Euroopan alueiden komitean ympäristövaliokunta kokoontui Espoossa – keskustelussa korostui investointien ja innovaatioiden rooli ilmastotyössä

Kaksi miestä ja yksi nainen seisomassa vihreän rollupin edessä

Uudenmaan liitto ja Espoon kaupunki isännöivät Euroopan alueiden komitean ympäristö, ilmastonmuutos ja energia ‑valiokuntaa (ENVE) 26.–27. syyskuuta. Espooseen kokoontui noin sata Euroopan alueiden komitean jäsentä, keskeisiä poliittisia päättäjiä, kaupunginjohtajia sekä johtavia ilmastoasiantuntijoita.

Ensimmäisenä kokouspäivänä valiokunta käsitteli Euroopan alueiden komitean varapuheenjohtajana toimivan Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtajan Markku Markkulan laatiman lausunnon EU:n ilmastopolitiikan ja hiilineutraalisuustavoitteiden kannalta välttämättömistä toimista tulevan komission työohjelmassa. Lausunnossa korostui investointien ja EU:n rahastojen merkitys ilmastotyössä sekä teknologian entistä tehokkaampi hyödyntäminen.

Aiheesta käytävään keskusteluun osallistui muun muassa ympäristö ja ilmastoministeri Kai Mykkänen. Hän painotti paikallisten toimijoiden tärkeyttä ilmastonmuutoksen torjunnassa ja nosti esiin useita esimerkkejä Suomessa tehdystä edistyksellisestä ilmastotyöstä muun muassa energiasektorilla.

Vihreä siirtymä ei tapahdu ilman alueellisia innovaatioita

Toisena päivänä konferenssissa käsiteltiin alueellisten innovaatioiden merkitystä vihreän siirtymän edistämisessä. Yhteistyön merkitystä kaikilla tasoilla korostivat ENVE-valiokunnan puheenjohtajana toimiva Varsovan kaupunginjohtaja Rafał Trzaskowski ja kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.

Uudenmaan innovatiivista ilmastotyötä esittelivät muun muassa Uudenmaan liiton ilmastotyön johtava asiantuntija Pia Tynys, VTT:n energia- ja vetytutkimusalueen johtaja ja Suomen ilmastopaneelin jäsen Antti Arasto sekä Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä. Tynys kertoi valiokunnalle Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan painopisteistä ja Kiertotalouslaakso-hankkeessa tehdystä edistyksellisestä työstä.

ENVE-valiokunta vastaa Euroopan alueiden komitean työn koordinoinnista Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaan liittyvillä aloilla, joihin kuuluvat ympäristö, luonnon monimuotoisuus, kiertotalous, saasteettomuus, ilmastonmuutos sekä energia- ja avaruuspolitiikka.

Ida Honkanen

Kansainvälisten asioiden asiantuntija

Helsinki Smart Region -brändi, älykkään erikoistumisen strategian toimeenpano, kansainväliset vierailut

Palvelee myös ruotsiksi