Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Artikkeli

Uudenmaan matkailu otti rahoituksemme turvin harppauksen kohti kestävyyttä

Tuloksia AKKE-hankkeista-teksti. Taustalla portaat ja tori.

Carbon Neutral Experience -hanke käynnisti toimet, joiden tavoitteena on tehdä Uudenmaan matkailualasta hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Koronan vuoksi muuttunut toimintaympäristö herätti tarpeen kehittää matkailun kestävyyttä, digitaalisuutta ja tiedolla johtamista. Uudenmaan liitto tuki hanketta alueellisen kehittämisen ja elinvoiman AKKE-rahoituksella.

Carbon Neutral Experience – Uudenmaan matkailusektorin matka kohti hiilineutraaliutta -hanke

• Hankkeen tavoitteena oli vauhdittaa Uudenmaan matkailuelinkeinon palautumista koronapandemian aiheuttamasta kriisistä kestävästi ja aloittaa prosessi kohti hiilineutraalia matkailusektoria Uudellamaalla.
  • Toteutusajankohta: 01.08.2021–31.07.2023
  • AKKE-rahoitus: 288 942 euroa
  • Hankkeen toteuttajat: Novago Yrityskehitys Oy ja kunnat Espoo, Hanko, Helsinki, Hyvinkää, Inkoo, Järvenpää, Karkkila, Lapinjärvi, Lohja, Porvoo, Raasepori, Siuntio, Sipoo, Tuusula ja Vantaa.

Tuotteistuksella tehokkuutta, hiilineutraaliuden käsikirja vie kohti vähähiilisyyttä

Hanke lähti vauhdittamaan Uudenmaan matkailualan palautumista kriisivaiheesta sekä tavoittelemaan alan hiilineutraaliutta. Alueen matkailupalvelut tuotteistettiin kestäviksi ja matkailijoita kiinnostaviksi kokonaisuuksiksi, joita voi ostaa verkkokaupasta. Kuntien ja yritysten kesken tehtiin entistä tiiviimpää yhteistyötä.

– Toimme tietoa päästövähennyksistä yritysten ulottuville. Julkaisimme muun muassa Askeleet kohti hiilineutraalisuutta -nimisen hiilineutraaliuden käsikirjan matkailuyrityksille. Käsikirja on saatavilla verkkojulkaisuna suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, kertoo hankkeen projektipäällikkö Atlas Juvakka Novagosta.

Käsikirja neuvoo esimerkiksi yrityksen hiilijalanjäljen laskemista varten tarvittavien tietojen keräämisessä ja opastaa päästövähennysten toteuttamisessa.

Työpajat valmensivat yrityksiä hakemaan vastuullisuuteen liittyviä tunnuksia

Hankkeen aikana järjestettiin 47 tapahtumaa, joihin ilmoittautui noin tuhat osallistujaa. Suosituimpia olivat neljä kansallisesti avointa verkkoluentoa, jotka hanke järjesti yhteistyössä muiden hankkeiden kanssa. Ennätysyleisön, 170 osallistujaa, keräsi webinaari, jonka aiheena oli hiilikompensaatio.

– Järjestimme myös kestävän tuotteistuksen työpajoja, vastuullisuusviestinnän työpajoja ja verkkokauppakoulutuksia, hiilijalanjälkilaskennan klinikoita ja Sustainable Travel Finland -valmennuksia, Juvakka kertoo.

Hankkeen aikana Sustainable Travel Finland -merkin saaneiden yritysten määrä nousi 36 yrityksellä. Good Travel Seal -sertifikaatin sai 15 yritystä.

Hankkeen aikana Sustainable Travel Finland -merkin saaneiden yritysten määrä nousi 36 yrityksellä. Merkki on osoitus vastuullisuudesta. Lisäksi 15 yritystä sai Good Travel Seal -sertifikaatin, joka on osoitus yrityksen kestävästä ja vastuullisesta toiminnasta. Vastuullisen matkailun tuotekortteja valmistui yli 20.

Matkailun hiilijalanjäljen laskenta eteni yrityksissä, kunnissa ja alueellisesti

Hanke teetti Sitowisella pilotin alueellisesta matkailupäästöjen hiilijalanjälkilaskennasta. Kuntakohtaisille matkailupäästöjen laskennalle muodostettiin laskentamalli rajauksineen, ja 15 kunnan hiilijalanjälki laskettiin. Matkailuyritykset käyttivät Visit Finlandin hiilijalanjälkilaskuria.

– Uudellamaalla on useita esimerkillisiä edelläkävijäyrityksiä, joilla on realistiset ja ajantasaiset hiilineutraalisuustavoitteet. Alue on ottanut kansallisesti ja kansainvälisesti pitkiä askeleita eteenpäin kohti hiilineutraaliutta, Juvakka iloitsee.

Kiittävää palautetta matkanjärjestäjiltä, jatkohanke käynnissä

Hankkeeseen osallistui kaikkiaan noin 140 uusimaalaista yritystä.

Yksi hankkeen kohokohdista oli tutustumismatka, jossa kansainväliset matkanjärjestäjät saapuivat perehtymään Uudenmaan kestäviin matkailukohteisiin. Matkanjärjestäjiltä saatu palaute oli erittäin kiittävää.

Parhaillaan on käynnissä jatkohanke nimeltään Carbon Neutral Experience – CNE2.0. Se toteutetaan 1.8.2023–31.7.2025 yhteistyössä Posintra Oy:n, ammattikorkeakoulu Haaga-Helian, yrkeshögskolan Novian sekä 13 uusimaalaisen kunnan kesken.

Kestävää kasvua ja elinvoimaa – Tuloksia Uudellamaalla vuosina 2021–2022 rahoitetuista AKKE-hankkeista

Kokosimme julkaisuun tarinoita onnistumisista hankkeissa, joita rahoitimme vuosina 2021–2022 kansallisella Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman rahoituksella, niin sanotulla AKKE-rahoituksella. Mukana on 12 esimerkkihanketta, joista yhdestä kerromme tässä artikkelissa.

Tutustu julkaisuun:

Lisätietoja:

Tarja Koistinen

Erityisasiantuntija

+358 44 352 2070

Matkailu- ja saaristoasiat, maakunnan matkailutoimijoiden yhteistyö, matkailun verkostoyhteistyö

Palvelee myös ruotsiksi

Outi Ervasti

Kehittämispäällikkö

+358 40 721 2131

Uusimaa-ohjelma, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, Uudenmaan edunvalvonta, AKKE-rahoitus sekä Uudenmaan yrityspalkinto. Aluekehittämisen johtaja Eero Venäläisen varahenkilö.