Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Artikkeli

Kuntien yhteistyö vahvistaa alueen elinvoimaa

Henkilön kasvot ja teksti: "Ilo on ollut huomata, miten myönteisessä hengessä naapurikuntien ja koko läntisen Uudenmaan yhteistyö sujuu."

Elinkeinojohtaja Sebastian Risku työskentelee Raaseporin kaupungin elinvoiman ja kasvuedellytyksien varmistamisen parissa. Kysyimme Riskulta hänen työstään, yhteistyöstä naapurikuntien kanssa ja mitä juuri nyt on meneillään.

Minkä parissa työskentelet?

Elinkeinojohtajan työpöydällä on tällä hetkellä laajemmat pohdinnat alueemme kasvuedellytysten varmistamisesta sekä uuden elinkeino- ja työllisyystoimialan rakentaminen. TE-palvelujen uudistus ja sen valmistelu ovat tietenkin myös meidän alueemme prioriteetteja, jotta varmistamme sujuvan aloituksen 1.1.2025.

Millaista työtä teette kaupungin elinvoimatekijöiden edistämiseksi? Millaisia tavoitteita teillä on?

Tulemme tänä vuonna läpikäymään elinkeinostrategiaamme ja päivitämme tavoitteitamme tulevaisuuteen. Teemme entistä enemmän töitä sujuvamman liikkumisen, työelämäpalveluiden ja aktiivisen arjen parantamiseksi.

Tavoitteemme on kehittää jo aktiivista yhteistyötä alueen koulujen, opistojen ja elinkeinoelämän välillä. Muutos on mahdollisuus ja teemme jatkuvasti töitä, jotta löydämme parhaat uudet yhteistyömahdollisuudet ja synergiaedut työ- ja elinkeinouudistuksesta.

Mikä on juuri nyt Raaseporissa ajankohtaista elinkeinopuolella?

Kehitysyhtiö Novagon lakkautuksen myötä kaupunki on ottanut haltuun yritysneuvontapalvelut, joita tarjoamme myös Hangon ja Inkoon yrityksille. Muutos on sujunut hienosti aikataulussa ja yritysasiakkaat ovat löytäneet hyvin uudet neuvontapalvelut.

Järjestimme yrityspalveluiden avoimien ovien päivät huhtikuussa Tammisaaressa. Vastaavat tapahtumat on suunniteltu Hankoon ja Inkooseen kesäkuussa.

Miten teillä etenee työllisyysalueen valmistelu Inkoon ja Hangon kanssa?

Aikaisempi yhteistyö työllisyyden kuntakokeilussa on luonut hyvän pohjan työllisyysalueen valmistelutyölle. Kokeilussa osa valtion TE-toimistojen tehtävistä siirtyi kunnille 1.3.2021. Yhteistyötä tehdään myös laajemmin muun muassa Kirkkonummen ja Lohjan kanssa esimerkiksi hankinnoissa ja yhteisissä palveluissa.

Millaista yhteistyötä teette naapurikuntien kanssa elinkeinoasioissa?

TE-uudistuksen myötä tulemme toimimaan isäntäkuntana työllisyysalueelle ja sen myötä olemme aktiivisessa yhteydessä Hangon ja Inkoon kanssa. On ensiarvoisen tärkeää jatkaa hyvää yhteistyötä myös laajemmin Länsi-Uudellamaalla. Tässä haluamme olla aktiivinen osapuoli ja mielellämme viemme yhteisiä asioita eteenpäin.

Saimme yhdessä lähikuntien (Hanko, Inkoo, Raasepori ja Siuntio) kanssa yhteistä rahoitusta Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman määrärahasta (AKKE). Yhteisen hankkeen tavoitteena on mahdollistaa kasvu, kehittyminen ja investointien sijoittuminen myös Länsi-Uudellemaalle HIRS-kuntiin luomalla uudenlainen tavoitteellinen yhteistyömalli ja yhteiskehittäminen hankkeeseen osallistuvien kuntien välille.

Mitä muuta haluat sanoa?

Parasta Raaseporissa työskentelyssä on positiivisuus ja se, kuinka täällä aina pyritään näkemään haastavissakin asioissa mahdollisuuksia. Uutena viranhaltijana Raaseporissa on myös ollut ilo huomata, miten myönteisessä hengessä naapurikuntien ja koko läntisen Uudenmaan yhteistyö sujuu.

Avainsanat:

ElinkeinotTyöllisyys