Artikkeli

Uusi eurooppalainen innovaatio-ohjelma tuo mahdollisuuksia myös Uudellemaalle

Lamppu, jonka ympärillä neliön muotoisia nappuloita, joissa ihmishahmon kuva.

Viime heinäkuussa Euroopan komissio julkisti uuden eurooppalaisen innovaatio-ohjelman(Siirryt toiseen palveluun) (New European Innovation Agenda, NEIA). Sen päätavoitteena on nostaa Eurooppa globaalin innovaatiotoiminnan johtajaksi erityisesti syväteknologioiden osalta. Samalla komissio haluaa parantaa Euroopan valmiuksia nopeuttaa ja hallita innovaatioita sekä vahvistaa Euroopan strategista autonomiaa.

– Innovaatio-ohjelman keskiössä ovat keskeisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin ratkaisuja tuovat uudet innovaatiot ja erityisesti erilaiset syväteknologiat, vaikkakaan termiä syväteknologia ei määritellä täsmällisesti itse innovaatio-ohjelmassa, Uudenmaan liiton EU-erityisasiantuntija Venla Virkamäki tuo esiin.

Innovaatio-ohjelma linkittyy moniin EU:n muihin ohjelmiin ja aloitteisiin, mutta erityisesti uuden eurooppalaisen tutkimusalueen (ERA) muodostamiseen.

Innovaatio-ohjelmassa viisi lippulaivaa

Innovaatio-ohjelman ydintä ovat viisi eri lippulaivaa, joihin taas kytkeytyy 25 toimenpidealoitetta, joista osa on jo käynnistynyt ja loput käynnistyvät pääsääntöisesti vuosien 2023–2025 aikana.

Julkisilla toimijoilla on vahva rooli useassa innovaatio-ohjelman lippulaivassa ja niiden alla olevissa toimenpidealoitteissa. Erityisesti syväteknologian osaajien houkuttelemisessa, eurooppalaisten innovaatioekosysteemien vahvistamisessa ja päätöksenteon parantamisessa on paikkoja toimia meille kaikille Uudellamaalla.

– Meidän uusimaalaisten kannattaa tutustua ainakin syväteknologiaosaajiin liittyvään aloitteeseen, jossa vetovastuu on Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutilla (EIT). Aloite käynnistyi vuoden 2022 lopussa, Virkamäki kertoo.

Komissiota kiinnostaa alueiden mielipiteet ja rahoitustarpeet

Euroopan komissio on kiinnostunut kuulemaan kaupunkien, alueiden ja jäsenmaisen näkemyksiä liittyen innovaatio-ohjelman tavoitteisiin ja toimiin.

– Uudellamaalla on mahdollisuus olla mukana merkittävässä roolissa innovaatio-ohjelman toimissa sekä käydä aitoa vuoropuhelua toimista komission ja muiden sidosryhmien kanssa. Erityisesti innovaatio-ohjelman kohdalla komissio on hyvin kiinnostunut siitä, mitä alueilla ajatellaan ja mihin tarvitaan rahoitusta, Virkamäki korostaa.

Uudellamaalla on mahdollisuus olla mukana merkittävässä roolissa innovaatio-ohjelman toimissa.

Venla Virkamäki

Uudenmaan liitto julkaisi viime marraskuussa katsauksen siitä, miten ohjelmassa mainitut viisi lippulaivaa ja 25 toimenpidettä Uudellamaalla jo etenevät ja miten aiomme näitä jatkossa edistää. Tämän pohjalta myös ilmoittauduimme komission muodostamaan edelläkävijöiden joukkoon eli Coalition of the Willing -verkostoon(Siirryt toiseen palveluun).

– Katsaustamme on tarkoitus aktiivisesti päivittää uusilla toimenpiteillä ja teemme mieluusti alueemme toimijoiden kanssa tiivistä yhteistyötä niiden edistämiseksi. Samalla myös pyrimme viemään alueemme viestejä verkoston kokouksiin ja komission tietoon, Virkamäki sanoo.

Venla Virkamäki

EU-erityisasiantuntija

Uudenmaan tutkimus- ja innovaatiotyön kehittäminen ja kansainvälinen markkinointi, älykkään erikoistumisen strategia, EU-yhteistyö