Itä- ja Länsi-Uudellamaalla selvitettiin ensi kertaa kestäviä matkaketjuja
Selvitys esittelee Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Niissä pääasiallinen kulkumuoto on joukkoliikenne tai pyöräily. Tavoitteena on varmistaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteiden parantaminen erityisesti näissä matkaketjuissa.
Selvityksessä tunnistettiin kolme kestävän liikkumisen laatukäytävää. Tarkastelualueena olivat Itä- ja Länsi-Uudenmaan kunnat. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kestäviä matkaketjuja on selvitetty tällä alueella.
Joukkoliikenne ja pyöräily keskiössä
Tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut tunnistettiin priorisoimalla matkaketjut matka-ajan, käyttäjäpotentiaalin ja päästövähennyspotentiaalin perusteella. Matkaketjut arvioitiin tärkeysjärjestykseen ja niistä tunnistettiin tärkeimmät laatukäytävät sekä tärkeimmät joukkoliikennepysäkit.
Selvityksessä painotettiin sitä, mitä infrastruktuurille voidaan tehdä, jotta kestävän liikkumisen olosuhteet paranevat. Tavoitteena oli varmistaa, että olosuhteita parannetaan jatkossa erityisesti tärkeimmiksi tunnistetuilla kestävän liikkumisen matkaketjuilla.
Myös tärkeimmät joukkoliikennepysäkit määriteltiin selvityksessä. Itä-Uudenmaalla joukkoliikenteen käytössä on nykyisin noin 2500 pysäkkiä ja Länsi-Uudenmaalla noin 2800 pysäkkiä. Olosuhteiden parantamista ajatellen on tehtävä priorisointeja.
Pysäkit luokiteltiin ensimmäistä kertaa pysäkkiluokkiin, joita ovat terminaalit, keskeiset solmupysäkit, vilkkaat pysäkit ja peruspysäkit. Pysäkeille, pysäkeille johtaville reiteille sekä henkilöautojen ja pyörien liityntäpysäköinnille asetettiin laatutavoitteet. Tämä auttaa suunnittelemaan niiden parantamistoimia.
Kohti kestävämpää liikennejärjestelmää
Selvitys linkittyy Uudellamaalla tehtävään liikennesuunnittelutyöhön. Vastaamme Itä- ja Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmien laadinnasta. Uusimmat suunnitelmat ovat keväältä 2021.
Kestävää liikkumista käsitellään myös Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoimassa Smart Countryside Mobility -hankkeessa. Siinä kuntien tueksi luodaan liikkumisen palveluista konsepteja haja-asutusalueille. Uudenmaan liitto rahoittaa ja ohjaa hanketta. Tuloksia kuullaan ensi syksynä.
Selvityksen kestävistä matkaketjuista Itä- ja Länsi-Uudellamaalla ovat teettäneet Uudenmaan liitto ja Uudenmaan ELY-keskus. Työhön ovat osallistuneet myös Itä- ja Länsi-Uudenmaan kunnat, Liikenne- ja viestintävirasto, Väylävirasto sekä HSL.
Lisätietoja:
Heini Peltonen
Liikennesuunnittelupäällikkö
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Liikennesuunnittelun johtaminen, liikennejärjestelmätyön ohjaaminen, ylimaakunnalliset liikenneasiat, logistiikka, Helsingin seudun liikenneasiat
Tutustu myös näihin
29.10.2024
Uusi liikenteen EU-asetus avaa mahdollisuuksia Uudellemaalle
Kesällä 2024 voimaan tullut TEN-T-asetus vauhdittaa saumatonta ja kestävää liikkumista Euroopassa. Uudellemaalle asetus tuo muun muassa yhden uuden liikennekäytävän sekä kiinteän yhteyden Helsingin ja Tallinnan välille uutena mahdollisena selvityskohteena.
25.10.2024
Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikenteen seuranta paljastaa tärkeitä trendejä
Korona-aika vähensi henkilöautoilua merkittävästi Länsi- ja Itä-Uudenmaalla, mutta nyt tilanne on palautunut lähes ennalleen. Rantaradalla henkilöliikenteen määrä on noussut jopa korkeammalle tasolle kuin ennen vuotta 2020. Uudenmaan liikenne sähköistyy nyt vauhdilla: viime vuonna jo joka kolmas uusi auto oli sähköauto.
24.10.2024
Selvitys avaa vihreän siirtymän mahdollisuuksia ja haasteita Uudellamaalla
Vihreän siirtymän hankkeet vyöryvät vauhdilla kuntiin. Jokainen kaavoittaja, virkamies ja päättäjä törmää aiheeseen tulevina vuosina – tai on jo törmännyt esimerkiksi aurinkovoimalan tai vetyhankkeen muodossa.
22.10.2024
Haemme liikennesuunnittelupäällikköä
Haluatko olla avainasemassa kehittämässä Uudenmaan liikennejärjestelmää ja alueellista yhteistyötä? Etsimme liikennesuunnittelupäällikköä vakituiseen työsuhteeseen.