Länsi- ja Itä-Uudenmaan uudet liikennesuunnitelmat tähtäävät kestävään liikkumiseen
Länsi- ja Itä-Uudeltamaalta tehdään vuorokauden aikana yli 700 000 henkilömatkaa maakunnan alueelle ja myös raskasta liikennettä on paljon. Siksi on tärkeää, että liikenne sujuu. Alueellisissa liikennejärjestelmäsuunnitelmissa esitetään keinoja kehittää liikennettä vuoteen 2035 mennessä. Maakuntahallitus hyväksyi suunnitelmat huhtikuussa 2021.
– Alueelliset liikennesuunnitelmat nojaavat jo aiemmin valmistuneeseen Uudenmaan kokonaistarkasteluun(Avautuu uuteen ikkunaan), jossa kestävä liikkuminen on keskiössä ja myös liikenteen päästövähennyksille on asetettu konkreettinen tavoite, kertoo liikenteen erityisasiantuntija Heini Peltonen Uudenmaan liitosta.
Joukkoliikenne ja matkaketjut avainasemassa
Sekä Länsi- että Itä-Uudenmaalla tavoitteena on ohjata erityisesti pääkaupunkiseudulle autoilevia siirtymään joukkoliikenteeseen. Myös kuntien sisäiset lyhyet matkat kannustetaan tekemään pyöräillen tai muuten kestävästi.
– Joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisätään panostamalla Helsingin suunnan runkoyhteyksiin, lippujärjestelmiin ja matkustajainformaatioon. Myös liityntä- ja syöttöyhteyksissä sekä jatkoyhteyksissä pääkaupunkiseudulle löytyy vielä paljon parannettavaa, sanoo Peltonen.
Kestävän liikkumisen tueksi tehdään kuntakohtaiset kehittämisohjelmat, joissa määritellään esimerkiksi kävelyn ja pyöräilyn tavoitteelliset verkot. Kestävään liikkumiseen tähtää myös haja-asutusalueiden pyöräilyverkon pilottihanke, jossa osoitetaan haja-alueelle tavoitteellinen pääreitti paikallisesta ja seudullisesta näkökulmasta.
Liikennesuunnitelmissa on listattu myös alueen tärkeimmät tie- ja ratahankkeet sekä kävely- ja pyörätiehankkeet tuleville vuosille.
Tutustu tarkemmin:
Uudenmaan liitto määrittelee maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet yhteistyössä kuntien, liikenneviranomaisten ja muiden keskeisten yhteistyötahojen kanssa. Tavoitteena on varmistaa liikenteen toimivuus myös tulevaisuudessa.
Suunnittelualueeseen kuuluu Länsi-Uudellamaalla Hanko, Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti sekä Itä-Uudellamaalla Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
Alueellisten suunnitelmien aikajänne on 12 vuotta. Suunnittelukokonaisuuteen sisältyy kävely, pyöräily, joukko-, henkilöauto- ja tavaraliikenne sekä liikkumisympäristö.
Lisätietoja:
Heini Peltonen
Liikennesuunnittelupäällikkö
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Liikennesuunnittelun johtaminen, liikennejärjestelmätyön ohjaaminen, ylimaakunnalliset liikenneasiat, logistiikka, Helsingin seudun liikenneasiat
Tutustu myös näihin
29.10.2024
Uusi liikenteen EU-asetus avaa mahdollisuuksia Uudellemaalle
Kesällä 2024 voimaan tullut TEN-T-asetus vauhdittaa saumatonta ja kestävää liikkumista Euroopassa. Uudellemaalle asetus tuo muun muassa yhden uuden liikennekäytävän sekä kiinteän yhteyden Helsingin ja Tallinnan välille uutena mahdollisena selvityskohteena.
25.10.2024
Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikenteen seuranta paljastaa tärkeitä trendejä
Korona-aika vähensi henkilöautoilua merkittävästi Länsi- ja Itä-Uudenmaalla, mutta nyt tilanne on palautunut lähes ennalleen. Rantaradalla henkilöliikenteen määrä on noussut jopa korkeammalle tasolle kuin ennen vuotta 2020. Uudenmaan liikenne sähköistyy nyt vauhdilla: viime vuonna jo joka kolmas uusi auto oli sähköauto.