Itä- ja Länsi-Uudellamaalla selvitettiin ensi kertaa kestäviä matkaketjuja

Selvitys esittelee Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Niissä pääasiallinen kulkumuoto on joukkoliikenne tai pyöräily. Tavoitteena on varmistaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteiden parantaminen erityisesti näissä matkaketjuissa.
Selvityksessä tunnistettiin kolme kestävän liikkumisen laatukäytävää. Tarkastelualueena olivat Itä- ja Länsi-Uudenmaan kunnat. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kestäviä matkaketjuja on selvitetty tällä alueella.


Lohja-Nummela-Leppävaara-Helsinki / Karkkila-Vihti kk-Nummela-Leppävaara-Helsinki.
Joukkoliikenne ja pyöräily keskiössä
Tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut tunnistettiin priorisoimalla matkaketjut matka-ajan, käyttäjäpotentiaalin ja päästövähennyspotentiaalin perusteella. Matkaketjut arvioitiin tärkeysjärjestykseen ja niistä tunnistettiin tärkeimmät laatukäytävät sekä tärkeimmät joukkoliikennepysäkit.
Selvityksessä painotettiin sitä, mitä infrastruktuurille voidaan tehdä, jotta kestävän liikkumisen olosuhteet paranevat. Tavoitteena oli varmistaa, että olosuhteita parannetaan jatkossa erityisesti tärkeimmiksi tunnistetuilla kestävän liikkumisen matkaketjuilla.
Myös tärkeimmät joukkoliikennepysäkit määriteltiin selvityksessä. Itä-Uudenmaalla joukkoliikenteen käytössä on nykyisin noin 2500 pysäkkiä ja Länsi-Uudenmaalla noin 2800 pysäkkiä. Olosuhteiden parantamista ajatellen on tehtävä priorisointeja.
Pysäkit luokiteltiin ensimmäistä kertaa pysäkkiluokkiin, joita ovat terminaalit, keskeiset solmupysäkit, vilkkaat pysäkit ja peruspysäkit. Pysäkeille, pysäkeille johtaville reiteille sekä henkilöautojen ja pyörien liityntäpysäköinnille asetettiin laatutavoitteet. Tämä auttaa suunnittelemaan niiden parantamistoimia.
Kohti kestävämpää liikennejärjestelmää
Selvitys linkittyy Uudellamaalla tehtävään liikennesuunnittelutyöhön. Vastaamme Itä- ja Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmien laadinnasta. Uusimmat suunnitelmat ovat keväältä 2021.
Kestävää liikkumista käsitellään myös Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoimassa Smart Countryside Mobility -hankkeessa. Siinä kuntien tueksi luodaan liikkumisen palveluista konsepteja haja-asutusalueille. Uudenmaan liitto rahoittaa ja ohjaa hanketta. Tuloksia kuullaan ensi syksynä.
Selvityksen kestävistä matkaketjuista Itä- ja Länsi-Uudellamaalla ovat teettäneet Uudenmaan liitto ja Uudenmaan ELY-keskus. Työhön ovat osallistuneet myös Itä- ja Länsi-Uudenmaan kunnat, Liikenne- ja viestintävirasto, Väylävirasto sekä HSL.
Lisätietoja:

Heini Peltonen
Liikennesuunnittelupäällikkö
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Liikennesuunnittelun johtaminen, liikennejärjestelmätyön ohjaaminen, ylimaakunnalliset liikenneasiat, logistiikka, Helsingin seudun liikenneasiat
Tutustu myös näihin

14.2.2025
Uudellamaalla on hyvät edellytykset suunnitella vihreää siirtymää kestävästi
Uusi yhteistyöryhmä tukee vihreän siirtymän hankkeita Uudellamaalla. Ryhmää luotsaava Petra Ståhl uskoo, että Uusimaa voi olla edelläkävijä siirtymässä. Varapuheenjohtaja Alpo Tani peräänkuuluttaa kestävyysnäkökulmaa, vaikka se mahdollisesti monimutkaistaakin asetelmaa.

12.2.2025
EU-asetus vauhdittaa raskaan liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymistä
Uudenmaan liiton selvityksessä hahmotellaan, minne sähkö- ja vetyasemia sekä biokaasun jakelupisteitä tulisi sijoittaa, jotta ne palvelisivat tehokkaasti Uudenmaan alueen kuljetusreittejä ja logistiikkakeskuksia. Siirtymää vauhdittaa EU:n AFIR-asetus.

30.1.2025
Uudenmaan tilannekuva lupaa Suomelle mahdollisuuksia, kunhan haasteisiinkin tartutaan yhdessä
Aluekehittämiskeskusteluissa käydään läpi alueiden kehittämisen tavoitteita ja toimintaedellytyksiä ja pyritään löytämään yhteistä ymmärrystä alueiden nykytilasta ja yhteistyön paikoista, kirjoittaa Outi Ervasti ja Johannes Herala. Uudenmaan tilanne- ja kehityskuva esiteltiin ministeriöille 23. tammikuuta.

28.1.2025
Haemme liikennesuunnittelun erityisasiantuntijaa
Haluatko olla mukana kehittämässä kestävää liikkumista ja toimivaa liikennejärjestelmää Uudellamaalla? Etsimme joukkoomme kokenutta ja sitoutunutta asiantuntijaa vakituiseen työsuhteeseen.