Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman AKKE-rahoitushaku avautuu 16.1., hakuinfo on 17.1.

Avaamme 16. tammikuuta rahoitushaun Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman (AKKE) määrärahasta. Tuemme hankkeita, jotka vahvistavat alueellisten toimijoiden innovaatioyhteistyötä tai uusimaalaisia toimijoita hyödyttäviä uusia palveluja ja osallisuutta, sekä näiden teemojen esiselvityshankkeita. Hakemukset tulee jättää viimeistään 13. maaliskuuta.

Hakua esitellään Teams-infossa tiistaina 17.1. kello 12.30–14.00. Pyydämme ilmoittautumaan tilaisuuteen viimeistään maanantaina 16.1. Ilmoittautuessasi voit myös esittää kysymyksiä, joihin vastaamme infossa.

Isot hankekokonaisuudet sekä esiselvityshankkeet etusijalla

Tällä hakukierroksella painotetaan koko Uudenmaan kattavia ja koko maakuntaa hyödyttäviä isoja hankkeita. Toimijoita on hyvä olla mukana useammalta seudulta. Esiselvityshankkeissa tulee tavoitella ratkaisuja, joilla luodaan valmiuksia pysyvään toimintaan tai perustaa suuremmille hankekokonaisuuksille.

Rahoitusta on jaettavana yhteensä 2,2 miljoonaa euroa. Hanketta kohti tuen määrä voi olla 100 000–500 000 euroa, ja esiselvityshankkeiden tukiosuus voi olla 50 000–100 000 euroa. Kokonaiskustannuksista tuen osuus voi olla enintään 80 prosenttia.

– Toivomme hakemuksia innovaatiohankkeista, jotka vahvistavat tutkimuslaitosten, korkeakoulujen ja elinkeinoelämän yhteistyötä osaamiskeskittymien välillä. Aiheita voisivat olla esimerkiksi vihreät ja kestävät ratkaisut energiamurroksessa tai resurssiviisaat toteutukset ruokatalouden kehittämisessä, kertoo kehittämispäällikkö Outi Ervasti

Tukea hakevien kannattaa tutustua Uusimaa-ohjelmaan ja Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategiaan, jotka ohjaavat rahoituspäätöksiä.

Rahoitus tarkoitettu voittoa tavoittelemattomille toimijoille

Rahoitusta voivat hakea esimerkiksi elinkeino-, koulutus- ja työmarkkinatoimijat sekä järjestöt toimialasta riippumatta. Tukea ei voida myöntää yksittäisen yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen tai hanketoteuttajan perustoiminnan ylläpitämiseen. Hakijan on myös itse osallistuttava rahoitukseen, ja lisänä voi hyödyntää esimerkiksi kunta- tai yritysrahoitusta.

Rahoitusta voivat hakea elinkeino-, koulutus- ja työmarkkinatoimijat sekä järjestöt toimialasta riippumatta.

Hankkeita arvioidaan niiden vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden mukaan. Rahoituspäätökset tekee maakuntajohtaja Ossi Savolainen, kun anottu määräraha on alle 200 000 euroa. Suuremmista hankkeista päättää Uudenmaan maakuntahallitus.

AKKE-rahoitukselle toivotaan jatkoa uudella hallituskaudella

Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisessa on kyse valtion budjettiin sisältyvästä määrärahasta, jonka alueellisesta jaosta maakuntien kesken on päättänyt työ- ja elinkeinoministeriö. Viimeisin päätös on vuodelta 2022. Rahoituksen säilyminen osana valtion budjettia on vielä epävarmaa.

Suomen maakuntajohtajat ovat ottaneet yhdessä kantaa rahoituksen jatkon puolesta. Maakuntajohtajat painottavat, että alueellisilla toimilla on ratkaiseva merkitys elinvoimaiselle Suomelle.

– AKKE-rahoitus on ollut tehokas ja joustava kehittämistyökalu maakuntaohjelman tavoitteiden edistämiseen. Muihin rahoitusvälineisiin verrattuna sen ketteryys, hallinnollinen keveys ja paikallisiin tarpeisiin soveltuvuus ovat vertaansa vailla. Tällaiselle rahoitukselle soisi ehdottomasti jatkoa, ja rahoituspottia tulisi paremminkin lisätä, sanoo maakuntajohtaja Savolainen.

Uutista päivitetty 10.1.: Ilmoittautumisaikaa hakuinfoon jatkettu maanantaihin 16. tammikuuta.

Lisätietoja:

Outi Ervasti

Kehittämispäällikkö

+358 40 721 2131

Uusimaa-ohjelma, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, Uudenmaan edunvalvonta, AKKE-rahoitus sekä Uudenmaan yrityspalkinto. Aluekehittämisen johtaja Eero Venäläisen varahenkilö.

Rahoitusmenettely:

Joanna Kallio

Hankeasiantuntija

+358 40 756 8319

Kansallisen rahoituksen hankkeiden tarkastus, maksatus ja tekninen rahoitusneuvonta