Siirry sisältöön
Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Haku
Uutinen

TE-uudistus tuo muutoksia työnantajille vuodenvaihteessa

Työnantaja, oletko asiakkaana TE-toimistossa? Huomioi nämä: 

  • Aktivoi asiakkuutesi: Ota yhteyttä oman työllisyysalueesi asiakaspalveluun sähköpostilla tai puhelimitse, jotta yhteydenottopyyntösi ohjautuvat oikeaan paikkaan. Voit valita, millä työllisyysalueella asioit. 
  • Huomioi palvelukatkot: Työmarkkinatorin sähköiset palvelut ovat poissa käytöstä 30.12.2024–1.1.2025. Starttirahan ja palkkatuen käsittely keskeytyy 19.12.2024 alkaen ja jatkuu 2.1.2025. 
  • Toimita muutosilmoitukset: Lähetä muutosturvaan liittyvät aloitusilmoitukset lähtökohtaisesti kotipaikkakunnan tai toimipaikan mukaan yhdelle työllisyysalueelle, joka tiedottaa muita tarpeen mukaan. 
  • Työlupa-asiat: Työlupapalvelut siirtyvät Maahanmuuttovirastolle 1.1.2025 alkaen. Kaikki tiedustelut ja ilmoitukset tulee tämän jälkeen osoittaa suoraan Maahanmuuttovirastolle. 
  • Tukea liiketoiminnan kehittämiseen: Uudenmaan ELY-keskukseen perustettava yrityskehittäminen-ryhmä neuvoo ja ohjaa yrityksiä liiketoiminnan kehittämisessä, kasvussa ja kansainvälistymisessä vuoden 2025 alusta lähtien. 

TE-uudistus tuo muutoksia työnantajien palveluihin 

TE-palvelut siirtyvät kuntien hoidettaviksi 1.1.2025 lukien. Uudenmaan TE-toimiston toiminta päättyy vuoden 2024 lopussa, jolloin suurin osa TE-toimiston tarjoamista yrityspalveluista siirtyy kuntien hoidettavaksi.  

Uudenmaan TE-palveluiden palvelupäällikkö Varpu Siivonen avaa tilannetta:  

“Ensi vuoden alusta kuntien muodostamat työllisyysalueet tarjoavat mm. rekrytointipalveluita, auttavat Työmarkkinatorin työpaikkailmoittelussa ja palkkatuen hakuprosessissa ja järjestävät rekrytointitilaisuuksia. Yrityksen muutostilanteissa autetaan muutosturvapalveluilla ja mahdollisella muutoskoulutuksella.”  

“Alkavan yrittäjän neuvontaa saa edelleen kunnasta vaihdellen kehittämisyhtiöistä, kaupungin elinkeinotoimesta tai uusyrityskeskuksesta, mutta starttirahan hakuprosessista vastaa työllisyysalue”, Siivonen jatkaa. 

Vuoden vaihteessa Työmarkkinatorilla on käyttökatkos tietojen siirron vuoksi. Siksi Työmarkkinatorin sähköiset palvelut eivät ole toiminnassa 30.12.2024 – 1.1.2025. Tammikuun toisesta päivästä lähtien sähköiset palvelut (esim. työpaikkailmoittelu) toimivat normaaliin tapaan lukuun ottamatta sähköisen yhteydenottopyynnön jättämistä.   

“Jotta yhteydenottopyynnöt jatkossa ohjautuvat työnantajan työllisyysalueelle, tulee työnantajan ottaa yhteyttä omalle työllisyysalueelleen asiakkuuden aktivoimiseksi. Tämä onnistuu esim. sähköpostilla tai puhelimitse. Huomioitavaa kuitenkin on, että työnantajat ja yrittäjät voivat valita, millä työllisyysalueella haluavat asioida”, Siivonen kommentoi. 

Täältä löydät tulevien työllisyysalueiden yhteystiedot vuoden 2025 alusta alkaen.(Siirryt toiseen palveluun)

Muutosturvan osalta suositeltavaa olisi, että työnantaja toimittaisi muutosneuvottelujen aloitusilmoitukset lähtökohtaisesti työnantajan kotipaikkakunnan mukaiselle viranomaiselle tai muutostilannetta koskevan toimipaikan mukaisesti, mikäli tämä on tiedossa.  

“Jos muutostilanne koskee useampaa työllisyysaluetta, toivotaan, että aloitusilmoitus lähetettäisiin lähtökohtaisesti yhdelle työllisyysalueelle ja työllisyysalueet tiedottavat asiasta toisiaan. Jatkossa onkin tarkoitus jatkaa muutosturvan osalta ylialueellista yhteistyötä eri työllisyysalueiden kesken”, Siivonen kertoo. 

Starttirahan ja palkkatuen käsittely keskeytyy 19.12.2024 lukien. Asiakkaat voivat laittaa sen jälkeenkin hakemuksia, mutta tulevat työllisyysalueet pääsevät käsittelemään niitä vasta 2.1.2025 lukien.  

Valtakunnallinen työlupapalvelu 

Uudenmaan TE-toimisto on toiminut osana valtakunnallista työlupapalvelua.  

Uudenmaan TE-palveluiden palvelupäällikkö Telle Benaissa kertoo yksikön toiminnasta: 

– Työlupayksikkö on antanut osapäätöksiä työntekijän oleskeluluvissa, ennen Maahanmuuttoviraston lopullista päätöstä, sekä toiminut työntekijäilmoitusten EU-/ETA-maiden ulkopuolelta palkatuista työntekijöistä vastaanottajana ja kirjaajana. Tämän lisäksi työlupayksiköstä on saanut laajalti neuvontaa työntekijän oleskelulupa-asioissa.

TE-toimiston valtakunnallinen työlupapalvelu siirtyy kokonaisuudessaan Maahanmuuttovirastolle 1.1.2025 alkaen, työntekijän oleskeluluvissa ja yli 6 kk kestävissä kausityöoleskeluluvissa luovutaan osapäätöksestä. Myös ilmoitukset EU-/ETA-maiden ulkopuolelta palkatuista työntekijöistä vastaanottaa 1.1.2025 alkaen Maahanmuuttovirasto. Jatkossa hakemuksen käsittelee vain yksi viranomainen, eli Maahanmuuttovirasto. 

– Valtakunnallisten työlupapalveluiden puhelinpalvelu on auki 20.12.2024 saakka, sekä sähköposteja vastaanotetaan 30.12.2024 saakka, tämän jälkeen kaikki tiedustelut ja yhteydenotot työntekijän oleskelulupiin liittyen tulee osoittaa Maahanmuuttovirastolle, toteaa Benaissa. 

Työntekijän oleskeluluvan (TTOL) ja yli 6 kuukautta kestävien kausityöoleskelulupien päätöksenteossa on tauko 1.–8.1.2025. Tauko koskee sekä ensimmäisiä että jatkolupia. Syynä taukoon on TE-palvelujen kokonaisuudistuksesta johtuva automaatio- ja järjestelmäpäivitys. 

– Kunnat vastaavat TE-palvelu-uudistuksen jälkeen myös kansainvälisestä työnvälityksestä, liittyvät osaksi EURES-verkostoa ja tukevat rekrytointia EU/ETA-alueelta sekä sen ulkopuolelta yhteistyössä KEHA-keskuksen ja Business Finlandin muodostaman Work in Finlandin kanssa, Benaissa sanoo. 

Yritysten kehittämispalvelut Uudenmaan ELY-keskuksessa 

Uudenmaan TE-toimistossa toimiva yritysten kehittymisen, kasvun ja kansainvälistymisen parissa työskentelevät yritysasiantuntijat siirtyvät 01.01.2025 alkaen Uudenmaan ELY-keskukseen perustettavaan yrityskehittäminen -ryhmään.  

Palvelupäällikkö Varpu Siivonen kertoo ryhmästä: 

– Uuden ryhmän tehtävänä on toimivien yritysten liiketoiminnan kehittäminen, kasvun ja kansainvälistymisen palvelutarpeiden tunnistaminen, neuvonta ja palveluohjaus. ELY:n yrityskehittäminen -ryhmä yhtäältä edistää toiminnallaan alueen yritysten kilpailukykyä, kasvua ja kehittymistä, tarjoaa tukea ja aktivoi yrityksiä yritys- ja työllisyyspalveluiden käyttöön. 

– Ryhmä on myös omalta osaltaan luomassa yrityksille ja yrittäjyydelle sellaista toimintaympäristöä, joka edistää yritysten syntymistä, uudistumista, kasvua ja kansainvälistymistä, Siivonen jatkaa. 

ELY:n yrityskehittäminen -ryhmä toimii tiiviissä yhteistyössä muiden Uudenmaan yrityspalvelutoimijoiden kanssa ja on osa Team Finland palveluverkostoa. Ryhmä neuvoo ja ohjaa yrityksiä alueellisista ja valtakunnallisista palveluista ja jatkopoluttaa yritykset tarpeenmukaisiin palveluihin. 

Osuvampia palveluita työnantajia kuunnellen

Yritykset toivovat julkisilta työvoimapalveluilta erityisesti aktiivista yhteydenpitoa työnantajiin, palveluiden löydettävyyttä sekä toimivia sähköisiä palveluita. Nykyisellään palveluja ei katsota toimiviksi etenkään, jos tarvitaan työvoimaa, jolla on erikoisosaamista. 

Helsingin seudun kauppakamarin johtava asiantuntija Riikka Vataja sanookin: 

– Julkisen työnvälityksen toiminnassa tulisi panostaa palveluidensa tunnetuksi tekemiseen sekä nykyistä aktiivisempaan yhteistyöhön yritysten suuntaan”. Vataja viittaa HSKK:n ja Palta ry:n keväällä teettämään kyselyyn elinkeinopalveluista(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Lohjan kaupungin yrityspalvelupäällikkö Mika Hämeenniemi on samoilla linjoilla: 

– Yritysten kasvun kannalta osaavan työvoiman saatavuus on elintärkeä elementti. TE-palvelut ovat aiemmin jääneet etäisiksi isolle joukolle yrityksistä, mutta uudistuksen yksi iso mahdollisuus on tuoda palvelut yrityksille aiempaa lähemmäksi ja tutummaksi.

Yritysasiakkuuksien jatkuvuus siirtymätilanteessa herättää huolta ja sen onnistuminen vaatii työllisyysalueilta aktiivista otetta.  

– On ymmärrettävää, että työllisyysalueiden kädet ovat täynnä työtä sen varmistamiseksi, että lakisääteiset palvelut toimivat 1.1.2025. Yritysasiakkuudet eivät kuitenkaan saisi jäädä välistäputoajan rooliin. Henkilöasiakkaiden työllistyminen ei onnistu ilman työnantajia, Vataja kommentoi. 

– Yritysten rekrytointitarpeet eivät noudata kunta- tai työllisyysalueiden rajoja. Onnistunut yritystarpeisiin vastaaminen edellyttää yhteistyötä työllisyysalueilta keskenään ja yksityisten palvelutarjoajien kanssa, Vataja jatkaa. 

Mika Hämeenniemen mukaan: 

– Työllisyysalueet ovat Uudellamaalla pieniä, joten haastetta on siinä, miten työllisyysalueet pystyvät vastaamaan yritysten kirjavaan palvelutarpeeseen. Toisaalta alueiden tulee olla pienuutensa vuoksi yhteistyössä keskenään ja onnistuessaan yhteistyö merkitsee esimerkiksi, että palveluja ja hankintoja toteutetaan laajemmalla joukolla, työvoiman kysyntään haetaan ratkaisu etsimällä työvoimaa laajemmalta alueelta.

– Kaikki ei ole valmista tammikuun alussa, joten tärkeää on pitää mielessä kehityshakuisuus ja kyky muovata kokonaisuutta tarpeiden ja palautteen mukaan. Muutos on iso ja esimerkiksi työnkuvat ja työn sisältö muuttuvat monella työllisyysalueelle siirtyvällä henkilökunnan jäsenellä. Se vie hetken aikaa, että uusi työllisyysalueiden arki alkaa pyörimään toden teolla, Hämeenniemi sanoo. 

– Itse suhtaudun luottavaisesti siihen, että Lohja-Karkkilan työllisyysalueella otamme onnistuneita askeleita eteenpäin työllisyyden, yrityspalveluiden ja koulutuspalveluiden yhteistyössä, Hämeenniemi toteaa. 

Avainsanat:

Työllisyys