Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

Espoo vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä EU-rahoituksella – Cycle4Climate-hankkeessa edistetään pyöräilyä

Euroopan liikkujan viikkoa vietetään 16.–22. syyskuuta. Viikon tarkoituksena on herättää ihmisiä pohtimaan päivittäisiä liikkumisvalintojaan sekä niiden vaikutuksia ympäristöön, yhteiskuntaan ja terveyteen. Samaa teemaa edistää myös EU:n Interreg Central Baltic -ohjelman rahoittama Cycle4Climate-hanke. Hankkeen tavoitteena on vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä Itämeren keskisen alueen kaupungeissa.

Cycle4Climate-hankkeessa on mukana kahdeksan toimijaa Suomesta, Virosta, Latviasta ja Ruotsista – neljä kaupunkia ja neljä korkeakoulua. Uudeltamaalta mukana ovat Espoon kaupunki ja Metropolia Ammattikorkeakoulu. Laajan kumppaniverkoston ansiosta hankkeessa voidaan hyödyntää eri toimijoiden erikoisosaamista ja kehittää uudenlaisia ratkaisuja, jotka tukevat kaupunkien kestävämpää kehitystä.

Liikenteen päästöjen vähentäminen on ensisijaista

Liikenteen päästöt muodostavat merkittävän osan kaupunkien hiilijalanjäljestä Itämeren alueella. Vaikka pyöräilyinfrastruktuuriin on jo investoitu runsaasti, pyöräilyn suosio on edelleen kaukana tavoitteista.

Esimerkiksi Espoossa vain 9 % matkoista tehdään pyörällä, samoin Gävlessä. Pärnussa pyöräilijöiden osuus on 10 % ja Riiassa ainoastaan 4 %. Cycle4Climate-hankkeen tavoite on lisätä pyöräilyn määrää 8 % vuosittain, mikä on myös EU:n pyöräilystrategian mukaista. Pyöräilyn lisääminen merkitsisi merkittävää vähennystä liikenteen päästöissä. Lisäksi hankkeen toivotaan rohkaisevan autoilijoita siirtymään pyöräilyn pariin.

Pyöräilyä vuoden ympäri

Cycle4Climate -hankkeessa halutaan kannustaa ympärivuotiseen pyöräilyyn. Tavoitteena on tehdä pyöräilystä houkuttelevaa kampanjoiden ja muiden toimien avulla. 3,5-vuotisessa hankkeessa pyritään lisäämään käyttäjämäärää jatkuvasti kehittyvän pyöräilyinfran tukemiseksi.

Espoon alueella hanke investoi myös sähköisiin mittauspisteisiin ja näyttötauluihin. Näitä kokeiluja tullaan tekemään Keilaniemen, Otaniemen ja Tapiolan alueilla.

Laajempia hyötyjä myös Espoon ulkopuolelle

Hankkeen vaikutukset eivät jää vain Espoon rajojen sisälle, vaan tulokset tulevat hyödyttämään myös muita Suomen ja Uudenmaan alueen kuntia. Hankkeessa arvioidaan sosiaalisia toimenpiteitä ja niiden vaikuttavuutta. Tavoitteena on luoda työkaluja ja toimintamalleja, jotka voidaan ottaa käyttöön laajemmin eri alueilla.

Cycle4Climate-hankkeen odotetaan tuovan merkittäviä parannuksia alueen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja pyöräilyinfrastruktuurin kehittämiseen, mikä tekee kaupungeista entistä kestävämpiä ja asukasystävällisempiä.

Central Baltic -ohjelmassa on laajasti rahoitusmahdollisuuksia uusimaalaisille toimijoille

Keskisen Itämeren alueen Central Baltic -ohjelma tarjoaa monipuolisia rahoitusvaihtoehtoja uusimaalaisille toimijoille. Ohjelman Suomen infopiste sijaitsee Uudenmaan liiton toimistossa. Hankerahoitusta harkitsevia auttaa Viola Mickos.

Viola Mickos

Information Officer