Kategoriat:

Tyhjennä valinnat
Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka. Uutinen

21.3.2024

Kulttuurin tulevaisuus kunnissa aiheena Tulevaisuustutkassa 11.4.

Kulttuurin tulevaisuudesta kunnissa keskustellaan Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 11. huhtikuuta klo 8.15–9.15. Parhaillaan työn alla on kulttuuripoliittinen selonteko, jossa tuotetaan kunnianhimoinen tulevaisuuskuva. Tulevaisuustutkassa tarkastellaan, mitä tämä tarkoittaa Uudenmaan kuntien ja koko maakunnan näkökulmasta ja mitä tarvitsemme voidaksemme edistää kulttuuria ja luovia aloja.

Neljä henkilöä istuu sohvalla. Artikkeli

29.2.2024

Yhteistyö on Uudenmaan TKI-toiminnan menestyksen avain

Uudenmaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) vahvistaminen ja kasvattaminen oli aiheena Tulevaisuustutka-webinaarissa 29. helmikuuta. Tilaisuudessa keskusteltiin elementeistä ja toimenpiteistä maailmanluokan innovaatiokeskittymän luomiseksi Uudellemaalle.

Ihmisiä kävelemässä rautatientorin kompassitasolla. Blogi

30.11.2023

Uudenmaan veto- ja pitovoima näyttävät pitävän pintansa

Suomessa kaupunkiseudut ovat perinteisesti vetäneet ihmisiä opiskelemaan ja työmarkkinoille, mutta niiden ohella muuttajia ovat houkutelleet myös monipuoliset palvelut ja vilkas kaupunkielämä. Uudellamaalla koronapandemia heikensi näiden vetovoimatekijöiden merkitystä maan sisäisen muuttoliikkeen osalta. Nyt merkit viittaavat paluusta pandemiaa edeltävään aikaan, kirjoittaa erityisasiantuntija Johannes Herala.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka. Artikkeli

9.11.2023

Kotoutumisessa erityisen tärkeää on huomioida yksilön tarpeet

Kotoutumisen onnistuminen on Uudenmaan kannalta kohtalonkysymys. Maahanmuuttajien on löydettävä paikkansa yhteiskunnassa ja lähiyhteisössä. Tarvitaan työtä, työyhteisön tukea, kielikoulutusta sekä yhteenkuuluvuutta yhteisön ja paikkakunnan kanssa. Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 9. marraskuuta keskusteltiin siitä, mitä tarvitaan siihen, että asiat sujuvat hyvin kaikkien kannalta.

Ihmisiä ja kirjahyllyjä Oodi-kirjastossa. Uutinen

31.8.2023

Uudenmaan vieraskielinen väestö kaksinkertaistuu vuoteen 2040 mennessä

Uudellamaalla vieraskielisen väestön määrä kasvaa nopeasti. Vuonna 2040 Uudellamaalla ennustetaan olevan yli 560 000 vieraskielistä, joka olisi lähes kaksi kertaa enemmän kuin vuoden 2022 lopussa. Lähi-idän ulkopuolisen Aasian kieliä puhuvien asukkaiden määrän ennustetaan Uudellamaalla kasvavan kaikista kieliryhmistä voimakkaimmin.

19.4.2023

Eduskuntavaalien tulos tuo suomalaisille mahdollisuuksia

Eduskuntavaalien tulosta puitiin Uudenmaan näkökulmasta Tulevaisuustutka-webinaarissa 19. huhtikuuta. Tilaisuudessa pohdittiin erityisesti alueiden ja kaupunkien asetelmia sekä todettiin, että vaalitulos oli monella tavalla historiallinen.

Metron liukuportaat ylhäältä alas päin kuvattuna. Uutinen

1.2.2023

Auta kehittämään koulutusta Uudenmaan työelämän ja tulevaisuuden tarpeisiin

Etsimme näkemyksiä siitä, millaista osaamista eri ammattialoilla tarvitaan vuonna 2030. Vastaamalla alueelliseen osaamistarvekyselyyn auttaa kehittämään koulutusta oman alueen työelämän ja tulevaisuuden tarpeisiin. Kyselyn tuloksia hyödynnetään alueellisessa koulutussuunnittelussa, koulutuksen rahoittamisessa ja ammattibarometrin kehittämisessä.