Maakuntien yhteistyöryhmien puheenjohtajat: Pidättäydymme Venäjä-yhteistyöstä

Harmaalla pohjalla oranssi puhekupla, jonka sisällä megafoni.

Suomen maakuntien yhteistyöryhmien (MYR) puheenjohtajat ilmoittavat, että maakuntien yhteistyöhankkeista Venäjän kanssa pidättäydytään toistaiseksi. Syynä on Venäjän käynnistämä hyökkäyssota Ukrainaa vastaan.

– Katsomme valtiojohdon tavoin Venäjän hallinnon rikkovan kansainvälisiä sopimuksia ja olevan vastuussa niin ihmishenkien menetyksistä kuin aineellisesta tuhostakin Ukrainan alueella. Tässä tilanteessa yhteistyö ei ole mahdollista, sanoo Uudenmaan maakunnan yhteistyöryhmän puheenjohtaja Markku Markkula.

Euroopan unionin ja monien muiden kansainvälisten toimijoiden asetettua pakotteita Venäjää kohtaan, on myös maakuntien liittojen pidättäydyttävä yhteistyöstä toistaiseksi, kunnes Venäjä lopettaa sotatoimet ja Ukrainan kansallista suvereniteettia kunnioitetaan, toteavat puheenjohtajat.

Markku Markkula, Uudenmaan MYR-puheenjohtaja, markku.markkula@aalto.fi, puh. 050 464 2455