Kaupunkipolitiikka, osaava työvoima ja kokonaisturvallisuus herättivät keskustelua EU-vaalipaneelissa

Henkilöitä lavalla. Taustalla Metropolipolitiikka-teksti dialla.

MetropoliAreenan EU-vaalipaneelissa käytiin värikästä keskustelua kaupunkien asemasta Euroopan unionissa, osaavan työvoiman saamisesta ja kokonaisturvallisuuden rakentamisesta. Keskiviikkona 22. toukokuuta järjestetyssä tapahtumassa oli keskustelemassa kymmenen EU-vaaliehdokasta.

– Kun Uusimaa voi hyvin, niin koko Suomi voi hyvin. Uusimaa on Suomen kasvun veturi, maakuntajohtaja Tuija Telén totesi paneelin avauspuheenvuorossaan.

Ehdokkaat keskustelivat Uudenmaan ja Suomen liikenneinfran kiinteämmästä kytkemisestä muuhun Euroopan unioniin. Suomen pitää kytkeytyä Eurooppaan huoltovarmuuden, turvallisuuden ja sisämarkkinoiden toimivuuden varmistamiseksi.

Ehdokkaat olivat laajasti samaa mieltä siitä, että kaupunkipolitiikkaa tulisi vahvistaa EU:n päätöksenteossa. Keskustelussa nousi myös erilaisia keinoja Uudenmaan alueen TKI-rahoituksen kasvattamiseksi. Vuorovaikutusta ja Uudenmaan näkymistä Brysselissä tarvitaan metropolialueen tavoitteiden toteutumiseksi.

EU-vaalikeskusteluun osallistuivat Eva Biaudet (RKP), Eero Heinäluoma (SDP), Maria Guzenina (SDP), Mika Niikko (PS), Maria Ohisalo (Vihr.), Petri Roininen (Kesk.), Aura Salla (Kok.), Jussi Saramo (Vas.), Peppi Seppälä (Vihr.) ja Henna Virkkunen (Kok.).

Katso tilaisuuden tallenne:

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Helsingin seudun kauppakamari, Uudenmaan liitto, Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Länsiväylä, Helsingin Uutiset ja Vantaan Sanomat. EU-vaalien vaalipäivä on sunnuntaina 9. kesäkuuta.

Kolme naista lavalla. Taustalla dia, jossa mm. Uudenmaan liiton, Helsingin seudun kauppakamarin ja pääkaupunkiseudun kaupunkien logot.
Maakuntajohtaja Tuija Telén (vasemmalla) ja Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen avasivat tilaisuuden juontaja Shahin Doagun kanssa.

Johanna Juselius

Johtava asiantuntija