Artikkeli

Kulttuurin tulevaisuuden suuntaa pohdittiin Tulevaisuustutka-webinaarissa

Kolme henkilöä istuu sohvalla.

Kuvassa vasemmalta pääsihteeri Rosa Meriläinen, tutkija Vappu Renko ja tilaisuuden juontanut vt. aluekehittämisjohtaja Eero Venäläinen.

Kulttuurin tulevaisuudennäkymät Uudenmaan kunnissa oli aiheena Tulevaisuustutka-webinaarissa 11. huhtikuuta. Tilaisuudessa tarkasteltiin kulttuurin alueellisia rakenteita sekä kulttuuripoliittista selontekoa ja sen mahdollisia vaikutuksia tulevaisuuteen.

Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen tutkija Vappu Renko keskittyi puheenvuorossaan kulttuurin alueellisiin rakenteisiin. Hän puhui tuoreesta väitöstutkimuksestaan, jossa tarkasteltiin Suomen alueellisen kulttuuripolitiikan mahdollisuuksia suhteessa Ruotsiin.

– Suomessa kulttuurin aluehallinnosta vastaavat tällä hetkellä maakunnan liitot, aluehallintovirastot, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset ja Taiteen edistämiskeskuksen Taiken aluetoimipisteet ja alueelliset taidetoimikunnat, Renko kertoi.

Renko korosti, että aluehallinnon muutokset jatkuvat tulevaisuudessakin ja myös Taiteen edistämiskeskuksen toiminta on uudistumassa. Näillä muutoksilla voi olla merkittäviä vaikutuksia kulttuuripolitiikkaan. Alueelliselle kulttuuripolitiikalle on yhä kasvava tarve, koska kunnat erilaistuvat. Myös yhteistyötä tarvitaan alueellisen kulttuuripolitiikan rakentamisessa.

Kulttuuripoliittinen selonteko herättää keskustelua ja näyttää suuntaa

Kulttuuri- ja taidealan keskus­järjestö KULTA ry:n pääsihteeri Rosa Meriläinen puhui kulttuuripoliittisesta selonteosta, joka viitoittaa Suomen taide- ja kulttuuripolitiikan pitkäjänteistä kehittämistä. Tällä tietoa selonteko esitellään eduskunnalle syksyllä. Tällä hetkellä avoinna on verkkolomake, johon voi jättää oman näkemyksensä.

– Vuonna 2011 on edellisen kerran tehty kulttuuripoliittinen selonteko. Silloin sen perusteella perustettiin Taike. Se oli aidosti uudistava ja linjaava paperi, hän kertoi taustasta.

Meriläinen nosti, että uudessa kulttuuripoliittisessa selonteossa tulee mahdollisesti nousemaan elinkeinopolitiikan näkökulma, poikkihallinnollisuuden ratkaisut, eri taiteen alojen väliset siilojen purkaminen, eri toimijoiden päällekkäisyyksien vähentäminen, kirjallisuus sekä kulttuurin merkitys alueiden kehittämisessä. Hän painotti myös, että selonteko on tärkeä tapa saada aihe koko eduskunnan agendalle.

Toukokuun Tulevaisuustutkassa keskitytään alustatalouteen ja TE-uudistukseen

Tulevaisuustutka-webinaarisarja jatkuu torstaina 30.5. Silloin aiheena on alustatalous ja työ- ja elinkeinopalvelujen uudistus.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa käsitellään ajankohtaisia ilmiöitä ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Katriina Rosavaara

Asiantuntija