Artikkeli

Hajaantukaa, Uudenmaan luonto kutsuu!

Ihminen kävelee metsässä reppu selässä.

Kesällä Uusimaa tarjoaa monenlaista koettavaa ja nähtävää luonnon vehreydessä ja meren kimmellyksessä. Tutustu kohteisiin verkossa, niin kesäretkelle on helppo lähteä.

Virkistysalueita löytyy jokaiseen makuun

Tuttuja ja uudempia ihania yllätyksiä voi löytää Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen karttapalvelun kohteista. Palvelussa on mukana lähes sata retkikohdetta yhdistyksen, kuntien ja Metsähallituksen virkistysalueilla. Verkkopalvelu on uudistettu keväällä, joten ulkoiluretken onnistumisen kannalta merkitykselliset tiedot löytyvät nyt entistä mutkattomammin.

Ulkoilukohteiden joukosta löytyy sisämaan metsiä ja järviä, kalliosaaria sekä hiekkarantoja meren ääreltä. Alueet erilaisine palveluineen sopivat monenmoiseen ulkoiluun ja tekemiseen, makkaranpaistosta polkujuoksuun.

Kansalliset kaupunkipuistomme ovat osa valtakunnallista helminauhaa

Lomalaisen helmiä ovat myös kansalliset kaupunkipuistot, joista kaksi sijaitsee Uudellamaalla; Hangossa ja Porvoossa. Kaikkiaan kansallisia kaupunkipuistoja on Suomessa kymmenen.

Suomen eteläisimmässä kaupunkipuistossa Hangossa meri ja siihen liittyvä moninainen historia ovat vahvasti läsnä. Rantahietikoista ja silokalliosta voi nauttia mutkittelevilla poluilla ja lähes luonnontilaiseen saaristoon pääsee veneillen tai meloen. Vanhojen puuhuviloiden viehättävissä pensionaateissa on ikimuistoista yöpyä.

Porvoossa kaupunkipuisto avautuu kävijöilleen heti kaupungin keskustasta. Jokaisen ulottuvilla ovat alueen valokuvaukselliset maisemat, kulttuurihistoriallisesti merkittävät kohteet ja luonnon monimuotoisuuden kannalta arvokkaat alueet.

Porvoon kaupunkipuiston ainutlaatuisuus syntyy eri aikakausien läsnäolosta. Keskustan eteläpuolelle levittyvä empirekaupunginosa on Pohjoismaiden laajimpia. Rantareitti johtaa Vanhan Porvoon ja rantapromenadin kautta aina jokisuiston lintulahdelle ja luonnonsuojelualueille.

Kansallispuistoissa luonto on parhaimmillaan

Kansallispuistoissa Suomen luonto on parhaimmillaan ja täynnä unohtumattomia paikkoja, jotka kannattaa kokea jalkapatikassa. Kansallispuistoista löytyy kesällä palveluja moneen harrastukseen. Tai vaihtoehtoisesti voi nauttia pysähtymällä luonnon harvinaisuuksien äärelle.

Luonnonsuojelu on yksi kansallispuistojen tärkeä tavoite. Puistojen perustamisen suunnittelu pohjautuu hyvin pitkälti tärkeiden luontokohteiden suojeluun ja säilyttämiseen, ja tietenkin myös alueiden virkistyskäyttöön.

Uudellamaalla etäisyydet kansallispuistoihin ovat lyhyet. Lähietäisyydellä sijaitsee neljä upeaa kansallispuistoa:

Suomessa on kaikkiaan yli 40 kansallispuistoa. Montako olet jo bongannut?

Muista retkietiketti, varaudu hyttysiin

Retkeillessä on tärkeää kunnioittaa luontoa, jotta sen tuottamia herkkuja voi kerätä ja sen monimuotoisuudesta nauttia tulevinakin vuosina.

Luonnon kunnioittaminen, liikkuminen, leiriytyminen, tulenteko ja roskaton retkeily – kun näitä koskevat säännöt ovat hallussa, olet valmis retkelle.

Hyttysiin ja muihin hyönteisiin on parasta varustautua vaatteilla ja ihotuotteilla. Tarvitsemme pölyttäjiä ja muita pienimpiäkin luonnon osasina toimivia lajeja. Maastossa ei sen vuoksi saa käyttää myrkkyjä höyrystäviä välineitä.

Tuulen tuomaa helpotusta voi hakea Uudenmaan mahtavilta kalliorannoilta ja meren äärestä, siellä törmää harvemmin hyttysiin.

Aurinkoista paahdetta ja raikasta sadetta kesään kaikille!

Silja Aalto

Ympäristöasiantuntija, työvapaalla

Luonnon monimuotoisuus ja virkistyskäyttö, viherrakenne ja ekosysteemipalvelut

Ympäristö