulttuuriin, matkailuun ja arkkitehtuuriin liittyen niin Uudeltamaalta kuin muualta Suomesta. Webinaari oli osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaa, jonka teemana on Avoin ja rajaton.

#KulmiltaKulmalle-hashtagilla löydät keskustelua Twitterissä(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Tilaisuus tallennettiin. Linkin tallenteeseen saa pyydettäessä lähettämällä viestin osoitteeseen tarja.koistinen@uudenmaanliitto.fi.

Tarja Koistinen

Erityisasiantuntija

+358 44 352 2070

Matkailu- ja saaristoasiat, maakunnan matkailutoimijoiden yhteistyö, matkailun verkostoyhteistyö