Interreg-ohjelmien kansallisen vastinrahoituksen haku on käynnistynyt

Piirretty kukkaruukku, jossa kasvaa idealamppu. Interreg-logo, EU-lippu ja teksti Euroopan unionin osarahoittama.

Uudenmaan liitto on avannut kansallisen vastinrahoituksen haun Euroopan alueellisen yhteistyön Interreg-ohjelmien hankkeille. Vastinrahoitusta myönnetään Interreg Central Baltic-, Interreg Baltic Sea Region- ja Urbact-ohjelmista rahoituksen saaneiden hankkeiden suomalaisille kumppaneille koko ohjelmakauden 2021–2027 ajan.

EU:n Interreg-ohjelmista tuetaan viranomaisten ja julkisluontoisten toimijoiden yhteistyötä aluekehittämisen vaikuttavuuden parantamiseksi. Kansallisella vastinrahoituksella tarkoitetaan valtion talousarviossa Interreg-ohjelmien tukemiseksi varattua rahoitusosuutta.

– Aiemmilla kausilla rahoitusta hakeneille tiedoksi, että hakuprosessi on uudistunut. Enää ei tarvita etukäteistä vastinrahoituksen sitoumuspäätöstä EU-rahoitushakuun, vaan kansallista osuutta haetaan vasta myönteisen EU-päätöksen jälkeen, kertoo erityisasiantuntija Antti Taronen Uudenmaan liitosta.

Rahoitusta haetaan liiton sähköisessä asiointipalvelussa

Kansallisen vastinrahoituksen rahoitushakemus täytetään ja jätetään viranomaiskäsittelyyn Uudenmaan liiton sähköisessä asiointipalvelussa. Palvelussa hakemukseen myös liitetään vaaditut asiakirjat. Rahoitusta tulee hakea neljän kuukauden kuluessa EU-rahoituspäätöksen saamisesta.

– Käytännössä vastinrahoitusta voi hakea hankkeille, jotka ovat tulleet hyväksytyiksi Interreg-ohjelman seurantakomiteassa ja ovat saaneet ohjelman hallintoviranomaiselta myönteisen rahoituspäätöksen, tarkentaa Taronen.

Kansallista rahoitusta myönnetään enintään 70 prosenttia hankkeen suomalaisten tuensaajien muusta kuin Euroopan unionin rahoitusosuudesta. Vastinrahoituksen suuruus on 4 900–200 000 euroa hanketta kohden.

Suomessa toinen kansallista vastinrahoitusta hoitava viranomainen on Lapin liitto(Siirryt toiseen palveluun), jonka vastuulla ovat neljä muuta Interreg-ohjelmaa.

Antti Taronen

Erityisasiantuntija

EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman hankkeiden rahoitus, Interreg-ohjelmien kansallinen vastinrahoitus

Palvelee myös ruotsiksi