Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Sininen taivas ja veneen köysi.

EU:n Interreg-ohjelmista tukea alueelliseen yhteistyöhön

Euroopan alueellisen yhteistyön (EAY) -ohjelmista, eli Interreg-ohjelmista, tuetaan viranomaisten ja julkisluontoisten toimijoiden yhteistyötä aluekehityksen tavoitteiden ja ohjelmatyön vaikuttavuuden parantamiseksi.

EU-tukea ohjataan raja-alueiden ja laajempien, rajat ylittävien yhteistyöalueiden toimenpiteisiin sekä alueiden ja kaupunkien välisten verkostojen vahvistamiseen.

Uudenmaan toimijat voivat osallistua kaudella 2021–2027 kuuteen Interreg-ohjelmaan:

Ohjeet ja aikataulut Interreg-rahoituksen hakuun löytyvät ohjelmien omilta verkkosivuilta. Annamme mielellään hakuvinkkejä.

Interreg-ohjelmien rahoitus on hanketoteuttajalle edullista: EU-rahoituksen osuus voi olla jopa 80 prosenttia. Lisäksi osassa ohjelmista on mahdollista hakea kansallista vastinrahoitusta.

Millaisille hankkeille voi hakea rahoitusta?

Interreg-ohjelmista tuetaan alueiden kilpailukykyä ja taloudellista kehitystä edistävää kokemusten vaihtoa ja hyvien käytäntöjen levittämistä. Ohjelmista rahoitetaan myös Euroopan vihreän kehityksen ohjelman ympäristötavoitteita edistäviä hankkeita.

Lisäksi pyritään vahvistamaan Itämeren aluetta eurooppalaisena ja globaalina talousalueena sekä etsimään yhteisiä ratkaisuja pohjoisten harvaan asuttujen alueiden haasteisiin.

Interreg-ohjelmat ovat osa EU:n alue- ja rakennepolitiikkaa. Kattava tieto ohjelmista ja rahoitushauista löytyy Interreg-ohjelmasivustolta. Uudenmaan liitossa hankkeiden kehittelijöitä auttaa EU-palvelumme ja Central Baltic -infopiste. Tiedotamme myös valtakunnallisesti Baltic Sea Region -ohjelman hausta ja tapahtumista.

Central Baltic -ohjelman infopiste sijaitsee Uudenmaan liitossa

Keskisen Itämeren alueen Central Baltic -ohjelman Suomen infopiste sijaitsee Uudenmaan liiton toimistossa. Hankerahoitusta harkitsevia auttaa Viola Mickos. Hänet voi kutsua myös erilaisiin tilaisuuksiin esittelemään ohjelman mahdollisuuksia.

Ohjelmassa on laajasti rahoitusmahdollisuuksia uusimaalaisille toimijoille. Kauden 2021–2027 rahoituskehys on 118 miljoonaa euroa. Ohjelman teemat ovat

Ohjelma-alueeseen kuuluu rannikkoalueita neljästä Itämeren maasta. Rahoitettavassa hankkeissa on oltava kumppaneita vähintään kahdesta maasta.

Pysyt ajan tasalla ohjelman kuulumisista, kun tilaat uutiskirjeen.

Uudenmaan liiton EU-palvelu auttaa Interreg-hankkeiden neuvonnassa:

Lisätietoja Interreg-rahoituksesta sekä Central Baltic -ohjelmasta:

Viola Mickos

Information Officer

Central Baltic Contact Point, Central Baltic -ohjelman viestintä

Palvelee myös ruotsiksi

Lisätietoja Baltic Sea Region -ohjelmasta:

Miranda Sundholm

Projektipäällikkö