Haku

EU:n alue- ja rakenne­politiikalla kasvua ja uudistumista – Myönnämme EAKR- ja JTF-rahoitusta

Sininen lippu jossa keltaisia tähtiä, teksti Euroopan unionin osarahoittama.

Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan kansallinen ohjelma Uudistuva ja osaava Suomi 2021−2027(siirryt toiseen palveluun) edistää elinvoimaa, työllisyyttä ja hyvinvointia. Ohjelma sisältää Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto plussan (ESR+) toimet. Lisäksi siihen tullaan sisällyttämään Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF = Just Transition Fund) toimet.

Meille Uudenmaan liittoon on keskitetty maakuntien liittojen EAKR- ja JTF-rahoitusta välittävän viranomaisen tehtävät viiden maakunnan alueella. Koordinaatioalueeseen kuuluvat Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Varsinais-Suomi ja Kymenlaakso. JTF-rahoitus koskee vain Kymenlaaksoa.

Valtion ja yliopistokaupunkien välisten ekosysteemisopimusten(siirryt toiseen palveluun) pohjalta vastuullamme on kestävän kaupunkikehittämisen EAKR-rahoitus pääkaupunkiseudulla sekä Turun ja Lahden alueella.

Uudenmaan liiton EAKR-haut ovat auki

Uudenmaan liitto on avannut EU:n alue- ja rakennepolitiikan uuden ohjelmakauden rahoitushaut Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR).

Maakuntien liittojen rahoitushaku koskee Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Varsinais-Suomen alueita. Valtion ja yliopistokaupunkien ekosysteemisopimusten pohjalta avatut kestävän kaupunkikehittämisen haut koskevat Turun ja Lahden kaupunkeja.

Uudenmaan liiton avaamiin hakuihin tulee jättää hakemukset 16.6.2022 mennessä. Pääkaupunkiseudun ekosysteemisopimuksen haku avataan 15.8.2022.

Hakijan palvelut: rakennerahastojen verkkopalvelu ja EURA 2021 -järjestelmä

Kehittämishankkeet ovat EU-ohjelmatyön perusta. Hankkeen sisältö, tavoitteet ja kohderyhmät määrittelevät sen, mistä rahastosta rahoitusta kannattaa hakea. Työ- ja elinkeinoministeriön ylläpitämä rakennerahastojen verkkosivusto rakennerahastot.fi on hakijan paras tietolähde. Palvelussa on oma Etelä-Suomen osio.

Etelä-Suomen ajankohtaisia rahoitusuutisia voi seurata Uudenmaan liiton ylläpitämällä Facebook-tilillä.

Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelman sähköinen EURA 2021 -järjestelmä sisältää palvelut rahoituksen hakijalle ja hankkeen toteuttajalle. Palvelussa julkaistaan rahoitushakujen ajankohdat ja teemat, ja hakemusten ja hankkeiden hallinnointiin tarvittavat asiakirjat toimitetaan ja allekirjoitetaan palvelussa. Hauista tiedotetaan myös rakennerahastojen verkkopalvelussa.

Rahoitusta ohjaa paitsi kansallinen ohjelma, myös kunkin maakunnan oma maakuntaohjelma ja älykkään erikoistumisen painopisteet sekä muut ohjelma-asiakirjat.

Uudenmaan painotuksina ilmastotyö, tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä työllisyysasteen nosto

Uudellamaalla rahoitusta ohjataan hankkeille, jotka vastaavat Uusimaa-ohjelman, Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategian ja Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan tavoitteisiin.

Uusimaa-ohjelman tavoitteet on kiteytetty kolmeen teemaan:

Tutustu Uudenmaan ohjelma-asiakirjoihin:

Uudenmaan liiton koordinaatioalueeseen kuuluvien muiden maakuntien ohjelmatyö:

Ota yhteyttä:

Ryhmäkuva, jossa 3 ihmistä istuu pinkillä sohvalla ja 5 ihmistä seisoo sohvan takana.

Uudenmaan liiton rahoitusryhmä auttaa rahoituksen hakumenettelyyn ja hankkeiden taloushallintoon liittyvissä kysymyksissä.

Sivu päivitetty viimeksi: 18.5.2022