Scandria Alliance -verkoston puheenjohtajisto kokoontui Oslossa

Vasemmalta: norjalaispoliitikot Even Aleksander Hagen ja Siv Henriette Jacobsen, Scandria Alliancen puheenjohtaja Guido Beermann sekä varapuheenjohtajat Åsa Ågren Wikström ja Ossi Savolainen.
Suomesta Skandinavian läpi Välimerelle ulottuvan liikennekäytävän yhteistyöverkosto Scandria Alliancen puheenjohtajisto oli 6.12. koolla Oslossa ja osallistui rajat ylittävän rahtiliikenteen konferenssiin ”European transport 2030, greener and smarter?”.
Verkoston puheenjohtaja on Brandenburgin osavaltion liikenneministeri Guido Beermann. Uudenmaan maakuntajohtaja Ossi Savolainen on yksi varapuheenjohtajista.
Paikallisten poliitikkojen ja sidosryhmien kanssa käytiin vilkasta keskustelua rajat ylittävästä liikenneyhteistyöstä, älyliikenteen tarjoamista mahdollisuuksista ja vihreistä kuljetuksista sekä Scandria Alliancen mahdollisuuksista edistää näitä teemoja jäsenalueillaan sekä EU:n suuntaan.
Alliancen puheenjohtajisto painotti, että alue- ja kaupunkitason yhteistyötä on tiivistettävä, jotta vihreä siirtymä etenisi Euroopan liikennesektorilla ja vihreä kasvu jatkuisi eurooppalaisilla liikennekäytävillä. Muuttuneessa geopoliittisessa toimintaympäristössä korostettiin entistäkin tärkeämpänä tietojen ja kokemusten vaihtoa sekä yhteisiä ratkaisuja turvallisten toimitusketjujen ja kestävän liikenneinfrastruktuurin kehittämiseksi.
Scandria Alliance on kaupunkien ja alueiden yhteistyöverkosto liikennekäytävällä Skandinaviasta Välimerelle. Se toimii myös alustana rajat ylittäville ilmastoystävällisille ja multimodaalisille liikkumis- ja liikenneratkaisuille. Uudenmaan liitto on yksi perustajajäsenistä vuodesta 2019 toimineessa verkostossa.
Lisätietoja:

Sakari Saarinen
Erityisasiantuntija
sakari.saarinen@uudenmaanliitto.fi
Kansainväliset liikenneasiat, liikenteen ympäristövaikutukset, hankehallinnointi ja rahoitusohjelmat, RECIPROCITY-hanke, Scandria Alliance
Tutustu myös näihin

6.6.2023
Itä- ja Länsi-Uudellamaalla selvitettiin ensi kertaa kestäviä matkaketjuja
Selvitys esittelee Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Niissä pääasiallinen kulkumuoto on joukkoliikenne tai pyöräily. Tavoitteena on varmistaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteiden parantaminen erityisesti näissä matkaketjuissa.

1.6.2023
Historiallinen Uusimaa-kaava
Kevät toi tullessaan hyviä uutisia. Korkein hallinto-oikeus antoi lopulliset päätöksensä Uusimaa-kaavasta sinetöiden vuosien työn. Päällimmäisin tunne on tyytyväisyys, sillä maakuntakaava on lähes sataprosenttisesti sellainen, kuin valtuusto sen hyväksyi vuonna 2020, kirjoittaa Ilona Mansikka.