Länsi- ja Itä-Uudenmaan uudet liikennesuunnitelmat tähtäävät kestävään liikkumiseen
![Bussi ja auto tiellä, taustalla kerrostaloja sekä etualalla kukkia.](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2022/01/Bussi-Matinkyla-1280x720.jpg)
Länsi- ja Itä-Uudeltamaalta tehdään vuorokauden aikana yli 700 000 henkilömatkaa maakunnan alueelle ja myös raskasta liikennettä on paljon. Siksi on tärkeää, että liikenne sujuu. Alueellisissa liikennejärjestelmäsuunnitelmissa esitetään keinoja kehittää liikennettä vuoteen 2035 mennessä. Maakuntahallitus hyväksyi suunnitelmat huhtikuussa 2021.
– Alueelliset liikennesuunnitelmat nojaavat jo aiemmin valmistuneeseen Uudenmaan kokonaistarkasteluun(Avautuu uuteen ikkunaan), jossa kestävä liikkuminen on keskiössä ja myös liikenteen päästövähennyksille on asetettu konkreettinen tavoite, kertoo liikenteen erityisasiantuntija Heini Peltonen Uudenmaan liitosta.
Joukkoliikenne ja matkaketjut avainasemassa
Sekä Länsi- että Itä-Uudenmaalla tavoitteena on ohjata erityisesti pääkaupunkiseudulle autoilevia siirtymään joukkoliikenteeseen. Myös kuntien sisäiset lyhyet matkat kannustetaan tekemään pyöräillen tai muuten kestävästi.
– Joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisätään panostamalla Helsingin suunnan runkoyhteyksiin, lippujärjestelmiin ja matkustajainformaatioon. Myös liityntä- ja syöttöyhteyksissä sekä jatkoyhteyksissä pääkaupunkiseudulle löytyy vielä paljon parannettavaa, sanoo Peltonen.
Kestävän liikkumisen tueksi tehdään kuntakohtaiset kehittämisohjelmat, joissa määritellään esimerkiksi kävelyn ja pyöräilyn tavoitteelliset verkot. Kestävään liikkumiseen tähtää myös haja-asutusalueiden pyöräilyverkon pilottihanke, jossa osoitetaan haja-alueelle tavoitteellinen pääreitti paikallisesta ja seudullisesta näkökulmasta.
Liikennesuunnitelmissa on listattu myös alueen tärkeimmät tie- ja ratahankkeet sekä kävely- ja pyörätiehankkeet tuleville vuosille.
Tutustu tarkemmin:
Uudenmaan liitto määrittelee maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet yhteistyössä kuntien, liikenneviranomaisten ja muiden keskeisten yhteistyötahojen kanssa. Tavoitteena on varmistaa liikenteen toimivuus myös tulevaisuudessa.
Suunnittelualueeseen kuuluu Länsi-Uudellamaalla Hanko, Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti sekä Itä-Uudellamaalla Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
Alueellisten suunnitelmien aikajänne on 12 vuotta. Suunnittelukokonaisuuteen sisältyy kävely, pyöräily, joukko-, henkilöauto- ja tavaraliikenne sekä liikkumisympäristö.
Lisätietoja:
![](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2021/11/Heini-Peltonen-e1637074260952-300x440.jpg)
Heini Peltonen
Liikennesuunnittelupäällikkö
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Liikennesuunnittelun johtaminen, liikennejärjestelmätyön ohjaaminen, ylimaakunnalliset liikenneasiat, logistiikka, Helsingin seudun liikenneasiat
Tutustu myös näihin
![Maakuntakaavakartan päällä post-it-lappuja, joissa tekstejä kuten vihreä siirtymä, kiertotalous, vesihuolto, energia, metsä, elinkeinot, liikkuminen, vety.](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2024/06/Visio-kaavan-kuvitusta-2-1-1280x720.jpg)
13.6.2024
Uusi maakuntakaava keskittyy vihreän siirtymän teemoihin
Uudenmaan liitto käynnisti toukokuussa vihreän siirtymän vaihemaakuntakaavan laadinnan. Uusi kaava täydentää lainvoimaista Uusimaa-kaavaa muun muassa energian, teknisen huollon, elinkeinojen, logistiikan sekä ympäristön ja ilmaston teemoilla.
![](https://uudenmaanliitto.fi/wp-content/uploads/2024/06/Heini-Peltonen.-Kuva-Milla-Aalto-1-1280x720.jpg)
4.6.2024
Uudellamaalla sykkii Suomen logistinen sydän
Suomen väki- ja työpaikkarikkain maakunta kätkee sisäänsä valtavan määrän logistiikkaa, joka ei aina ole päällimmäisenä mielessä. Suomen kautta kulkevien tavaravirtojen keskipiste löytyy kiistatta Uudeltamaalta, mutta miltä näyttää logistiikan tulevaisuus, kirjoittaa Heini Peltonen.