Nyhet

Ordförandena för landskapens samarbetsgrupper: Vi avstår från samarbetet med Ryssland

Ordförandena för landskapens samarbetsgrupper i Finland meddelar att landskapen avstår från samarbetsprojekt med Ryssland tills vidare. Orsaken till detta är Rysslands invasion mot Ukraina.

– I likhet med statsledningen anser vi att den ryska regimen bryter mot internationella avtal och är ansvarig för såväl förlust av människoliv som materiell förstörelse i Ukrainas område. I denna situation är det inte möjligt att samarbeta, säger Markku Markkula, ordförande för landskapets samarbetsgrupp i Nyland.

Efter att Europeiska unionen och många andra internationella aktörer har infört sanktioner mot Ryssland ska också landskapsförbunden tills vidare avstå från samarbetet tills Ryssland avslutar krigshandlingar och respekterar Ukrainas nationella suveränitet, konstaterar ordförandena.

Ytterligare upplysningar:

Markku Markkula, ordförande för landskapets samarbetsgrupp i Nyland, markku.markkula@aalto.fi,
tfn 050 464 2455