Vihreä ja digitaalinen yrittäjyys uudistaa toimialoja EER-vuonna

Simo Karetie
Lähikuva silmälasipäisestä Simo Karetiestä, jolla on ruudullinen kauluspaita päällä. Kuvassa vihreä pallo, jossa teksti EER 2022 Uusimaa.

Uudenmaan yrittäjyysaluevuosi (EER) nostaa kiertotalousyrittäjyyden Uudenmaan kehittämisen keskiöön. Tavoitteena on vahvistaa kilpailukykyä ja kasvua kiertotalouden mahdollisuuksia hyödyntäen.

Vihreä siirtymä ja digitalisaatio tarjoavat paljon mahdollisuuksia. Monet esimerkit ovat osoittaneet, että juuri yritykset ovat edelläkävijöitä muutoksen toteuttamisessa. Yrittäjät ja omistajat tekevät päätökset osaamisen kehittämisestä ja rekrytoinneista, investoinneista ja uusiin mahdollisuuksiin panostamisesta oman yrityksensä lähtökohdista.

Ole muutoksentekijä ja osallistu yrittäjyysaluevuoteen

EER-vuosi kokoaa Uudenmaan toimijoita verkostoksi, joka on sitoutunut yhteistyöhön vihreää ja digitaalista yrittäjyyttä vahvistavan toimintaympäristön kehittämiseksi.

Mukana yhteistyössä on sekä kansallisia että alueellisia toimijoita, kuten kunnat ja niiden kehittämisyhtiöt, alueen korkeakoulut ja tutkimuslaitokset, yrittäjä- ja elinkeinoelämän järjestöjä, startup-toimijoita sekä kiertotalouden innovaatioklustereita ja hanketoimijoita.

Kannustamme erityisesti kiertotalousyrittäjyyden edistämisessä mukana olevia toimijoita vielä tulemaan mukaan yhteistyöhön.

Vihreä siirtymä ja digitalisaatio tarjoavat paljon mahdollisuuksia!

Verkosto tuottaa tapahtumia ja neuvontaa

Uudenmaan liitto ja teemavuoden yhteistyökumppanit järjestävät tapahtumia ja työpajoja, joissa yrittäjiä, pk-yrityksiä ja opiskelijoita innostetaan kestävään kasvuun digitalisaation, kiertotalousliiketoiminnan mahdollisuuksien, osaamisen ja hyvien esimerkkien avulla.

Vuoden aikana vahvistetaan kiertotalous- ja digineuvontaa kehittävien ja antavien toimijoiden verkostoa ja tiedonvaihtoa. Tavoitteena on parantaa yritysten saamaa neuvontaa.

Tutkijalähtöisen yrittäjyyden kehittäminen puolestaan rakentaa pitkän tähtäimen menestystarinoita. Tuemme aluekehitysrahoituksella teemavuoden tavoitteiden toteutumista ja hankkeiden käynnistymistä.

Oppilaitosyhteistyö uudistamaan liiketoimintaa

Oppilaitosyhteistyö tarjoaa mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen ja liiketoiminnan uudistamiseen koulutusten, opiskelijaprojektien sekä rekrytointiyhteistyön kautta. Pilotoitavilla uudenlaisilla koulutussisällöillä ja toimintamalleilla pyritään lisäämään ja monipuolistamaan koulutustarjontaa, sekä jakamaan tietoa yhteistyömahdollisuuksista.

Digitalisaation ja kiertotalousyrittäjyyden mahdollisuudet, verkostomaiset toimintamallit ja asiakaslähtöiset palvelumuotoiluopit ovat jo laajasti sisällä korkeakoulujen opetussuunnitelmissa. Hankekumppanimme Laurea, Metropolia ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulut tulevat jatkossa kertomaan Uudenmaan liiton kanavissa yrityksille suunnatuista palveluistaan.

Kansainvälistä näkyvyyttä ja yhteistyötä

Tuomme kansainvälisissä verkostoissa ja viestinnässä esille Uudenmaan edelläkävijäosaamista sekä maakunnan houkuttelevuutta ympäristönä kansainvälisille osaajille, yrityksille ja investoinneille. Samalla luomme mahdollisuuksia innovaatioekosysteemien ja kasvuyritysten yhteistyölle ja kansainvälistymiselle.

Koordinoidessamme yrittäjyysaluevuotta tulemme viestimään laajasti mahdollisuuksista, toimintojen kehittämisestä ja hyvistä esimerkeistä niin suomalaiselle kuin kansainväliselle yleisölle. Tavoitteenamme on kannustaa yrityksiä kasvuun ja uudistumiseen sekä tarjota mahdollisuuksia tätä tukevan osaamisen kehittämiseen ja uuden yritystoiminnan syntymiseen.

Pidä meihin yhteyttä, osallistu keskusteluun ja tule mukaan luomaan Uudenmaan kestävää menestystä!

Euroopan yrittäjyysalue, European Entrepreneurial Region (EER)

Euroopan alueiden komitea palkitsee vuosittain EU:n alueita, jotka toteuttavat erityisen merkittävää ja innovatiivista yrityspoliittista strategiaa. Alueille, joilla on lupaavin, tulevaisuutta ennakoiva toimintasuunnitelma, myönnetään ”Euroopan yrittäjyysalue”-tunnus. Uudenmaan teemana on vihreä, digitaalinen yrittäjyys.

Uudenmaan lisäksi tänä vuonna on palkittu viisi aluetta: Castelo Brancon kunta Portugalista, Gabrovon kunta Bulgariasta, Madridin alue Espanjasta, Provence-Alpes–Côte d’Azurin alue Ranskasta ja Sleesian alue Puolasta.

EER-tunnustus on myönnetty vuodesta 2010 alkaen. Uusimaa on ainoa alue, joka on saanut sen kaksi kertaa. Ensimmäinen on vuodelta 2012.

Simo Karetie

Kirjoittaja työskentelee Euroopan yrittäjyysalue (EER) -vuoden hankepäällikkönä. puh. 040 837 5431, simo.karetie@uudenmaanliitto.fi

Elinkeinot