Itä- ja Länsi-Uudellamaalla selvitettiin ensi kertaa kestäviä matkaketjuja
![Junaraide sekä oikealla puolella puurakennus, joka on Tammisaaren juna-asema.](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2022/05/Tammisaaren-asema-1280x720.jpg)
Selvitys esittelee Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Niissä pääasiallinen kulkumuoto on joukkoliikenne tai pyöräily. Tavoitteena on varmistaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteiden parantaminen erityisesti näissä matkaketjuissa.
Selvityksessä tunnistettiin kolme kestävän liikkumisen laatukäytävää. Tarkastelualueena olivat Itä- ja Länsi-Uudenmaan kunnat. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kestäviä matkaketjuja on selvitetty tällä alueella.
![Kartta, johon merkitty käytävä Loviisa-Porvoo-Söderkulla kohti Helsinkiä.](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2023/06/Ita-Uudenmaan-laatukaytava-890x646.png)
![Länsi-Uudenmaan karttaa, johon merkitty laatukäytävä Hangosta, Lohjalta ja Karkkilasta kohti Helsinkiä.](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2023/06/Lansi-Uudenmaan-laatukaytava-890x703.png)
Lohja-Nummela-Leppävaara-Helsinki / Karkkila-Vihti kk-Nummela-Leppävaara-Helsinki.
Joukkoliikenne ja pyöräily keskiössä
Tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut tunnistettiin priorisoimalla matkaketjut matka-ajan, käyttäjäpotentiaalin ja päästövähennyspotentiaalin perusteella. Matkaketjut arvioitiin tärkeysjärjestykseen ja niistä tunnistettiin tärkeimmät laatukäytävät sekä tärkeimmät joukkoliikennepysäkit.
Selvityksessä painotettiin sitä, mitä infrastruktuurille voidaan tehdä, jotta kestävän liikkumisen olosuhteet paranevat. Tavoitteena oli varmistaa, että olosuhteita parannetaan jatkossa erityisesti tärkeimmiksi tunnistetuilla kestävän liikkumisen matkaketjuilla.
Myös tärkeimmät joukkoliikennepysäkit määriteltiin selvityksessä. Itä-Uudenmaalla joukkoliikenteen käytössä on nykyisin noin 2500 pysäkkiä ja Länsi-Uudenmaalla noin 2800 pysäkkiä. Olosuhteiden parantamista ajatellen on tehtävä priorisointeja.
Pysäkit luokiteltiin ensimmäistä kertaa pysäkkiluokkiin, joita ovat terminaalit, keskeiset solmupysäkit, vilkkaat pysäkit ja peruspysäkit. Pysäkeille, pysäkeille johtaville reiteille sekä henkilöautojen ja pyörien liityntäpysäköinnille asetettiin laatutavoitteet. Tämä auttaa suunnittelemaan niiden parantamistoimia.
Kohti kestävämpää liikennejärjestelmää
Selvitys linkittyy Uudellamaalla tehtävään liikennesuunnittelutyöhön. Vastaamme Itä- ja Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmien laadinnasta. Uusimmat suunnitelmat ovat keväältä 2021.
Kestävää liikkumista käsitellään myös Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoimassa Smart Countryside Mobility -hankkeessa. Siinä kuntien tueksi luodaan liikkumisen palveluista konsepteja haja-asutusalueille. Uudenmaan liitto rahoittaa ja ohjaa hanketta. Tuloksia kuullaan ensi syksynä.
Selvityksen kestävistä matkaketjuista Itä- ja Länsi-Uudellamaalla ovat teettäneet Uudenmaan liitto ja Uudenmaan ELY-keskus. Työhön ovat osallistuneet myös Itä- ja Länsi-Uudenmaan kunnat, Liikenne- ja viestintävirasto, Väylävirasto sekä HSL.
Lisätietoja:
![](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2021/11/Heini-Peltonen-e1637074260952-300x440.jpg)
Heini Peltonen
Liikennesuunnittelupäällikkö
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Liikennesuunnittelun johtaminen, liikennejärjestelmätyön ohjaaminen, ylimaakunnalliset liikenneasiat, logistiikka, Helsingin seudun liikenneasiat
Tutustu myös näihin
![Maakuntakaavakartan päällä post-it-lappuja, joissa tekstejä kuten vihreä siirtymä, kiertotalous, vesihuolto, energia, metsä, elinkeinot, liikkuminen, vety.](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2024/06/Visio-kaavan-kuvitusta-2-1-1280x720.jpg)
13.6.2024
Uusi maakuntakaava keskittyy vihreän siirtymän teemoihin
Uudenmaan liitto käynnisti toukokuussa vihreän siirtymän vaihemaakuntakaavan laadinnan. Uusi kaava täydentää lainvoimaista Uusimaa-kaavaa muun muassa energian, teknisen huollon, elinkeinojen, logistiikan sekä ympäristön ja ilmaston teemoilla.
![](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2024/06/Heini-Peltonen.-Kuva-Milla-Aalto-1-1280x720.jpg)
4.6.2024
Uudellamaalla sykkii Suomen logistinen sydän
Suomen väki- ja työpaikkarikkain maakunta kätkee sisäänsä valtavan määrän logistiikkaa, joka ei aina ole päällimmäisenä mielessä. Suomen kautta kulkevien tavaravirtojen keskipiste löytyy kiistatta Uudeltamaalta, mutta miltä näyttää logistiikan tulevaisuus, kirjoittaa Heini Peltonen.
![](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2024/04/Tuija-Telen-092-1280x720.jpg)
15.5.2024
Tuija Telén: Tallinnan tunneli veisi Suomen vahvemmin osaksi Manner-Eurooppaa
Suomi tarvitsee Euroopan unionin pohjoisena reuna-alueena reitit etelään ja länteen. Tunneli Helsingistä Tallinnaan puoltaa paikkaansa tulevaisuuden ratkaisuna, kirjoittaa maakuntajohtaja Tuija Telén.
![Tuija Telén puhumassa liikenneaiheisessa tapahtumassa Brysselissä](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2024/04/tuija-1280x720.jpg)
4.4.2024
Maakuntajohtaja Tuija Telén mukana liikennepoliittisissa tapahtumissa Brysselissä
Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén osallistui liikenneaiheiseen Connecting Europe Days -konferenssiin 3.–4. huhtikuuta Brysselissä. Konferenssin aattona Uudenmaan edustajat pitivät lisäksi yhteisen tapahtuman Saksan Brandenburgin alueen ja Scandria Alliance -liikenneverkoston kanssa.