Tiekartasta Uudenmaan TKI-toimijoille askelmerkit kohti Euroopan kärkeä

Uudenmaan EU-tasoisen TKI-toiminnan tiekartta -julkaisu printattuna.

Uudenmaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) vahvistamiseksi tulisi määritellä yhteiset tavoitteet, selkeyttää alueellista TKI-toimintamallia, vahvistaa EU-vaikuttamista, parantaa tukipalveluja ja lisätä Uudenmaan houkuttelevuutta TKI-ympäristönä. Tavoitteita ja toimia on tunnistettu juuri julkaistussa Uudenmaan EU-tasoisen TKI-toiminnan tiekartassa.

Uudenmaan maakunta on asettanut tavoitteen nousta Euroopan innovatiivisimmaksi alueeksi vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on kasvattaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan (T&K) panostuksia viiteen prosenttiin maakunnan bruttokansantuotteesta.

– Uusimaa suuntaa katseensa vahvasti kansainväliseen TKI-toimintaan. Maakunta aikoo lisätä rahoituksen saamista suorista EU-rahoitusohjelmista sekä vahvistaa verkostoitumista muiden TKI-toimintaa tekevien alueiden ja toimijoiden kanssa, kertoo Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén.

Tiekartassa määritellään alueen vahvuudet ja keinot edistää TKI-toimintaa kärkiklustereiden ja osaamisen avulla. Yhteistyössä Spinversen ja MDI:n kanssa laadittu tiekartta tarjoaa konkreettisia keinoja lisätä EU-tasoista TKI-toimintaa Uudellamaalla.

Uusimaa suuntaa katseensa vahvasti kansainväliseen TKI-toimintaan.

Uudellamaalla voidaan ratkaista maailmanlaajuisia haasteita

Vaikka EU-rahoitus on euromääräisesti pieni osa organisaatioiden tutkimus- ja kehittämistoiminnan panostuksista, sen merkitys on kasvanut viime vuosina. Uusimaalaiset TKI-toimijat ovat hyvin menestyneet kilpailluissa Horisontti Eurooppa -rahoituksessa, jota ovat saaneet erityisesti VTT, Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto.

Uudenmaan TKI-kärkinä korostuvat bio- ja kiertotalous, energiantuotanto, terveys- ja hyvinvointiala sekä kvanttiteknologian ja tekoälyn sovellutukset. Nämä kärjet heijastavat alueen vahvuuksia ja vastaavat maailmanlaajuisiin haasteisiin.

Alueen TKI-kärkinä korostuvat bio- ja kiertotalous, energiantuotanto, terveys- ja hyvinvointiala sekä kvanttiteknologian ja tekoälyn sovellutukset.

Lisäksi on tärkeä tuoda esille vahvuuksiin liittyviä TKI-huippuosaamiskeskittymiä, joita tulisi vahvistaa ja hyödyntää aluemarkkinoissa. Huippuosaamiskeskittymissä yhdistyvät kansainvälisesti tunnustettujen tutkimusryhmien työskentely, yliopistokoulutus, tutkimusinfrastruktuurit sekä yritysten läsnäolo. Näistä korostuu erityisesti Otaniemi-Keilaniemi-alue. Lisäksi halutaan nostaa uusimaalaisia vahvoja toimintatapoja: innovaatioekosysteemimäistä toimintaa ja startup-kulttuuria.

Panostukset rahoitussaannon kasvattamiseen ja yhteistyöhön

Uudellamaalla kannattaa panostaa selkeisiin yhteisiin tavoitteisiin, kuten EU-rahoitussaannon kaksinkertaistamiseen vuoteen 2030 mennessä ja sitä tukevaan yhteistyöhön.

– Euroopan innovatiivisin alue Suur-Kööpenhamina tarjoaa meille inspiraatiota, sillä siellä yhteistyö ja eritasoinen koordinaatio eri TKI-toimijoiden välillä on laajempaa kuin Uudellamaalla. Uudenmaan TKI-kenttä hyötyisi esimerkiksi aktiivisemmasta ulkoisten investointien houkuttelusta ja innovaatioekosysteemien välisen yhteistyön kasvattamisesta parhaiden käytäntöjen ja oppien levittämiseksi, toteaa projektin vastaavana johtajana toiminut Spinversen Veera Mustonen.

– Tämä tehdään yhdessä. Tarvitsemme kaikkien uusimaalaisten TKI-toimijoiden panosta tiekartan toimeenpanoon ja vahvistamaan alueen kansainvälistä TKI-toimintaa. Uudenmaan liitto tulee perehtymään esitettyihin suosituksiin tarkasti omistajakuntien ja muiden TKI-toimijoiden kanssa, maakuntajohtaja Tuija Telén sanoo.

Julkaisuwebinaarin tallenne katsottavissa

Tiistaina 6. helmikuuta järjestetty Uudenmaan EU-tasoisen TKI-toiminnan tiekartan julkaisuwebinaari koostui tiekarttaa avaavista tietoiskuista ja kommenttipuheenvuoroista. Puhujina ja kommentaattoreina oli useita huippuasiantuntijoita uusimaalaisista TKI-toimijoista, kuten alueen korkeakouluista ja veturiyrityksistä.

Venla Virkamäki

EU-erityisasiantuntija

Uudenmaan tutkimus- ja innovaatiotyön kehittäminen ja kansainvälinen markkinointi, älykkään erikoistumisen strategia, EU-yhteistyö

Veera Mustonen, johtaja, puh. 040 508 4022, veera.mustonen@spinverse.com

Ajankohtaista tietoa Uudenmaan TKI-toiminnasta

Haluamme tavoittaa Uudenmaan TKI-toiminnan keskeiset sidosryhmät (mm. kunnat, oppilaitokset, tutkimuslaitokset ja yritykset) entistä paremmin ja sujuvoittaa yhteydenpitoa ajankohtaisten TKI-asioiden osalta. Liity mukaan yhteystietorekisteriin ja saat Uudenmaan liitolta tietoa TKI-toiminnan ajankohtaisista asioista suomeksi.

Muokattu 8.2. Lisätty linkki julkaisuwebinaarin tallenteeseen.