Tuulivoima ei ole ratkaisu Uudenmaan hiilineutraaliustavoitteisiin
Uudenmaan tuulisuusolosuhteet ovat tuulivoimalle suotuisat, mutta uusimpien analyysien perusteella esteitä etenkin suuremmille hankkeille on vielä paljon. Tämän vuosikymmenen ratkaisut kohti hiilineutraaliutta tulee etsiä muualta, kirjoittavat Kaarina Rautio ja Henri Jutila.
Uudellamaalla suurimmat esteet tuulivoima-alueiden rakentamiselle liittyvät puolustusvoimien tutkavalvontaan. Myös muut maakunnan ominaispiirteet − tiivis yhdyskuntarakenne, suuri väestömäärä, arvokkaat luontokohteet sekä muuttolintujen reitit erityisesti merialueilla − vaikeuttavat varsinkin isojen tuulivoimahankkeiden sijoittumista.
Kunnianhimoinen tavoitteemme on olla hiilineutraali maakunta vuoteen 2030 mennessä. Tuulivoima ei kuitenkaan tule olemaan osa tätä ratkaisua, muuten kuin muualle Suomeen rakentuvien tuotantoalueiden kautta. Siksi voimavarat kannattaa tällä hetkellä keskittää muiden uusiutuvien energiamuotojen edistämiseen, energiatehokkuuden parantamiseen sekä riittävän energian siirtokapasiteetin varmistamiseen.
Maakuntakaavoissa on selvitetty tuulivoimapotentiaalia
Uudenmaan liiton ja myös sen edeltäjän Helsingin seutukaavaliiton tavoitteena on ollut edistää uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä. Tätä varten on kartoitettu muun muassa useampaan kertaan tuulivoiman teknisiä, taloudellisia ja maankäytöllisiä rakentamisedellytyksiä Uudellamaalla. Kulloinkin sopivimmat teollisen kokoluokan eli yli kymmenen tuulivoimalan alueet on osoitettu maakuntakaavoissa.
Suomessa on toiminnassa noin 1400 teollisen kokoluokan tuulivoimalaa, joista vain neljä sijaitsee Uudellamaalla.
Tällä hetkellä voimassa on neljännen vaihemaakuntakaavan tuulivoimaratkaisu(Avautuu uuteen ikkunaan): Yksi tuulivoimatuotantoon soveltuva alue merellä ja kolme mantereella. Nämä kaikki sijaitsevat itäisellä Uudellamaalla, jossa on viime vuosina ollut vireillä useita hankkeita, mutta jotka ovat jääneet ainakin vielä toteutumatta. Uudenmaan ainoat toiminnassa olevat teollisen kokoluokan tuulivoimalat sijaitsevat Hangossa. Nämä neljä voimalaa on rakennettu vuosituhannen alussa.
Uudellamaalla on muita maakuntia vähemmän tuulivoimalle potentiaalisia asumattomia tai harvaan asuttuja alueita, joten isoille maatuulivoimahankkeille suotuisimmat alueet sijoittuvat muihin maakuntiin. Uudenmaan näkökulmasta kuitenkin jokainen tuulivoimala, joka voidaan täällä toteuttaa yhteensovittaen muun maankäytön kanssa onnistuneesti, on merkitykseltään kokoaan suurempi. On tärkeää, että myös Uusimaa ottaa vastuuta uusiutuvan energian tuotannosta.
Tutkakysymykseen ei löydy pikaratkaisua
Uudellamaalla suurimmat esteet tuulivoima-alueiden rakentamiselle liittyvät puolustusvoimien tutkavalvontaan. Siksi olemme mielenkiinnolla tutkineet keväällä 2023 valmistunutta raporttia itäisen Suomen tuulivoimarakentamisen tehostamisesta(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun). Raportin tilaajina ovat työ- ja elinkeinoministeriö, puolustusministeriö ja ympäristöministeriö.
Raportissa tarkastellaan tuulivoimarakentamista rajoittavia esteitä, erityisesti Puolustusvoimien aluevalvontajärjestelmiä. Selvitys ei lupaa nopeita ratkaisuja, mutta tuo kaivattua tietoa tutkakysymyksistä ja ehdotuksia tuulivoimarakentamisen esteiden ratkomiseksi. Koska tutkahaaste koskee yhtä lailla Uuttamaata, selvityksestä voidaan tehdä johtopäätöksiä myös meidän tuulivoimarakentamisemme tulevaisuuteen liittyen.
Selvityksen mukaan tutkakysymyksen ratkaiseminen edellyttää Suomessa tuulivoimarakentamisen selkeämpää pitkän tähtäimen poliittista ohjausta, lainsäädännön kehittämistä, koordinoitua kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä sekä teknologian kehityksen maksimaalista hyödyntämistä. Kehittyvä teknologia voi tarjota uusia ratkaisuja, mutta edellyttää lisää selvitys- ja tutkimustyötä.
Selvitys ei lupaa nopeita ratkaisuja, mutta tuo kaivattua tietoa tutkakysymyksistä ja ehdotuksia tuulivoimarakentamisen esteiden ratkomiseksi.
Puolustusvoimilta itseltään ei voida edellyttää investointeja tukemaan yksityistä liiketoimintaa. Sen vuoksi kompensaatiolain säätäminen on yksi mahdollisuus edetä yhteensovittamisasioissa. Kompensaatiolailla mahdollistettaisiin aluevalvontajärjestelmille aiheutettujen haittojen kompensoiminen hankkimalla “yksityisellä rahalla” Puolustusvoimille uusia järjestelmiä ja laitteita. Riippumatta kompensaatiomallin yksityiskohdista on huomioitava, että Puolustusvoimien näkökulmasta on ylläpidon ja operoinnin kannalta epätoivottavaa kasvattaa erilaisten sensorijärjestelmien määrää.
Ratkaisujen aikaansaaminen vie joka tapauksessa kauan ja vaatii esimerkiksi kaavoitus-, lausunto- ja lupamenettelyn henkilöstöresurssien ja rahoituksen järjestämistä. Tärkeintä olisi selkeän kansallisen tahtotilan muodostaminen ja välitön käytännön toimiin ryhtyminen.
Raportissa esiin nostetut toimet tuulivoimatuotannon tehostamiseksi ovat Uudenmaan näkökulmasta kannatettavia, sillä ne edistävät suomalaisen tuulivoimatuotannon hallittua lisäämistä, mistä myös uusimaalaiset hyötyvät. Mielenkiintoisia selvityksiä aiheesta löytyy myös muista maista. Esimerkiksi Ruotsin Totalförsvarets forskningsinstitut on raportissaan(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun) vertaillut eri maiden puolustusvoimien intressien ja tuulivoiman yhdistämistä.
Pohjoinen tuottaa, etelä kuluttaa
Tuulivoiman nykyinen tuotanto sekä uudet merituulivoimahankkeet keskittyvät pohjoiseen, kun käyttö samaan aikaan lisääntyy voimakkaasti eteläisessä Suomessa. Nykyinen tilanne, jossa 95 prosenttia Suomen tuulivoimatuotannosta sijoittuu valtatie 5:n länsipuolelle, ei ole energian tasaisen tuotannon ja käytön kannalta optimaalinen.
Tuulivoimatuotannon tasaisempi jakautuminen tasaisi sähköntuotantoa ja siten myös sähkön hintaa.
Suomen tuulivoimayhdistyksen mukaan(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun) Suomessa on toiminnassa noin 1400 teollisen kokoluokan tuulivoimalaa, joista vain neljä sijaitsee Uudellamaalla. Tuulivoimatuotannon tasaisempi maantieteellinen jakautuminen olisi kannatettavaa sekä tasaisemman sähköntuotannon näkökulmasta että sähkönsiirtokapasiteetin lisäystarpeen hillitsemiseksi.
Tuulivoimainvestoineilla on myös merkittävä positiivinen vaikutus alue- ja kansantalouteen. Nämä hyödyt saadaan toki Suomeen, mutta alueellinen jakautuminen on epätasaista. Uusimaa jää tästä paitsi.
Kiinnostus merituulivoimaan on valtavaa
Suomen ensimmäinen merialuesuunnitelma hyväksyttiin vuonna 2020. Uusi suunnittelukierros on kuitenkin jo käynnistymässä, sillä paineet vihreän siirtymän merituulivoimahankkeisiin ovat valtavat. Maakuntien yhteisellä suunnittelulla(Avautuu uuteen ikkunaan) tähdätään merialueiden kestävään käyttöön.
Merituulivoiman kestävä lisääminen Pohjanlahdella hyödyttää myös uusimaalaisia.
Kiinnostus merituulivoimaan kohdistuu etenkin Pohjanlahdella sekä Suomen aluevesille että talousvyöhykkeelle. Suomenlahden osalta merituulivoiman mahdollisuudet kansainvälisen geopoliittisen tilanteen kiristyttyä eivät ole muuttuneet yhtään suotuisammiksi.
Uusimaa on kuitenkin merialuesuunnittelun kautta mukana edistämässä suomalaista merituulivoimarakentamista. Selvitykset tuovat myös Suomenlahden osalta lisätietoa merialueen ominaispiirteistä ja luonto-olosuhteista. Ja kun aluevalvonnan kysymykset joskus tulevaisuudessa ratkeavat, myös meillä on yhtäläiset lähtötiedot merituulivoimapotentiaalin hyödyntämiseen.
Henri Jutila
Kirjoittaja työskentelee paikkatietojen erityisasiantuntijana Uudenmaan liitossa.
Yhteystiedot
puh. 044 551 4745, henri.jutila@uudenmaanliitto.fi
Kaarina Rautio
Kirjoittaja työskentelee suunnittelupäällikkönä Uudenmaan liitossa.
Yhteystiedot
puh. 046 858 8890, kaarina.rautio@uudenmaanliitto.fi
Tutustu myös näihin
12.12.2024
Pohjoismainen vertailu: Suomalaiset pörssiyritykset johtavat siirtymää kohti kiertotaloutta
Suomalaiset pörssiyritykset ovat naapurimaita edellä kiertotaloudessa, mikä luo niille merkittävää kilpailuetua lähivuosina. Tämä käy ilmi laajassa kyselytutkimuksessa, joka suunnattiin kaikille Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Suomen pörssiyrityksille. Lähes 80 prosenttia haastatelluista yrityksistä arvioi kilpailijoidensa kehittävän merkittävästi kiertotaloustoimintaansa seuraavien viiden vuoden aikana suomalaisten yritysten johtaessa tällä hetkellä lähes kaikilla mittareilla.
24.10.2024
Selvitys avaa vihreän siirtymän mahdollisuuksia ja haasteita Uudellamaalla
Vihreän siirtymän hankkeet vyöryvät vauhdilla kuntiin. Jokainen kaavoittaja, virkamies ja päättäjä törmää aiheeseen tulevina vuosina – tai on jo törmännyt esimerkiksi aurinkovoimalan tai vetyhankkeen muodossa.
22.10.2024
Ilmasto ei katso hallinnollisia rajoja
Aluesuunnittelijat Euroopan eri metropoliseuduilta ratkovat yhdessä ilmastohaasteita Metrex-verkoston kautta. Laajempi ymmärrys ja yhteistyö auttavat tarttumaan yhä akuutimmiksi käyviin haasteisiin, kirjoittaa Mariikka Manninen.
18.10.2024
Ilmastotyöhön, investointeihin ja innovaatiotoimintaan panostetaan naapurimaiden metropolialueilla
Tukholman seutu ja Uudenmaan alue ovat monessa mielessä varsin samankaltaisia. Lokakuun alussa Uudenmaan liiton aluekehittämisen ja -suunnittelun asiantuntijoita osallistui Tukholman seudun alueellisen kehittämissuunnitelman vertaisarviointiin paikallisen vastinparimme Region Stockholmin vieraana. Arviointi- ja vierailupyyntö Tukholman seudulle tuli eurooppalaisten metropoliseutujen Metrex-verkoston kautta.