Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman AKKE-rahoitushaku avautuu 1.11.

Rahoitushaku avautuu 1. marraskuuta.

Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman AKKE-rahoitushaku aukeaa 1.11.2024. Haku on jaettu kahteen osaan: kehittämishankkeet ja vaativien EU-hankkeiden valmistelu.

Kehittämishankkeiden hakuaika kestää 10.1.2025 asti ja myönnettävän tuen määrä kehittämishanketta kohti on 50 000–150 000 euroa. Rahoitusta voidaan myöntää kehittämishankkeille, jotka toteuttavat Uusimaa-ohjelman tavoitteita tai muita Uudenmaan liiton strategisia ohjelmia.

EU-hankkeiden rahoitusta voi hakea, kunnes niille varattu määräraha on sidottu ja haku suljetaan. Valmistelurahoituksessa tuen määrä kehittämishanketta kohti on enintään 30 000 euroa. Valmistelurahoitus on tarkoitettu hankevalmistelutyöhön, joka tähtää hankehakemusten jättämiseen suoriin eurooppalaisiin rahoitushakuihin, erityisesti Horisontti Eurooppa -ohjelman sekä Erasmus+ -ohjelman hakuihin.

Rahoitus on tarkoitettu voittoa tavoittelemattomille toimijoille

Rahoitusta voivat hakea esimerkiksi elinkeino-, koulutus- ja työmarkkinatoimijat sekä järjestöt toimialasta riippumatta. Tukea ei voida myöntää yksittäisen yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen tai hanketoteuttajan perustoiminnan ylläpitämiseen.

Nyt aukeava AKKE-rahoitushaku on tällä erää viimeinen, sillä nykyisen Suomen hallituksen talousarviossa sitä ei myönnetä enää maakunnille omaehtoiseen kehittämiseen.

– Uudenmaan liitto on rahoittanut viimeisten neljän vuoden aikana yhteensä 67 hanketta AKKE-rahoituksella, yhteensä noin yhdeksällä miljoonalla eurolla. AKKE-rahoitus on ollut tehokas työkalu uusimaalaisten, alueen omista lähtökohdista kumpuavien hankkeiden tukemiseen. Mukaan on myös voitu aktivoida aivan uusia toimijoita, esimerkiksi luovilta aloilta, kertoo kehittämispäällikkö Outi Ervasti.

Ilmoittaudu hakuinfoon

Uudenmaan liitto järjestää AKKE-hakuinfon keskiviikkona 30. lokakuuta klo 14–16 Pikku-Finlandiassa Helsingissä ja etänä. Ennen hakuinfoa järjestetään tilaisuus, jossa on mahdollisuus kuulla tuloksia AKKE-hankkeista sekä tulevaisuuden rahoitusmahdollisuuksista.

Outi Ervasti

Kehittämispäällikkö

Uusimaa-ohjelma, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, Uudenmaan edunvalvonta, AKKE-rahoitus sekä Uudenmaan yrityspalkinto. Aluekehittämisen johtaja Eero Venäläisen varahenkilö.

Hakuinfo:

Johanna Loima

Hankesuunnittelija

AKKE-rahoituksen ja muun hankehallinnon tuki- ja asiantuntijatehtävät

HankkeetRahoitus