Uusimaa näyttää esimerkkiä Euroopan yrittäjyysalueena 2022 – Teemavuoden avaustilaisuus 30.11.

Kaupunkikuvan päällä teksti Connect and Rebound. Launch event of the Helsinki-Uusimaa Entrepreneurial region award year 2022.

Uusimaa on yksi kuudesta Euroopan yrittäjyysalueen (European Entrepreneurial Region, EER) tunnustuksen vuosille 2021–2022  saaneesta EU-alueesta. Euroopan alueiden komitean vuosittain myöntämän tunnustuksen teemana on tällä kertaa ”Yrittäjyys ja kestävä elpyminen”.

Uudenmaan liitto omistaa teemavuoden vihreän ja digitaalisen yrittäjyyden edistämiselle. Vuodelle 2022 painottuva teemavuosi potkaistaan käyntiin tiistaina 30. marraskuuta järjestettävässä tapahtumassa.

Ilmastoviisautta kaikille toimialoille

Avaustilaisuudessa yritykset kertovat uudistavista teknologioistaan ja ratkaisuistaan sekä kokemuksistaan siirtymässä kohti vihreää ja digitaalista liiketoimintaa. Koronapandemian aikana on ollut haasteita liiketoiminnan kasvattamisessa, mutta tulevaisuudessa mahdollisuudet ovat vahvistumassa asenteiden muuttuessa ilmastoystävälliseen suuntaan.

Kuulemme myös  ilmasto- ja kiertotaloustoimijoilta, kuinka he uudistavat elinkeinoja ja vahvistavat elinvoimaa Uudellamaalla. Startup- ja koulutusorganisaatiot jakavat esimerkkejä siitä, miten ne voivat kirittää yrityksiä, opiskelijoita ja muita toimijoita laajempaan vaikuttavuuteen, yhteistyöhön ja kestävään menestykseen.

Lisäksi saamme kuulla Euroopan komission tavoitteista sekä EER-tunnuksella palkittujen alueiden kokemuksista eurooppalaisessa yhteistyössä aikamme haasteiden ratkaisemiseksi.

Englanninkielinen tapahtuma on kaikille avoin, ja siihen voi osallistua etäyhteydellä. Lähetämme ilmoittautuneille sähköpostilla ohjeet osallistumiseen.

Tervetuloa mukaan!

> Ohjelma ja ilmoittautuminen(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Yrittäjyysaluevuoden visio: menestystä luonnon kantokyvyn rajoissa, yrityksistä ilmastoviisaita menestyjiä

Uudenmaan teemavuoden tarkoituksena on muutos, jossafokuksessa ovat asenteet, osaaminen ja yrittäjyys. Tavoitteena on ajattelutavan muutos kohti kiertotaloutta ja hyvinvointia luonnon kantokyvyn rajoissa.

Osoitamme esimerkein, että vihreä ja digitaalinen siirtymä tuo yrityksille mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaansa, vahvistaa kasvua ja työllisyyttä Suomessa sekä vaikuttaa globaalien ongelmien ratkaisemiseen eurooppalaisessa yhteistyössä.

Vuoden tavoitteisiin kuuluu yrittäjien ja opiskelijoiden innostaminen kohti vihreää ja digitaalista liiketoimintaa sekä yritysten kasvun tukeminen kansainvälisille markkinoille.

Uusimaalaisilla toimijoilla on mainiot edellytykset ja valtavasti potentiaalia kehittää alueelle maailmaa muuttava yrittäjyysekosysteemi. Yli kolmasosa koko Suomen taloudellisesta toiminnasta on jo Uudellamaalla.

Hankejohtaja Christine Chang, puh. 044 353 3014
Hankepäällikkö Simo Karetie, puh. 040 837 5431