Tule kuulemaan luovien alojen kestävyysmurroksesta Iso Kuva 2024 -seminaariin 4.11.

Ilmakuva Helsingin keskustasta auringonlaskun aikaan.

Missä luovan alan kestävyysmurroksessa mennään tällä hetkellä? Entäpä tulevaisuudessa? Miten saadaan aikana muutos niin yksilötasolla kuin yhteisöissäkin? Tervetuloa Iso Kuva 2024 -seminaariin kuulemaan, miten luova ala ratkoo kestävyysmurrosta. Seminaari järjestetään Aleksanterin teatterissa (os. Bulevardi 23–27, Helsinki) ja etänä maanantaina 4.11.2024 klo 12–16.

11.30 Ovet auki

12.00 Avaussanat

12.15 Nykytilanne. Tilannekatsaus luovien alojen kestävyysmurrokseen: missä mennään nyt?

Jyri Sucksdorff, Kulttuuriosuuskunta Ziranin sekä The Goods Companyn toimitusjohtaja sekä Kansallisoopperan ja -baletin ympäristösuunnittelija

12.45 Tulevaisuus ja ennakointi. Miten luovat alat voivat olla mukana kestävyysmurroksessa?

Sanna Rekola, Sitran tulevaisuusasiantuntija

13.30 Tauko

13.45 Muutos ja kommunikointi. Miten saada aikaan muutosta yksilötasolla ja yhteisöissä?

Saku Tuominen, yrittäjä, kirjailija ja puhuja

14.45 Tilaisuuden yhteenveto

15.00–16.00 Kahvitarjoilu Aleksanterin teatterin lämpiössä, 2. krs

Pyörätuoliluiska sijaitsee Albertinkadulta katsottuna talon oikealla sivulla, teatterin ja hotellin välissä. Luiskan vieressä on inva-parkkiruutu, jossa pysäköinti on ilmaista voimassaolevan liikkumisesteisen pysäköintiluvan kanssa.

Katsomossamme sijaitsee 3 pyörätuolipaikkaa kevyille pyörätuoleille (max leveys 74 cm). Jos olet saapumassa pyörätuolilla, kerro siitä ilmoittautumislomakkeella.

Vanhan talon rakenteista johtuen teatteri ei ole kaikilta osin täysin esteetön. Naisten inva-wc:ssä on talon rakenteista johtuen istuimen ja lattian välillä noin 15 cm kynnys, joten istuin sijaitsee normaalia korkeammalla.

LuoTo-hanke jatkaa luovien alojen kestävyystyön tukemista

Luovien alojen toimijoiden kestävyysosaamisen kehittämiselle on suuri tarve. Tämä havainto nousi esille kaikissa keväällä 2023 järjestetyissä LuoTo-työpajoissa. Ympäristötyön käynnistämiseen kaivataan tukea joko asiantuntijapalveluna kestävyysalan ammattilaisilta tai lisäresursseina oman kestävyysosaamisen kehittämiseen.

LuoTo-hankkeen toinen vaihe tulee vastaamaan osaltaan tähän tarpeeseen järjestämällä luovien alojen ammattilaisille suunnattua täydennyskoulutusta, osaamista vahvistavia verkostoitumistilaisuuksia sekä luomalla mentorointijärjestelmän vertaisoppimisen vahvistamiseksi vuosina 2024–2025. Jatkohanke toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämällä kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetukiavustuksella, joka on Euroopan Unionin rahoittama – NextGeneration EU.

Luoto-logo, EU-lippu ja tekstit Euroopan unionin rahoittama, NextGenerationEU.

Jaana Eskola

Projektipäällikkö