Blogi

Ilmasto ei katso hallinnollisia rajoja

Mariikka Manninen
Kaksi aikuista ja lapsi puistonpenkillä. Isoja puista ja taustalla rakennuksia. Metrex-logo.

Eurooppalaisten metropoliseutujen Metrex-verkoston yhteyteen perustettu ilmastoasiantuntijaryhmä kokoaa aluesuunnittelijat ympäri Eurooppaa yhteisten ilmastohaasteiden pariin. Ajatuksena on vertaisoppimalla sekä tietoa ja kokemuksia jakamalla laajentaa perspektiiviä oman seudun ja maan ulkopuolelle.

Laajempi ymmärrys ja yhteistyö auttavat tarttumaan yhä akuutimmiksi käyviin haasteisiin. Myös EU-tasolta tuleva lisääntyvä sääntely tulee enenevässä määrin vaikuttamaan kaikkien jäsenvaltioiden metropolialueiden suunnitteluun.

Suunnittelun vahva tulevaisuusaspekti on tunnistettava – ratkaisujen pitäisi heijastella enemmän tulevaa maailmaa ja asetettuja tavoitteita kuin nykytilannetta.

Pääviestejä Metrexin ilmastoasiantuntijaryhmän webinaareista

Kansainvälinen vertaistuki luo uskoa omaan tekemiseen

Kansainvälinen ilmastoasiantuntijaryhmä kokoontuu säännöllisesti verkossa ja välillä myös kasvokkain Metrex-verkoston konferenssien yhteydessä. Tapaamissa vaihdetaan kuulumisia ja näkemyksiä eri seutujen ajankohtaisista suunnittelukysymyksistä ja muista teemoista.

Lisäksi ryhmä on järjestänyt lukuisia webinaareja ja työpajoja, joissa pureudutaan ajankohtaisiin ilmastohaasteisiin suunnittelun, tutkimuksen tai lainsäädännön näkökulmista. Tilaisuudet on toteutettu joko ryhmän omien asiantuntijoiden voimin tai kutsumalla lisäksi mukaan ulkopuolisia alustajia eri suunnitteluorganisaatioista, tiedemaailmasta ja yrityksistä.

Sekä porkkanoita että keppiä tarvitaan tapojen ja käytäntöjen muuttamiseksi. Rohkaiseminen ei riitä – pitää myös rajoittaa haitallisia toimia.

Pääviestejä Metrexin ilmastoasiantuntijaryhmän webinaareista

Kansainvälinen vertaistuki luo uskoa omaan tekemiseen. Kollegat eri maissa painivat monilta osin samankaltaisten suunnittelukysymysten ja -haasteiden parissa kuin mekin täällä Helsingin seudulla:

Miten vastata nopeasti kasvavalla seudulla uusien asuntojen tarpeeseen ottaen samalla huomioon ilmasto- ja luontotavoitteet? Miten sujuvoittaa asukkaiden arkea niin, että kestävien valintojen tekeminen olisi se houkuttelevin vaihtoehto? Miten edistää seutujen elinvoimaa, energiatehokkuutta ja vähähiilisyyttä?

Toki kullakin seudulla on omat erityiset haasteensa, jotka kumpuavat esimerkiksi historiasta, maantieteestä tai sijainnista – tai asioiden mittakaavasta. Metropoliseutuja on Euroopassa moneksi.

Ilmastoryhmän työ käynnistyi pohjoismaisin voimin

Metrex on aluesuunnittelun verkosto, johon kuuluu yli 50 suurkaupunkialuetta eri puolilla Eurooppaa. Uudenmaan ja Helsingin seudun jäsenyyden jakavat Uudenmaan liitto, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Helsingin kaupunki.

Metrexin ilmastoasiantuntijaryhmä sai alkunsa vuonna 2022. Kaksi ensimmäistä vuotta ryhmän työskentelyä veti Helsingin seudun tiimi ruotsalaisten jäsenten kanssa muodostetun koordinaatioryhmän tuella. Nyt vetovuoro on ruotsalaisilla ja me suomalaiset vuorostamme sparraamme.

Positiivisten visioiden luominen elämästä kaupungeissa, joissa ilmaston edellyttämät muutostoimet on tehty – uudenlaisten tulevaisuuden kaupunkien hyvien puolien korostaminen sen sijaan, että keskitytään vain siihen, mitä nykyisissä elintavoissa pitää muuttaa.

Pääviestejä Metrexin ilmastoasiantuntijaryhmän webinaareista

Ensimmäisinä toimintavuosina on tehty läpileikkaus ilmastotyön laajaan tehtäväkenttään. Jatkossa on tarkoitus pureutua tarkemmin muutamiin akuuteimmiksi tai muuten tällä hetkellä tärkeimmiksi koettuihin alateemoihin.

Yhteenveto ja pääviestit ilmastoasiantuntijaryhmän alkutaipaleesta on nyt julkaistu Uudenmaan liiton verkkosivuilla. Pääviestit on jaettu seitsemän teeman alle:

1. Suunnittelufilosofia ja käytännöt: Uudenlaisella otteella
  2. Viestintä, vuorovaikutus: Ytimessä yhteistyö
  3. Liikkuminen, kuljetukset: Käyttövoimat ja kulttuuri muutoksessa
  4. Ilmastonmuutokseen sopeutuminen: Toimia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä
  5. Energia, infrastruktuuri, teollisuus: Muutos osana seudullista suunnittelua
  6. Rakentaminen, kiertotalous: Päästöjen vähentäminen, olemassa olevan hyödyntäminen
  7. Hiilinielut ja -varastot: Hiilensidonta mukaan seutujen suunnitteluun

Vaikka ilmastotyön tehtäväkenttää on ryhmän tähänastisessa työssä palasteltu pienempiin teemakokonaisuuksiin, vaikuttaa ryhmän työn taustalla ymmärrys siitä, että ilmastotyötä täytyy edistää samanaikaisesti kaikilla sektoreilla, kaikilla suunnittelutasoilla ja sekä lyhyen että pitkän aikajänteen toimilla.

Alueidenkäytön suunnittelu on avainasemassa, kun sovitetaan yhteen erilaisia, samaan metropoliseutuun kohdistuvia, monesti keskenään ristiriitaisiakin tavoitteita.

Tutustu suomenkieliseen yhteenvetoon:

Jos uuden maapinta-alan käyttöönotto on kytköksissä olevaan yhdyskuntarakenteeseen ja jos liikkuminen perustuu joukkoliikenteeseen, niin sekä kestävyystavoitteiden saavuttaminen että merkittävien hiilinielujen ja -varastojen säilyttäminen voivat toteutua samanaikaisesti.

Mariikka Manninen

Kirjoittaja työskentelee maakunta-arkkitehtina Uudenmaan liitossa.

IlmastoMaakuntakaava