Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Haku
Sinisellä pohjalla vihertäviä kuvioita ja teksti EER Helsinki-Uusimaa, European Entrepreneurial Region 2021-2022.

Uusimaa on Euroopan yrittäjyysalue 2022 – Kohti vihreää, digitaalista ja yrittäjämyönteistä tulevaisuutta

Uusimaa on nimetty Euroopan yrittäjyysalueeksi 2022. Omistamme teemavuoden vihreän ja digitaalisen yrittäjyyden sekä kiertotalousyrittäjyyden edistämiseen. Muutoksen edelläkävijät löytyvät alueemme yrityksistä.

Teemavuosi korostaa uudistumista ja vaikuttavuutta

Uudenmaan yrittäjyysaluevuoden perimmäisenä tavoitteena on ajattelutavan muutos kohti vihreää ja digitaalista yrittäjyyttä.

Kiertotalousratkaisuista löytyy runsaasti mahdollisuuksia. Tarjoamme yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa yrityksille ja oppilaitoksille mahdollisuuden vahvistaa osaamistaan, verkostoitumisalustojaan sekä kiertotalous- ja digineuvontapalvelujaan.

Teemavuosi toteutuu ennen kaikkea maakunnan toimijoiden järjestämissä tapahtumissa ja monikanavaisessa viestinnässä.

Yleisöjä innostetaan osallistumaan yrittäjyysvuoden toteuttamiseen ja perehtymään vihreän yrittäjyyden mahdollisuuksiin. Saatat bongata yrittäjyysaluevuoden logon Uudenmaan eri toimijoiden tilaisuuksissa.

Seuraa vuoden ohjelmaa ja osallistu tapahtumiimme. Viestimme sosiaalisessa mediassa yrittäjyysaluevuodesta tunnisteella #EER2022Uusimaa(Siirryt toiseen palveluun). Teemavuodella on myös Helsinki Smart Region -sivuston alaiset englanninkieliset verkkosivut helsinkismart.fi/eer(Siirryt toiseen palveluun), joilla esittelemme tulevien tapahtumien lisäksi muun muassa yritysesimerkkejä.

Uudellamaalla on kaikki edellytykset nousta entistä vahvemmaksi kestävän yrittämisen alueeksi. Teetkö vihreää ja digitaalista muutosta, osaamisen tai kiertotalousliiketoiminnan kehittämistä tai kansainvälistymistä – liity mukaan verkostoomme!

Euroopan alueiden komitean esittelyvideo Uudestamaasta:

Fakta: Euroopan yrittäjyysalue 2022 -tunnustus

Euroopan alueiden komitean myöntämän teemana on tällä kertaa Yrittäjyys ja kestävä elpyminen.

Euroopan yrittäjyysalue -hankkeessa etsitään ja palkitaan vuosittain EU:n alueita, jotka toteuttavat erityisen merkittävää ja innovatiivista yrityspoliittista strategiaa. Alueille, joilla on kaikkein lupaavin, parhaiten tulevaisuutta ennakoiva toimintasuunnitelma, myönnetään Euroopan yrittäjyysalue -tunnus. Tunnustus on perustettu yhteistyössä Euroopan komission kanssa.

Tunnustus on myönnetty vuodesta 2010 alkaen. Uusimaa on ainoa eurooppalainen alue, joka on palkittu jo kahtena vuonna. Aiemman tunnustuksen saimme ensimmäisten alueiden joukossa vuonna 2012. Tuolloin teemana oli Nuori yrittäjyys.

Uudellamaalla on teemavuoden toteutuksessa mukana laaja joukko toimijoita: alueen kunnat ja niiden kehittämisyhtiöt, korkeakoulut ja tutkimuslaitokset, yrittäjä- ja elinkeinoelämän järjestöjä, startup-toimijoita sekä kiertotalousklusteri.

Lisäksemme tunnustuksen sai viisi muuta aluetta: Castelo Brancon kunta Portugalista, Gabrovon kunta Bulgariasta, Madridin alue Espanjasta, Provence-Alpes–Côte d’Azurin alue Ranskasta ja Sleesian alue Puolasta.

Fakta: Euroopan alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea on EU:n alue- ja paikallisedustajien toimielin, joka edustaa EU:n kaikkia jäsenvaltiota.

Komitea perustettiin vuonna 1994, ja sen tehtävänä on tuoda alue- ja paikallisviranomaiset mukaan EU:n päätöksentekoprosessiin. Euroopan parlamentti, neuvosto ja Euroopan komissio kuulevat komiteaa aiheista, jotka vaikuttavat alueisiin ja kuntiin. Alueiden komiteassa on 329 jäsentä. Heillä on joko vaaleissa saatu valtuutus tai he ovat poliittisesti vastuussa vaaleilla valitulle elimelle kotikunnassaan tai -alueellaan. Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula on Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja.

Lisätietoja Uudenmaan yrittäjyysaluevuodesta:

Christine Chang

EU-erityisasiantuntija, EER-projektijohtaja

+358 44 353 3014

EER-vuoden kokonaiskoordinointi, EU-hankevalmistelu, EU-palvelun kansainvälinen viestintä

Simo Karetie

Projektipäällikkö