Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Kädet ja rattaita sekä ikonikuvia.

TEPA24 Uusimaa – Tukea työllisyyspalveluiden uudistukseen

Uudenmaan liiton luotsaaman TEPA24 Uusimaa -hankkeen ytimessä on valmistautuminen TE-palveluiden uudistukseen ja työllisyysalueet ylittävään yhteistyöhön maakunnan laajuisesti. Työ- ja elinkeinopalveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnille vuoden 2025 alussa.

Kaksivuotisessa hankkeessa jaetaan kokemuksia ja etsitään uusia, strategisempia tapoja edistää maakunnan TE-palveluita. Yhdessä Uudenmaan työllisyysalueiden kanssa kehitetään pitkäjänteisiä toimintamalleja sekä kehittämisalustaa, joka huomioi Uudenmaan erityispiirteet ja potentiaalin koko Suomen talouden veturina.

Hanke käynnistyi virallisesti aloitusseminaarilla tammikuussa 2024. Tämän jälkeen se on saanut tuekseen ohjausryhmän sekä neuvottelukunnan, jonka alaisuuteen on perustettu kuusi temaattista työryhmää. Ryhmät kokoontuvat noin kuukauden välein.

Ohjausryhmä seuraa, ohjaa ja tukee hankkeen etenemistä. Puheenjohtajana toimii Järvenpään kaupunginjohtaja Iiris Laukkanen. Alla lista jäsenistä ja varajäsenistä.

AMKE: Satu Ågren (Peter Pahlman)
Helsingin Seudun Kauppakamari: Riikka Vataja (Olli Oja)
Helsingin yrittäjät: Tiina Oksala
Hämeen ELY-keskus, rahoittajan edustaja: Auli Vuorela
Itä-Uusimaa: Katarina Helander, Pukkila
Länsi-Uusimaa: Stefan Fri, Raasepori
Pääkaupunkiseutu: Annukka Sorjonen, Helsinki (Ulla Kangas, Tarja Arkio, Eija Väätäinen)
Uudenmaan ELY-keskus: Jarkko Tonttila (Elina Korpi)
Uudenmaan liitto: Ulla-Mari Karhu (Outi Ervasti)
Uudenmaan TE-toimisto: Mika Salo (Jutta Valkeinen)

Hankkeen tukena toimivassa neuvottelukunnassa on laaja edustus kohde- ja sidosryhmistä. Puheenjohtajana toimii Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén. Alla lista jäsenistä ja varajäsenistä.

Espoo-Kauniainen: Hilla-Maaria Sipilä
Helsingin Seudun Kauppakamari: Pia Pakarinen
Keski-Uusimaa: Kristiina Soots (Sirkka Riikonen)
Kirkkonummi-Vihti-Siuntio: Johanna Andelmin-Inkinen
Kuntaliitto: Erja Lindberg
Porvoo: Lassi Puonti
Raasepori-Hanko-Inkoo: Sebastian Risku
Uudenmaan Yrittäjät: Petri Ovaska
Uudenmaan ELY-keskus: Laura Koivisto-Khazaal
Uudenmaan liitto: Outi Ervasti (Ulla-Mari Karhu)

1. Yritys- ja työnantajapalveluiden ryhmän tehtävänä on työskennellä tiiviissä yhteistyössä hyödyntäen eri tahojen tuottamaa dataa entistä parempien elinkeinopalveluiden kehittämiseksi uusilla työllisyysalueilla.
  2. Maahanmuuton ja kotoutumisen ryhmän tehtävinä on miettiä, miten varmistamme maahan muuttaneiden (riippumatta Suomeen tulon syystä) potentiaalin toteutumisen aktiivisina kansalaisina. Ryhmä pyrkii myös huolehtimaan siitä, että väestörakenteen muutokseen varaudutaan Uudenmaan laajuisesti. TE24-uudistuksen kanssa käynnissä on KOTO24-uudistus ja iso osa maahanmuutosta kohdistuu Uudellemaalle.
  3. Oppilaitosten ryhmän tehtävänä on pohtia, miten maakunnan laajuista koulutussuunnittelua tehdään ja miten kohdellaan yli työllisyysrajojen koulutuksiin hakeneita. Ryhmässä on vahva linkitys hankintojen teemaryhmään.
  4. Verkostomaisen yhteistyön ryhmän tehtävänä on tarjota vertaistukea, kartoittaa kipupisteitä ja löytää yhdessä niihin tulevaisuuteen suuntaavia ratkaisuja; tarkoitus kasvaa verkostomaisen työtavan tukirangaksi uudessa palvelurakenteessa
  5. Viestintäverkoston tapaamisissa on mahdollista benchmarkata hyviä käytäntöjä toisilta työllisyysalueilta ja sopia yhteisistä viestintäkäytännöistä. Tarkoitus kasvaa viestijöiden tukiverkostoksi uudessa palvelurakenteessa
  6. Hankintojen ryhmän tehtävänä on vahvistaa kuntien hankintaosaamista TE-asioissa; mitä hankitaan, mitä hankinnat edellyttävät ja miten palveluntuottajien rooli turvataan?

Vastuu työllisyyspalveluista siirtyy kunnille

TE-palveluiden siirto kunnille tuo palvelut lähemmäs asiakkaita. Uudistuksen jälkeen sekä työkalut että vastuu työllistämisestä ovat kunnilla itsellään. Tavoitteena on nopeuttaa työllistymistä sekä parantaa palveluiden tuottavuutta ja saatavuutta. TE-toimistojen henkilöstö siirtyy kuntiin liikkeenluovutuksella.

Kunnilla on hyvät lähtökohdat tarjota henkilöasiakkaille ja yrityksille kohdennettuja, paikallisten työmarkkinoiden tarpeisiin sopivia palveluja. Lisäsynergiaa syntyy, kun samalla taholla on vastuu kunnan työllisyys-, koulutus- ja elinkeinopalveluista. Tämä kaikki edistää alueen elinvoimaa ja kilpailukykyä.

Kannustava rahoitusmalli lisää kuntien vastuuta työllisyydenhoidon kustannuksista. Toisaalta, jos kunta onnistuu lyhentämään työttömyysjaksoja ja saa asukkaat nopeammin takaisin työelämään, hyötyy se siitä itse taloudellisesti.

Uudellemaalle tulossa yhdeksän työllisyysaluetta

Uusimaa on lähes 1,8 miljoonan suomalaisen koti ja yli 800 000 työssäkäyvällään Suomen suurin yhtenäinen työssäkäyntialue. Poikkeuksellisen tilanteesta tekee se, että alueelle on tulossa yhdeksän työllisyysaluetta.

Uudellamaalla kunnat ovat keskenään päättäneet, mikä on heille luontevin suunta muodostaa työllisyysalue. Esimerkiksi Helsinki, Espoo ja Vantaa muodostavat omat alueensa, kun taas muualle maakuntaan on muodostumassa useamman kunnan yhteisiä alueita.

Uudistuksen kannalta on tärkeää ymmärtää myös Uudenmaan merkitys koko Suomen taloudelle. Maakunnassa sijaitsee kolmannes maan työpaikoista, ja alue tuottaa 40 prosenttia Suomen BKT:sta.

Euroopan sosiaalirahaston (ESR+) osarahoittama TEPA24-hanke jatkuu vuoden 2025 loppuun asti. Hanke on jatkoa Uudenmaan liiton vuonna 2022 käynnistämille työllisyysfoorumeille, joilla tuettiin kuntia tulevaan TE-uudistukseen.

Ihmisellä puhelin kädessä, jonka yläpuolella leijailee piirrettyjä kirjekuoria.

Tilaa Tepassa tapahtuu -uutiskirje

Uutiskirjeemme tarjoaa tuoretta tietoa hankkeen etenemisestä noin kerran kuukaudessa.

Sivu päivitetty viimeksi: 19.4.2024