Komissaari Mariya Gabriel tutustui Uudenmaan innovaatiopotentiaaliin ennen auringonnousua järjestetyssä Slushin oheistapahtumassa

Mariya Gabriel pitää kansiota kädessään. Ossi Savolainen pitää mikkiä kädessään. Molemmat ovat Slush-tapahtumassa lavalla.

Torstaina 17. marraskuuta juuri ennen Slushin virallista aukeamista pohdittiin startup-yrityksien ja -hengen merkitystä. Before the Break of Dawn -tapahtumassa teemoja pohdittiin erityisesti käsillä olevien kriisien ratkaisemisen ja kiertotalouteen siirtymisen näkökulmasta.

Innovoinnista, tutkimuksesta, kulttuurista, koulutuksesta ja nuorisosta vastaava komissaari Mariya Gabriel osallistui tapahtumaan. Komissaari korosti alueiden ja niiden yhteistyön roolia eurooppalaisen innovaatio-ohjelman toteuttamisessa, yhteiskunnallisten ratkaisujen kehittämisessä ja skaalaamisessa. Hän muistuttikin innovatiivisten alueiden rahoituksen, osaamisen ja yrittäjyyden merkityksestä.

Eurooppalainen yhteistyö avainasemassa Uudellamaalla

Komissaarille esiteltiin myös Uudenmaan maakunnan keskeisiä tapoja edistää vihreää ja digitaalista siirtymää. Hän pääsi myös tutustumaan, miten maakunta toteuttaa uutta eurooppalaista innovaatio-ohjelmaa.

– Kiinnittymällä eurooppalaiseen innovaatio-ohjelmaan haemme lisää mahdollisuuksia eurooppalaiseen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioyhteistyöhön, sanoo EU-erityisasiantuntija Venla Virkamäki Uudenmaan liitosta.

Uusimaa-ohjelmassa on asetettu tavoite nostaa Uudenmaan tutkimus- ja kehittämismenojen osuus viiteen prosenttiin maakunnan bruttokansantuotteesta. Tähtäämme myös siihen, että olemme EU:n innovatiivisin alue.

– Eurooppalainen yhteistyö on todella tärkeää sekä laadukkaamman TKI-tekemisen että ihan määrällisenkin TKI-tavoitteen kannalta, Virkamäki jatkaa.

Kaksi henkilö lavalla. Toisella kädessään mikki ja toinen pitää kansiota toisessa kädessään ja toisella on ottanut kansiosta eräänlaisen kalvon.
Teknologian tutkimuskeskus VTT luovutti komissaarille yhden esimerkin suomalaisesta korkeasta osaamisesta. Hän sai näytteen materiaalista, joka voisi korvata pakkausmuovin. Se näyttää ihan muovilta, mutta se onkin tehty selluloosasta, on täysin kierrätettävä ja kompostoituva. Kuvassa VTT:n Laura Juvonen (vas.) ja komissaari Mariya Gabriel.

Tapahtuma oli osa yrittäjyysaluevuotta

Uusimaa on nimetty Euroopan yrittäjyysalueeksi vuosille 2021–2022. Slushin yhteydessä järjestetty oheistapahtuma oli osa yrittäjyysaluevuotta. Uusimaa on myös valittu kiertotaloutta edistävän EU:n Circular Cities and Regions -aloitteen pilottialueeksi.

Lisätiedot:

Simo Karetie

Projektipäällikkö

Uudenmaan kiertotalouslaakso

Venla Virkamäki

EU-erityisasiantuntija

Uudenmaan tutkimus- ja innovaatiotyön kehittäminen ja kansainvälinen markkinointi, älykkään erikoistumisen strategia, EU-yhteistyö