Yhteistyöllä kohti hiilineutraaliutta 2030 – Tervetuloa Canemure-hankkeen päätösseminaariin 23.10.

Sinisävyinen iltamaisema. Kaksi henkilöä kävelee meren rannalla. Logot: Canemure ja Life17.

Uusimaa tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteita ei kuitenkaan saavuteta yksin, vaan yhteistä tavoitetta kohti kulkevana rintamana ja yhteistyöllä. Tervetuloa Uudenmaan liiton Canemure-hankkeen päätösseminaariin keskiviikkona 23. lokakuuta klo 13–17 Bottalle (Museokatu 10, Helsinki) tai etänä.

Yhteistä tekemistä on edistetty kuusivuotisessa ja nyt päättyvässä Kohti hiilineutraaleja kuntia ja maakuntia (Canemure) -hankkeessa. Hanke on edistänyt ja vakiinnuttanut Uudenmaan ilmastotyötä, esimerkiksi vahvistamalla eri tahojen välistä vuoropuhelua ja tarjoamalla mahdollisuuden yhteisten suuntaviivojen määrittämiseen. Näkyvin hankkeen tuotos onkin Hiilineutraali Uusimaa 2030 -tiekartta, joka tarjoaa tukipylvään ja suuntaviivat alueellisen ilmastotyön ja yhteistyön suunnittelulle.

Hankkeen päätöstilaisuudessa kuullaan puheenvuoroja hankevuosien saavutuksista, Uudenmaan ilmastotyön helmistä ja alueellisen ilmastotyön tulevaisuuden näkymistä. Tilaisuuden päätteeksi nostetaan juhlamalja sekä vaihdetaan ajatuksia ja toiveita tulevaisuudesta ilmastotyötä tekevien kollegojen kanssa.

Tilaisuus striimataan ja tallennetaan. Tilaisuus on avoin kaikille Uudenmaan ilmastotyöstä kiinnostuneille.

13.00 Kunnallisen ja maakunnallisen ilmastotyön edistyminen

Tilaisuuden avaus
Pia Tynys, johtava ilmastoasiantuntija, Uudenmaan liitto

Katsaus Canemure-hankkeen vuosiin

13.45 Uudenmaan ilmastotyön helmiä

Parhaita paloja Uudenmaan ilmastotyöstä isoilta ja pieniltä toimijoilta
Puhujat varmistuvat myöhemmin

Tauko

Kahvitus suolaisen ja makean kera

15.00 Katse tulevaan

Paneelikeskustelu: Alueellisella yhteistyöllä kohti ilmastotavoitetta

EU:n ilmastopolitiikan näkymät
Wilhelmiina Koivuniemi, EU-erityisasiantuntija, Helsinki EU Office

Miten tästä eteenpäin?
Pia Tynys, johtava ilmastoasiantuntija, Uudenmaan liitto

16.00–17.00 Keskustelua ja kuohuvaa

Vapaamuotoista keskustelua. Tarjolla kuohuvaa ja cocktailpaloja.

Saapuminen Bottalle

Bottan osoite on Museokatu 10, Helsinki (esteetön sisäänkäynti henkilöhissin kautta Töölönkatu 3 A). Kävelymatka Helsingin rautatieasemalta tapahtumapaikalle on noin 10–15 minuuttia.

Museokadulta Bottan pääaulaan on kolme porrasta (korkeus 50 cm). Teleskooppien rampit on mitoitettu niin, että niille pääsee jalkakäytävältä, menemättä ajokaistalle. Ramppien pituus 288 cm, kaltevuus noin 17 astetta. Eteistilassa lisäksi yksi porras. Kynnysporras eteistilasta aulaan 18 cm korkea.

Lavahissi (leveys 70 x syvyys 90 cm) pääsee niin pyörätuolilla kuin hissin penkillä istuen toiseen kerrokseen. Hissin maksimi kantokyky on 250 kg. Tuolin kantokyky 130 kg. Inva-wc sijaitsee ensimmäisessä kerroksessa sisääntuloaulassa (Museokatu 10).

Kolmannen kerroksen kokous- ja tapahtumatiloihin pääsee toisesta kerroksesta Töölönkadun rappukäytävän kautta hissillä. Hissikorin leveys 96 cm ja syvyys 88 cm, oven leveys 80 cm.

Vaihtoehtoisesti kolmanteen kerrokseen pääsee suoraan Töölönkatu 3A -rapun kautta ramppia pitkin. Sisäänkäynnin jälkeen on lavahissi, jolla pääsee hissitasanteelle. Lavahissin hyötykuormitus saa olla korkeintaan 300 kg. Hissillä suora yhteys toiseen ja kolmanteen kerrokseen (hissiin oven leveys 80 cm ja hissin syvyys 88 cm).

Salla Lahtinen

Projektipäällikkö

Canemure-hankkeen aluekoordinaattori, ilmastonmuutoksen hillintä

hiilineutraalisuomi.fi ja Canemure. LIFE16 IPC/FI/000002. Life-IP Canemure-Finland. Canemure-hanke on saanut rahoitusta Euroopan Unionin Life-ohjelmasta.

IlmastoTapahtumat