Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot

Kohti mahdollisuuksien matkailukesää

Tarja Koistinen
Kasvokuva silmälasipäisestä, lyhythiuksisesta Tarja Koistisesta.

Uudellamaalla koronan negatiiviset vaikutukset matkailuelinkeinoon ovat olleet paljon muuta Suomea suuremmat. Pandemian myötä matkailu on muuttunut.

Lähialueiden ja kotimaan rooli on korostunut. Uudet liiketoimintamallit, erityisesti virtuaalimatkailun kehittyminen on ollut nopeaa. Yritykset, joilla on jo nyt digimaailma hallussa, selviävät parhaiten nyt ja tulevaisuudessa. Virtuaaliset elämykset ovat myös kotimaan ja lähialueen matkailijan käytettävissä.

Alueiden matkailuelinkeinon elpymistä on tuettu muun muassa kahdella erillisellä maakunnallisella rahoitushaulla: Uudenmaan kriisirahoitus (UKRI) ja Uudenmaan kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (UKKE). Rahoitetuilla hankkeilla kehitetään alueiden matkailun digitalisaatiota ja kestävyyttä, vahvistetaan johtamista ja koordinointia sekä tehostetaan yhteistyötä.

Luontomatkailu kasvoi

Ensimmäisenä koronakesänä kotimaiset matkailijat löysivät luontomatkailun piiriin Uudellamaalla. Luontokokemuksia ahmittiin niin, että esimerkiksi Nuuksion ja Sipoonkorven kansallispuistot ruuhkautuivat tungokseen asti.

Tämä oli lohdullista, sillä kesämatkailusta puuttuivat kotimaisten vieraiden lisäksi kansainväliset risteilyvieraat ja työmatkalaiset. Junaliikenne Pietariin ja Moskovaan keskeytettiin. Osa uusmaalaisistakin lähti muualle Suomeen juurilleen tai mökille.

Valoa matkailuikkunassa

Kotimaiset ja oman maakunnan matkailijat voivat tänä kesänä, rajoituksia vähitellen purettaessa, auttaa matkailu- ja palveluelinkeinoa selviytymään. Uudellamaalla tarjonta on erittäin monipuolinen, jokaiselle löytyy aivan varmasti omanlaistansa tekemistä ja kokemista.

Toimiala on reagoinut uuteen tilanteeseen uusilla tavoilla. Kesälle on myynnissä esimerkiksi risteilyjä Helsingistä Hankoon tuttujen rannikko- ja saaristoristeilyjen sekä monen muun matkailuelämyksen lisäksi. Nykytaidetapahtuma Helsinki Biennaali avautuu ensimmäistä kertaa Vallisaaressa kesäkuussa. Korkeatasoinen nykytaide ja saaristoluonto tarjoavat kävijöille täysin uudenlaisen elämyksen.

Kansainvälinen matkailukin avautunee vähitellen kesän aikana. Uusimaa on kiistatta Suomen kansainvälisen matkailun keskittymä.

Tutkimus- ja analysointikeskus TAK Oy:n julkaisemat viimeisimmät huhtikuun 2021 majoitusluvut näyttävät kotimaisten ja ulkomaisten yöpymismäärien kasvaneen Uudellamaallakin.

Matkaillaan Uudellamaalla!

” Uusmaa Suomen kruunussa on helmi kirkkahin, täällä kukkaan puhkeaapi tiede, taidekin, tääll’ on Suomen pää ja sydän, into hehkuvin…..” Näin vuonna 1912 Kaarlo Terhi sanoitti uusmaalaisten lauluun. Tuolloin matkailu oli monelle kaukainen haave, samoin kuin nyt. Vuoden 2023 aikana arvioidaan matkailussa kuitenkin päästävän pandemiaa edeltävän ajan tasolle.

Uudenmaan valttikortteja ovat tänäkin kesänä meri, saaristo, ruukit, kauniiden kaupunkiemme vanhat korttelit, puutaloalueet sekä kansalliset monumenttimme, taidegalleriamme ja kaupunkimiljöömme kahviloineen ja terasseineen. Museot ja maauimalat avautuvat, toivottavasti saadaan tapahtumiakin käyntiin.

Uudellamaalla on kaikkea lähellä – enemmän ja komeammin. Matkaillaan Uudellamaalla!

Tarja Koistinen

Tarja on matkailualan kokenut aluekehittäjä ja verkostoija. Uudenmaan liitossa erityisasiantuntijan työpöydällä ovat maakunnan matkailu- ja saaristoasiat ja verkostoyhteistyö. Tarjalle työssä on tärkeää asioiden valmiiksi tekeminen ja verkostotyön ihmiset. Tarja virkistyy mieluusti Sipoon Söderkullan hienoilla ulkoilureiteillä.

Avainsanat:

Elinkeinot