Länsi- ja Itä-Uudenmaan uudet liikennesuunnitelmat tähtäävät kestävään liikkumiseen

Länsi- ja Itä-Uudeltamaalta tehdään vuorokauden aikana yli 700 000 henkilömatkaa maakunnan alueelle ja myös raskasta liikennettä on paljon. Siksi on tärkeää, että liikenne sujuu. Alueellisissa liikennejärjestelmäsuunnitelmissa esitetään keinoja kehittää liikennettä vuoteen 2035 mennessä. Maakuntahallitus hyväksyi suunnitelmat huhtikuussa 2021.
– Alueelliset liikennesuunnitelmat nojaavat jo aiemmin valmistuneeseen Uudenmaan kokonaistarkasteluun(Avautuu uuteen ikkunaan), jossa kestävä liikkuminen on keskiössä ja myös liikenteen päästövähennyksille on asetettu konkreettinen tavoite, kertoo liikenteen erityisasiantuntija Heini Peltonen Uudenmaan liitosta.
Joukkoliikenne ja matkaketjut avainasemassa
Sekä Länsi- että Itä-Uudenmaalla tavoitteena on ohjata erityisesti pääkaupunkiseudulle autoilevia siirtymään joukkoliikenteeseen. Myös kuntien sisäiset lyhyet matkat kannustetaan tekemään pyöräillen tai muuten kestävästi.
– Joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisätään panostamalla Helsingin suunnan runkoyhteyksiin, lippujärjestelmiin ja matkustajainformaatioon. Myös liityntä- ja syöttöyhteyksissä sekä jatkoyhteyksissä pääkaupunkiseudulle löytyy vielä paljon parannettavaa, sanoo Peltonen.
Kestävän liikkumisen tueksi tehdään kuntakohtaiset kehittämisohjelmat, joissa määritellään esimerkiksi kävelyn ja pyöräilyn tavoitteelliset verkot. Kestävään liikkumiseen tähtää myös haja-asutusalueiden pyöräilyverkon pilottihanke, jossa osoitetaan haja-alueelle tavoitteellinen pääreitti paikallisesta ja seudullisesta näkökulmasta.
Liikennesuunnitelmissa on listattu myös alueen tärkeimmät tie- ja ratahankkeet sekä kävely- ja pyörätiehankkeet tuleville vuosille.
Tutustu tarkemmin:
Uudenmaan liitto määrittelee maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet yhteistyössä kuntien, liikenneviranomaisten ja muiden keskeisten yhteistyötahojen kanssa. Tavoitteena on varmistaa liikenteen toimivuus myös tulevaisuudessa.
Suunnittelualueeseen kuuluu Länsi-Uudellamaalla Hanko, Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti sekä Itä-Uudellamaalla Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
Alueellisten suunnitelmien aikajänne on 12 vuotta. Suunnittelukokonaisuuteen sisältyy kävely, pyöräily, joukko-, henkilöauto- ja tavaraliikenne sekä liikkumisympäristö.
Lisätietoja:

Heini Peltonen
Erityisasiantuntija
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Logistiikka ja joukkoliikenne, liikennejärjestelmäsuunnitelmat, Helsingin seudun liikenneasiat
Tutustu myös näihin

25.8.2023
Logistiikan selvitys laittaa Uudenmaan tiet ja radat tärkeysjärjestykseen
Valmisteilla oleva selvitys kokoaa tietoa Uudenmaan logistiikan viime vuosien kehityksestä, nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä sekä priorisoi ja profiloi maakunnan tiet ja radat tärkeysjärjestykseen.

14.6.2023
Liikenteen rahoitus puhutti uusimaalaisia kansanedustajia
Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunta kokoontui tiistaina 13. kesäkuuta eduskuntatalossa. Puhetta johti varapuheenjohtaja Eemeli Peltonen (sd), ja aiheena oli Uudenmaan liikennekysymykset. Mukana oli myös alueen kuntajohtajia.