Artikkeli

Ilmastoverstaat alkoivat – Seuraava verstas kestävistä hankinnoista tiistaina 20.9.

Taustalla metsää, johon aurinko paistaa kajoten. Ilmastoverstas-teksti ja kaksi puhekuplaa.

Uudenmaan liitto aloitti viime viikolla tapahtumasarjan, jossa käymme läpi onnistuneita ilmastotoimia ja niiden hyödyntämistä omassa kunnassa. Keskustelun alustajina toimivat onnistuneita ilmastotoimia toteuttaneet kunnat.

Ensimmäisessä Ilmastoverstaassa keskustelimme kuntien keinoista ohjata rakentamista kestävämpään suuntaan. Keskustelua pohjustivat Järvenpään kaupungilta Eira Linko ja Maria Suutari-Jääskö puurakentamista edistävistä kaavoituskäytännöistä. Lohjan kaupungilta Jenna Kotilehto kertoi ilmastonäkökulman vahvistamisesta Lohjan asuntomessualueen suunnittelussa ja rakentamisessa.

– Pienen kunnan kaavoituksesta vastaavalle Ilmastoverstas osoittautui varsinaiseksi aarreaitaksi, Siuntion kunnan maankäyttöpäällikkö Eija Hasu iloitsi.

Yhteistä pohdintaa siitä, miten esiteltyjä esimerkkejä voisi hyödyntää omassa kunnassa

Verstaiden tarkoituksena on yhdessä keskustellen päästä kiinni siihen, millaiset lähestymistavat toimivat testatusti parhaiten erilaisten ilmastotoimien eteenpäin viemiseksi. Näemme, että kokemusperäisen tiedon jakaminen on tässä avainasemassa. Tilaisuuden yhteydessä pohdimme myös esiteltyjen esimerkkien hyödyntämistä omissa kunnissa ja tapoja rahoittaa niitä.

Kun omassa työssä tekee kauaskantoisia ratkaisuja, Hasun mukaan usein pohdituttaa se, että aikaa tutustua erilaisiin tutkimus- ja kehityshankkeisiin on aina liian vähän. Kaavoittajalle tai muuten maankäytön kestävistä ratkaisuista vastaavalle on hänestä tärkeää saada kokemukseen perustuvaa tietoa.

– Ensimmäinen ilmastoverstas tarjosi matalan kynnyksen osallistua, mielenkiintoiset alustukset ja kannustavan keskustelun sekä tarvittavan ajan sille. Kaikki tämä tuo kaivattua tietoa ja inspiraatiota arjen tekemiseen. Sekä tutustuttaa uusiin mahdollisuuksiin – ja tekijöihin!

Tapahtumasarja jatkuu – Kerro toiveesi tulevien aiheista

Koska Ilmastoverstaiden luonne on keskusteleva ja niiden suurin anti on mahdollisuus hakea ratkaisuja omiin pulmiin muiden kuntien tuella, emme nauhoita tilaisuuksia. Tulethan siis rohkeasti tuomaan mukaan omia näkemyksiäsi, onnistumisiasi ja haasteitasi. Toivottavasti pääset viemään mukanasi uusia näkökulmia ja ratkaisuja. Verstaiden esimerkkihankkeista teemme myös kuvauksia Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämään Kestävyysloikka.fi-palveluun(Siirryt toiseen palveluun).

Ilmastoverstaat toteutetaan Canemure- ja SILTA-hankkeiden tuella. Suomen ympäristökeskuksen vetämä LIFE IP-hanke Canemure etsii ja levittää toimivimpia käytännön ilmastotoimia. SILTA-hanke puolestaan tuo kuntien käyttöön lisätyövoimaa ilmastotyön edistämiseen. Otathan matalalla kynnyksellä meihin yhteyttä niin hankeideoiden, avuntarpeen kuin vaikka seuraavien verstaiden aiheideoiden muodossa!

Syyskuussa Ilmastoverstaassa keskitytään kestäviin hankintoihin

Seuraava Ilmastoverstas järjestetään tiistaina 20.9. klo 9–11 Teamsissa. Aiheena on kestävät hankinnat.

Ilmastoverstaat on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat konkreettisia esimerkkejä ja tukea ilmastonäkökulman edistämiseen omassa työssään. Kutsua saa mielellään jakaa.

Simo Haanpää

Ilmastoasiantuntija

Ilmastonmuutoksen sopeutuminen ja muutoksen hillintä, Canemure- ja Regions4Climate-hankkeet

Pia Tynys