Maakuntajohtajat kaavoitus- ja rakentamislakiluonnoksesta: Ehjää ei pidä korjata

Suomen maakuntajohtajat esittävät, että kaavoitus- ja rakentamislakia koskeva valmistelu keskeytetään kokonaan. Lakiluonnosta ei ole mahdollista viedä eteenpäin nykymuotoisena tilanteessa, jossa valmistelu on ajautunut poliittiseen umpisolmuun. Valmistelun keskeyttäminen on tarkoituksenmukaisinta.
Maakuntajohtajat toteavat kannanotossaan, että lausunnoille lähetetty kaavoitus- ja rakentamislain (entinen maankäyttö- ja rakennuslaki) luonnos on ongelmallinen. Kyseessä on keskeneräinen lakiluonnos, joka ei saavuta hallitusohjelmassa sille asetettuja tavoitteita, vaan on osin näiden kanssa suorastaan ristiriidassa.
Byrokratiaa ja kustannuksia – Vähemmän vaikuttavuutta
Lakiluonnos ei sujuvoita kaavaprosesseja eikä vähennä byrokratiaa, vaan päinvastoin lisää sitä. Luonnos lisää samalla kuntien kustannusrasitusta. Luonnoksen myötä suunnittelun määrä lisääntyisi, mutta sen vaikuttavuus heikkenisi. Julkisen talouden kestävyysvajeen näkökulmasta lopputulos olisi haitallinen. Hallinnon työn tulee olla mahdollisimman vaikuttavaa ja kustannustehokasta.
Ympäristöministeriö pyrkii lakiluonnoksen myötä merkittävästi heikentämään kuntien ja kuntayhtymien demokraattiselta pohjalta tapahtuvaa suunnittelua ja kasvattamaan valtion toimivaltaa alueidenkäytön valvonnassa. Maakuntajohtajat eivät hyväksy tätä pyrkimystä.
Maakuntakaavalta pohja pois – Kansalaisten usko vaikutusmahdollisuuksiin koetuksella
Lakiluonnoksessa suunnittelujärjestelmään jäisi aukkoja maakuntakaavan mainitun heikentämispyrkimyksen myötä. Maakuntakaavalle asetetaan tavoitteita, joita se ei esitetyssä muodossaan enää pysty täyttämään. Nykyään kaikki maakuntakaavassa on oikeusvaikutteista, kun taas lakiluonnoksessa sitä olisivat vain harvat teemat, ja nekin rajallisesti.
Osallisuuden kannalta esitetty järjestelmä on monimutkainen. Muutos aiheuttaisi jatkuvaa tulkinnan vaikeutta, ja on helppoa nähdä, että syntyvä tilanne tulisi kuormittamaan eri oikeusasteita. Lakiluonnos heikentäisi kansalaisen uskoa vaikutusmahdollisuuksiinsa erilaisissa viranomaismenettelyissä.
Pitkään jatkuneen valmistelun aikana ei ole selkiytynyt, miksi kaavoitus- ja rakentamislakia ylipäänsä yritettiin uudistaa nyt esitetyssä laajuudessa. Prosessien keventäminen on tarpeen, mutta tämä ei vaadi monelta osin hyvin toimivan, voimassa olevan lain kokonaisuudistusta. Ehjää ei olisi pitänyt lähteä korjaamaan, maakuntajohtajat toteavat.
Lisätietoja:
Anna-Mari Ahonen, Hämeen maakuntajohtaja, uudistuksen valmistelutyöryhmän jäsen, puh. 050 572 0945
Tutustu myös näihin

20.2.2025
Maakuntahallitus kokoontuu 24.2.: Uusimaa-ohjelman ja VISIO-kaavan valmisteluaineistot
Uudenmaan maakuntahallitus kokoontuu maanantaina 24. helmikuuta. Esityslistalla on maakunnan kehittämistä ohjaavan Uusimaa-ohjelman 2026–2029 työohjelman ja osallistumis- ja arviointisuunnitelman hyväksyminen nähtäville. Nähtäville hyväksyttävänä on myös vihreään siirtymään keskittyvän VISIO-kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma.

12.2.2025
Etelä- ja Länsi-Suomen maakuntajohtajat veivät vahvan viestin Brysseliin – alueilla on tärkeä rooli EU:n kilpailukyvyn vahvistamisessa
Etelä- ja Länsi-Suomen maakuntajohtajien delegaatio teki vaikuttamismatkan Brysseliin 4.–5. helmikuuta 2025.