Uudenmaan kierto­talous­laakso käynnistyy – Tervetuloa mukaan käynnistys­tilaisuuteen 9.2.

Sinisävyisellä taustalla teksti Uudenmaan kiertotalouslaakso sekä logot Clic ja Uudenmaan liitto.

Uudenmaan kiertotalouslaakso on kuntien, eri organisaatioiden, yritysten, tutkimuslaitosten ja asiantuntijoiden yhteisö – viemme yhdessä Uuttamaata ja Suomea kohti maailman terävintä kiertotalouden kärkeä. Tervetuloa kiertotalouslaakson käynnistystilaisuuteen, jossa samalla kuulee myös tuloksia Euroopan yrittäjyysaluevuodesta.

Uudenmaan kiertotalouslaakso tarjoaa alustan uusimaalaisille yrityksille, kaupungeille, kunnille ja muille organisaatioille, jossa kehitetään yhdessä kiertotalousratkaisuja, jaetaan parhaita käytäntöjä, verkostoidutaan sekä tuetaan kiertotalousajattelun ja -osaamisen viemistä organisaatioiden omiin prosesseihin. Keskitymme erityisesti muoviin, elektroniikkaan, rakennus-, ruoka-, sekä tekstiiliteollisuuteen – ja pyrimme saamaan aikaiseksi pilotteja. Nyt on juuri oikea hetki lähteä mukaan!

Uudenmaan kiertotalouslaakso käynnistyy torstaina 9. helmikuuta klo 9.00–12.00 järjestettävän lanseeraustilaisuuden myötä. Tilaisuus järjestetään Helsingin Pasilassa Sokos Hotel Triplassa 5. kerroksen kokoustilassa. Tilaisuuteen ilmoittautuminen oli auki 7.2. saakka. Tilaisuutta voi seurata myös verkkolähetyksen kautta.

Tapahtuma on suunnattu kaikille kiertotaloudesta kiinnostuneille kuntien ja muiden organisaatioiden edustajille ja yrityksille Uudenmaan alueella. Tilaisuudessa on mahdollisuus ilmoittautua kevään työpajoihin, kysyä rahoituksesta sekä koulutuksista.

Aamupalaa tarjolla kello 8.30 alkaen.

9.00 Kiertotalouden mahdollisuudet

• Katsaus maailmalle – mitä kiertotaloudella voidaan saavuttaa? Holland Circular Hot Spot, Freek van Eijk, Director
  • Kiertotalous nosteessa: vahvuudet ja odotukset Suomessa
    • Taina Nikula, Ympäristöministeriö
    • Inka Orko, VTT
    • Pirjo Kaivos, CLIC Innovation
  • Mitä Uudenmaan yritykset tarvitsevat?
    • Yrityshaastatteluiden tuloksia, Tommi Lampikoski, GAIA
    • Kiertotalousteematyöpajojen tuloksia, Tiina Laiho, CLIC
    • Yrittäjyysvuoden tulokset ja johtopäätökset, Simo Karetie, Uudenmaan liitto

10.00 Uudenmaan kiertotalouslaakso käynnistyy!

• Kiertotalouslaakson esittely: Yhteiset tavoitteet ja yhteistyömalli, Pia Tynys, Uudenmaan liitto
  • Miten laakso palvelee? Mitä konkreettisia mahdollisuuksia laakso tarjoaa kunnille, yrityksille, Suomelle, kuntayhtymille? Simo Karetie, Uudenmaan liitto
  • Kiertotalouslaakson temaattiset aihealueet & teematiekarttojen esittely, Nina Hurme, CLIC Innovation
  • Esimerkkejä Uudeltamaalta:
    • Betonihaaste ja Vattuniemi, Mira Jarkko Helsingin kiertotalousklusteri
    • Kaikki Muovi kiertää, Mia Johansson, Espoon kaupunki
    • Posintra ja Kilpilahti, Fredrik Pressler
    • Kiertotalousosaamiskeskus.fi, Sami Nykter, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
    • Kiertotaloutta kaukolämpöön, Johnny Holmström, IOTOI
  • Mitä tapahtuu seuraavaksi ja miten voit olla mukana?

11.15-12.00 Lounas ja ständeillä vierailua

• Lounastarjoilu sekä ständeillä on mahdollisuus kysellä lisää kiertotalouden mahdollisuuksista ja ilmoittautua mukaan työpajoihin 2023–2024.
  • Mukana ständeillä:
    • Rahoitus: Heikki Kallasvaara Uudenmaan liitto, Henri Molander ja Juho Wuorinen ELY-keskus
    • Yritykset & teematyöryhmät: Nina Hurme, CLIC
    • Koulutus: Sami Nykter, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
    • Kunnat ja kuntayhtymät: Simo Haanpää & Erik Nyroos, Uudenmaan liitto

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoa Kiertotalouslaakso-hankkeesta:

Simo Karetie

Projektipäällikkö

Uudenmaan kiertotalouslaakso

Uudenmaan kiertotalouslaakso on maakunnan yhteinen kehittämishanke kiertotalouden ekosysteemin synnyttämiseksi ja liiketoiminnan kehittämiseksi. Hanke saa alueellista kestävän kasvun ja elinvoiman (AKKE) -rahoitusta. Uusimaa nimettiin Euroopan yrittäjyysalueeksi vuonna 2022. Vuoden teemoiksi valittiin vihreän ja digitaalisen yrittäjyyden sekä kiertotalousyrittäjyyden edistäminen.