Artikkeli

Uusimaa tähtää maailman huipulle – Kiertotalouslaakso polkaistiin vauhtiin

Monta ihmistä lavalla. Yksi leikkaa saksilla nauhan poikki.

Käynnistymässä oleva Uudenmaan kiertotalouslaakso vie Uuttamaata ja Suomea kohti maailman terävintä kiertotalouden kärkeä. Kiertotalouslaakso polkaistiin vauhtiin lähes 250 osallistujan voimin 9. helmikuuta järjestetyssä käynnistystilaisuudessa.

Kiertotaloudesta tavoitellaan uutta liiketoimintaa ja liikevaihdon kasvua yrityksille ja yhteistyön lisäämistä aktiivisen tuen avulla. Uusia ratkaisuja, pilotteja ja työpaikkoja haetaan erityisesti rakentamisen, ruuan, elektroniikan, muovin ja tekstiilien parista.

– Uusimaa on otollinen paikka toimia kiertotalouden kokeilualustana sekä tiennäyttäjänä. Täällä on materiaalivirtoja, vahvoja toimialueita, laaja toimijaverkosto ja osaamista, kertoo Uudenmaan kiertotalouslaakson projektipäällikkö Simo Karetie Uudenmaan liitosta.

Kaksi henkilöä puhuu yleisön edessä, juontaja vieressä. Taustalla dia, jossa lukee: "Mitä Uudenmaan yritykset tarvitsevat?"
Kiertotalouslaaksoa on valmisteltu kolmen vuoden ajan. Tilaisuudessa esiteltiin yrityshaastatteluiden ja kiertotalousteematyöpajojen tuloksia.

Kiertotalouslaakso avattiin menestyksekkäästi

Uudenmaan kiertotalouslaakson käynnistystilaisuus toi yhteen kiertotalousosaajia niin yrityksistä, kunnista, kehitysyhtiöistä kuin korkeakouluistakin. Tilaisuuden käynnisti Freek van Eijkin puheenvuoro alankomaiden kiertotalousinnovoinnista, Holland Circular Hotspot -alustasta. Se toimii yhtymäkohtana kiertotaloustoimijoille Uudenmaan kiertotalouslaakson lailla.

Monta ihmistä yleisön edessä puhumassa.
Uudenmaan vahvaa kiertotalousosaamista toivat esille esimerkit rakentamisesta, muovin kierrosta, energiateknologiasta, yritysyhteistyöstä ja kiertotalousosaamisen jakamisesta.

Tapahtuman aikana vahvistui jaettu ymmärrys kiertotaloudesta systeemisenä haasteena, johon vastataan toimialojen rajat ylittävällä yhteistyöllä. Yhteiskehittämisellä löydetään jopa radikaalejakin ratkaisuja kiertotaloudessa.

Tärkeää on tuoda yhteen eri alojen osaajia, kuten tilaisuudessakin esille noussut tekniikan asiantuntijoiden ja sosiaalitieteilijöiden törmäyttäminen. Kiertotalouslaakson esittelyn lisäksi tilaisuuden keskiössä oli verkostoituminen, joka jatkui paikan päällä vielä pitkään tilaisuuden virallisen osuuden päätyttyä.

Kevään aikana käynnistyvät teemakohtaiset työpajat, joista tiedotetaan lisää kiertotalouslaakson verkkosivuilla ja uutiskirjeissä. Työpajojen teemoja ovat rakentaminen, ruoka, muovit ja tekstiili, sähkö- ja elektroniikkajäte sekä jakamistalous.

Uudenmaan yrittäjyysaluevuosi avasi tietä kiertotalouslaaksolle

Kiertotalouslaakson avaustapahtuma oli samalla Uudenmaan yrittäjyysaluevuoden 2022 päätöstapahtuma. Euroopan alueiden komitea myönsi yrittäjyysalueen tunnustuksen kaikkiaan kuudelle eurooppalaiselle alueelle. Uudenmaan teemana oli vihreä ja digitaalinen yrittäjyys, ja yhtenä tavoitteena oli nostaa kiertotalousyrittäjyys Uudenmaan kehittämisen keskiöön.

Yrittäjyysaluevuoden toimenpiteet ja tapahtumat tekivät tunnetuksi kiertotalouden hyviä yritysesimerkkejä ja kestäviä liiketoimintamalleja sekä toimintatapoja, toimijoita ja palveluja.

– Uudenmaan kiertotalouslaakso tulee jatkamaan teemavuoden aikana rakennettua hyvää yhteistyötä ja viemään tuloksia eteenpäin, Karetie toteaa.

Yhdessä kiertotalouden suunnannäyttäjiksi

Uudenmaan kiertotalouslaakso kokoaa hankkeet, toimijat ja pilotit yhteen, lisää heidän keskinäistä yhteistyötänsä sekä vie tuoreinta tutkimustietoa ja mahdollisuuksia yritysten tietoisuuteen. Laakso myös auttaa käynnistämään uusia alueellisia pilotteja sekä hankkeita.

Kiertotalouslaaksosta rakentuu kuntien, eri organisaatioiden, yritysten, tutkimuslaitosten ja asiantuntijoiden yhteisö, jonka toteuttajina ovat Uudenmaan liitto sekä CLIC Innovation.

Uudenmaan kiertotalouslaakso -hanke saa alueellista kestävän kasvun ja elinvoiman (AKKE) -rahoitusta. Se tukee osaltaan kansallisen kiertotalousohjelman toteuttamista. Uusimaa on valittu Euroopan komission Circular cities and regions –aloitteen (CCRI) pilottialueeksi.

Simo Karetie

Projektipäällikkö