Artikkeli

Yhteistyön syventämistä ja tulevaisuuden suunnitelmia Uudenmaan kuntakierroksella

Ihmisiä ryhmäkuvassa.

Kuntakierroksella on vierailtu jo muun muassa Kauniaisissa (vas.), Tuusulassa ja Lapinjärvellä.

Uudenmaan liiton asiantuntijat tapaavat kuntien kollegoita kevään ja syksyn aikana. Kuntakierroksen tapaamisissa tavataan kuntien johtoa ja elinkeinojen kehittäjiä sekä kuullaan kuntien ajankohtaisia asioita ja toiveita liitolle.

– Kunnat ovat Uudenmaan liiton jäseniä. Heitä on tärkeää tavata, koska meidän on hyvä tietää, mitä asioita kunnissa on tällä hetkellä pinnalla ja mitä Uudenmaan liitolta odotetaan esimerkiksi kuntien edunvalvonnan osalta, aluekehitysjohtaja Eero Venäläinen toteaa.

Asialistalla ovat muun muassa elinvoima-, hyvinvointi- ja innovaatioteemat. Liiton näkökulmasta kierros on ajankohtainen uuden maakuntaohjelman valmistelun kannalta. Maakuntaohjelman valmistelu käynnistyy ensi vuoden alussa.

– Tapaamisissa saamme kuulla kuntien ajankohtaisia, heille tärkeitä asioita. Niitä pyrimme huomioimaan tulevassa maakuntaohjelmassa. Hienoa tavata kuntien johtoa heidän ”työmaallaan” ja tutustua ihmisiin, erityisasiantuntija Rosa Tuomi kertoo.

Yhdeksän ihmistä rivissä kokoushuoneessa.
Kesäkuussa järjestetyn Karkkilan vierailun aikana esiin nousi muun muassa väestökehitys ja siihen vaikuttaminen.

Kuntakierroksella on tavattu jo yli puolet Uudenmaan kunnista

Kuntakierros alkoi toukokuussa ja jatkuu vielä loppuvuoden ajan.

– Tapaamisissa kunnat ovat nostaneet heille tärkeitä vaikuttamisen paikkoja ja teemoja esiin. Toisaalta on keskusteltu myös asioista, joissa tehdään jo tai on suunnitteilla yhteistyötä Uudenmaan liiton kanssa, Tuomi kuvailee.

Uudellamaalla sijaitsee 26 kuntaa, jotka ovat hyvin erilaisia. Pienimmissä kunnissa asuu alle 2000 ihmistä, kun suurimmassa asukkaita on 680 000. Väestön kehitys ja taloudellinen tilanne ovat myös osittain erilaisia.

– Naapurikunnilla on usein yhteisiä asioita ja niitä on järkevää hoitaa yhdessä, ehkä vielä enemmänkin voisi kuin mitä tällä hetkellä tehdään. Yhteistyötä tehdään myös maakuntarajojen yli erityisesti niissä kunnissa, jotka sijaitsevat Uudenmaan ja toisen maakunnan rajalla, Tuomi sanoo.

– On ollut tosi kiva, että Uudenmaan liitto on otettu lämpimästi vastaan. Olemme tunteneet itsemme tervetulleiksi vieraiksi, hän jatkaa.

Yhteistyö kuntien kanssa jatkuu eri tavoin. Myös viime vuonna tapasimme kuntia vastaavalla kierroksella. Silloin pääroolissa oli kaavoitus.

Yhdeksän ihmistä ryhmäkuvassa, joka on otettu ulkona vesistön ääressä.
Uudenmaan liiton delegaatio vieraili Inkoossa syyskuussa. Vihreä saaristokunta Inkoo panostaa aktiivisesti asukkaidensa osallistamiseen ja kunnan kehittämiseen.

Uuden maakuntaohjelman valmistelu käynnistyy ensi vuonna

Nykyinen pitkän aikavälin strategisiin linjauksiin perustuva maakuntaohjelma on voimassa vuosina 2022–2025. Uusi maakuntaohjelma on voimassa vuosina 2026–2029. Ohjelman valmistelu käynnistyy vuoden 2025 alussa.

Kuluvan syksyn aikana tehdään taustatyötä ohjelman valmistelua varten. Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakuntien liitot ovat käynnistäneet neljän maakunnan maakuntaohjelmien ja älykkään erikoistumisen strategioiden vertaisarvioinnin.

Loppuvuoden aikana luodaan skenaarioita pitkälle tulevaisuuteen. Lisäksi Reilusti eteenpäin -kirjoitussarjassa eri alojen asiantuntijat pohtivat, millaiseksi maailma muuttuu ja miten muutamme sitä seuraavien vuosikymmenten aikana.

Rosa Tuomi

Erityisasiantuntija