Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot

Itä- ja Länsi-Uudellamaalla selvitettiin ensi kertaa kestäviä matkaketjuja

Junaraide sekä oikealla puolella puurakennus, joka on Tammisaaren juna-asema.

Selvitys esittelee Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Niissä pääasiallinen kulkumuoto on joukkoliikenne tai pyöräily. Tavoitteena on varmistaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteiden parantaminen erityisesti näissä matkaketjuissa.

Selvityksessä tunnistettiin kolme kestävän liikkumisen laatukäytävää. Tarkastelualueena olivat Itä- ja Länsi-Uudenmaan kunnat. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kestäviä matkaketjuja on selvitetty tällä alueella.

Kartta, johon merkitty käytävä Loviisa-Porvoo-Söderkulla kohti Helsinkiä.
Itä-Uudenmaan laatukäytävä: Loviisa-Porvoo-Söderkulla-Helsinki.
Länsi-Uudenmaan karttaa, johon merkitty laatukäytävä Hangosta, Lohjalta ja Karkkilasta kohti Helsinkiä.
Länsi-Uudenmaan laatukäytävät: Hanko-Tammisaari-Karjaa-Siuntio-Kirkkonummi-Helsinki sekä
Lohja-Nummela-Leppävaara-Helsinki / Karkkila-Vihti kk-Nummela-Leppävaara-Helsinki.

Joukkoliikenne ja pyöräily keskiössä

Tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut tunnistettiin priorisoimalla matkaketjut matka-ajan, käyttäjäpotentiaalin ja päästövähennyspotentiaalin perusteella. Matkaketjut arvioitiin tärkeysjärjestykseen ja niistä tunnistettiin tärkeimmät laatukäytävät sekä tärkeimmät joukkoliikennepysäkit.

Selvityksessä painotettiin sitä, mitä infrastruktuurille voidaan tehdä, jotta kestävän liikkumisen olosuhteet paranevat. Tavoitteena oli varmistaa, että olosuhteita parannetaan jatkossa erityisesti tärkeimmiksi tunnistetuilla kestävän liikkumisen matkaketjuilla.

Myös tärkeimmät joukkoliikennepysäkit määriteltiin selvityksessä. Itä-Uudenmaalla joukkoliikenteen käytössä on nykyisin noin 2500 pysäkkiä ja Länsi-Uudenmaalla noin 2800 pysäkkiä. Olosuhteiden parantamista ajatellen on tehtävä priorisointeja.

Pysäkit luokiteltiin ensimmäistä kertaa pysäkkiluokkiin, joita ovat terminaalit, keskeiset solmupysäkit, vilkkaat pysäkit ja peruspysäkit. Pysäkeille, pysäkeille johtaville reiteille sekä henkilöautojen ja pyörien liityntäpysäköinnille asetettiin laatutavoitteet. Tämä auttaa suunnittelemaan niiden parantamistoimia.

Kohti kestävämpää liikennejärjestelmää

Selvitys linkittyy Uudellamaalla tehtävään liikennesuunnittelutyöhön. Vastaamme Itä- ja Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmien laadinnasta. Uusimmat suunnitelmat ovat keväältä 2021.

Kestävää liikkumista käsitellään myös Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoimassa Smart Countryside Mobility -hankkeessa. Siinä kuntien tueksi luodaan liikkumisen palveluista konsepteja haja-asutusalueille. Uudenmaan liitto rahoittaa ja ohjaa hanketta. Tuloksia kuullaan ensi syksynä.

Selvityksen kestävistä matkaketjuista Itä- ja Länsi-Uudellamaalla ovat teettäneet Uudenmaan liitto ja Uudenmaan ELY-keskus. Työhön ovat osallistuneet myös Itä- ja Länsi-Uudenmaan kunnat, Liikenne- ja viestintävirasto, Väylävirasto sekä HSL.

Lisätietoja:

Heini Peltonen

Erityisasiantuntija

+358 40 568 7999

Logistiikka ja joukkoliikenne, liikennejärjestelmäsuunnitelmat, Helsingin seudun liikenneasiat

Avainsanat:

Liikenne