Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

Uudellamaalla kestävyys on herkullista – Ilmastoannos-merkki käyttöön ravintoloissa

Useissa pääkaupunkiseudun ravintoloissa otetaan käyttöön uusi Ilmastoannos-merkki. Ilmastoystävällinen ruokailu on aiempaa helpompaa, kun asiakas tunnistaa merkin avulla helposti suosikkiravintoloidensa ruokalistalta annokset, joiden hiilijalanjälki on keskimääräistä pienempi.

Ilmastoannoksen voi tilata muun muassa Dylan-ravintoloissa, Palmia-ravintoloissa, Sofia Helsingissä, Löylyssä sekä useissa muissa pääkaupunkiseudun ravintoloissa syksyn aikana.

Ilmastoannos on yksi esimerkki Uudellamaalla kestävän ruoan eteen tehtävästä työstä, josta Eurooppa alueellani -aloite tarjoaa tietoa 25. lokakuuta lähtien. Ilmastoystävällinen ja kestävä ruokailu halutaan tuoda osaksi uusimaalaista arkea.

Ilmastoannoksia tarjoilevat ravintolat haluavat osaltaan edistää kestävää ruokailua kiinnittämällä huomiota toimintansa ympäristö- ja ilmastovaikutuksiin sekä kehittämällä toimintaansa ilmastoystävällisemmäksi. Samalla ilmastomerkki säästää asiakkailta aikaa ja vaivaa: asiakas voi nauttia ruoastaan tietäen, että hänen valintansa on ilmastollisesti vastuullinen.

Kestävää ruokailua Uudellamaalla edistetään myös ruoantuotannon päästöjen vähentämisen ja hävikkiruoan hyödyntämisen avulla. Näihinkin teemoihin liittyen Uudellamaalla tapahtuu paljon: esimerkiksi kaupunkiviljelykokeilut Lauttasaaressa ja Hakunilassa tuovat ruoantuotannon lähemmäs ihmistä ja ylijäämäruokaa hyödynnetään yhä tehokkaammin muun muassa kaikille avoimissa yhteisruokailutilaisuuksissa.

Kestävät kuluttajavalinnat ja vastuullinen liiketoiminta ovat tärkeitä teemoja uusimaalaisille. Ruoan kestävyyttä ja kiertotaloutta ruokajärjestelmässä ovat edistämässä yhteistyössä Euroopan unioni, Uudenmaan liitto, Uudenmaan ELY-keskus ja monet paikallistoimijat.

Kestävän ruoan hankkeita Uudellamaalla

EU:n, Uudenmaan liiton ja ELY-keskuksen yhteistyöllä rakennetaan kestävää tulevaisuutta muun muassa kaupunkiviljelykokeiluiden ja osallisuutta edistävien yhteisruokailuiden muodossa. Ilmastoannos tekee ilmastoystävällisistä valinnoista helppoa, kun samanaikaisesti Uudellamaalla lisätään tietoisuutta ruoan kiertotaloudesta.

Ilmastoannos-kampanja on osa Mission Zero Foodprint -hanketta. Hankkeen koordinaattorina toimii Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki ja toisena toteuttajana Laurea ammattikorkeakoulu.

Lisäksi Uudellamaalla on käynnissä myös HSY:n, Metropolia ammattikorkeakoulun, Helsingin yliopiston ja Vantaan kaupungin toteuttama urbaania ruoantuotantoa ja kiertotalousratkaisuja edistävä 6Aika: CircularHoodFood -hanke sekä hävikkiruokaa hyödyntävä, yhteisöllisyyttä ja työelämäosallisuutta edistävä ViaDia Keski-Uusimaa ry:n hallinnoima Yhdessä katettu -hanke. Hankkeissa on mukana laajat verkostot yhteistyökumppaneita.

Lue lisää kestävän ruoan hankkeista:

> Ilmastoannos-kampanja(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

> Mission Zero Foodprint -hanke(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

> CircularHoodFood -hanke(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

> Yhdessä katettu -hanke(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Lisätietoja:

Ohjelmajohtaja Tiina Huotari, puh. 0400 418 029