Artikkeli

Kestävä kulutus on yksi ratkaisevista askelista kiertotaloudessa

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Kestävä kulutus ja kiertotalous olivat aiheena Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 12. syyskuuta. Webinaarissa keskusteltiin potentiaalista, hyödyistä ja esteiden purkamisesta. Myös kuluttajien asennemuutos, yrityskehitys ja osaamisen vahvistuminen olivat esillä. Kestävien kulutustapojen edistämisessä tarvitaan tiedon jakamista korjauspalveluista ja hyvistä esimerkeistä.

Kestävästä kulutuksesta osana kiertotaloutta puhui erityisasiantuntija Riikka Yliluoma ympäristöministeriöstä. Hän puhui erityisesti sääntely-ympäristöstä ja kiertotalouden green dealista, joka julkaistiin 12. syyskuuta. Uudellamaalla myös valmistellaan kiertotalouden green dealiin sitoutumista.

– Kiertotalouden green dealissa haetaan vapaaehtoisia sitoumuksia erilaisilta toimijoilta luonnonvarojen käytön vähentämiseen ja siellä kestävä kulutus on yksi tärkeä näkökulma, Yliluoma kertoi puheenvuorossaan.

Kiertotalouden green dealissa testataan Yliluoman mukaan, mihin yhteiskunnan kokonaisvaltaisella vapaaehtoisella panostuksella voisi päästä.

– Kiertotalouteen ei voi kukaan yksin siirtyä, vaan tarvitaan toimijoita aivan jokaiselta yhteiskunnan osa-alueelta, hän sanoi.

Korjaamisella on iso merkitys kulutuksen vähentämisessä

Tyrsky-Konsultointi Oy:n tutkimusjohtaja Kati Berningerin puheenvuoron teemana oli korjauspalveluiden laajentamisen mahdollisuudet. Hän oli mukana REPAIRED-hankkeessa, jossa tuotettiin valtioneuvostolle selvitys tavaroiden korjauspalveluista.

– Tavaroiden käyttöiän pidentäminen on merkittävä keino pidentää kulutuksen aiheuttamia ympäristövaikutuksia. Nykyistä laajempi korjaaminen ja korjauttaminen on keino pidentää tavaroiden käyttöikää, Berninger totesi.

REPAIRED-hankkeen selvityksen mukaan korjauttamista voisi vauhdittaa esimerkiksi korjauspalveluita tarjoavien yrityksien yhteistyöverkoston perustamisella, TKI-tukien suuntaamisella uusien korjauspalvelukonseptien kehittämiseen ja korjauskulttuurin luomisella.

Katso tilaisuuden tallenne

Webinaarisarja jatkuu lokakuussa

Seuraava Tulevaisuustutka järjestetään 24.10. Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa käsitellään ajankohtaisia ilmiöitä ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Simo Karetie

Projektipäällikkö